پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- ابوذر علوی تبار- کمتر از چند ماه دیگر تا انتخابات سال 96 فرصت باقی است. هرچند که در حوزه انتخابات ریاست جمهوری هنوز تنور انتخابات گرم نشده و فعالیت چندانی به چشم نمی‌خورد، اما هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری دوره پنجم انتخابات شورای شهر نیز برگزار می‌شود و چند وقتی است که گروه‌های مختلف سیاسی برای کسب موفقیت در انتخابات شورای شهر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. فعالیت‌هایی که بدون امکانات و پول شدنی نیست! اما به نظر می‌رسد دروازه پیروزی در انتخابات شورای شهر، انتخابات هیئت‌رئیسه سال آخر شورای چهارم است و تهران عرصه اصلی این رقابت است.

بعد از انتخابات سال 92 و تلاش ناکام برای رسیدن محسن هاشمی به کرسی شهرداری تهران، باد اظهارنظرهای سیاسی اصلاح‌طلبان در شورای شهر خوابید و حجم اظهارات سیاسی اعضای شورای شهر زیاد نبود. اما هرچه به انتخابات سال 96 نزدیک می‌شویم، حجم فعالیت‌های سیاسی گسترده‌تر می‌شود. فعالیت‌هایی که به‌خوبی میان اعضای فراکسیون اصلاحات شورای شهر تقسیم‌شده و هرکس مسئولیت یک بخش را برعهده‌گرفته است.

به گفته احمد حکیمی پور از خردادماه امسال فعالیت کارگروه اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها آغازشده و محمدعلی نجفی ریاست آن را برعهده‌گرفته دارد. حکیمی پور در رابطه با فعالیت این کارگروه به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «این کارگروه همچنین  مسائلی که مبتلابه انتخابات شوراها است ازجمله شاخص کاندیداهای انتخابات شورای شهر، برنامه اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری و مشکلات درزمینه قانونی و راهکارهای آن را در این حوزه‌ها، بررسی کارشناسی کرده و گزارش آن را به نهادهای تصمیم‌گیر اصلاح‌طلب می‌دهد. این کارگروه تقریباً در مراحل آخر کار است و امیدوارم نجفی در یک مصاحبه نتیجه را به اطلاع عموم برساند.» حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت درباره برنامه «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» و جلسه این شورا با رئیس دولت اصلاحات، گفت: «من فرصت نکردم به جلسه رئیس دولت اصلاحات با اعضای شورای عالی سیاستگذاری برسم اما تصمیماتی به نفع جریان اصلاحات و مصالح کشور باشد را پیگیری می‌کنیم.»

اما وظایف اصلاح طلبان در سال آخر شورای شهر چیست؟ به نظر می‌رسد حکیمی پور وظیفه حمله مستقیم به شهردار تهران و اصولگرایان را برعهده‌گرفته گرفته است. او از همان خرداد ماه مصاحبه های آتشین علیه شهرداری را آغاز کرده، یک روز مدعی بی کفایتی شهرداری است و روز دیگر می‌گوید با 5 هزار میلیارد تومان هم می توان تهران را اداره کرد! او که مسئول انتقاد از مدیریت شهری است، در دوره اول شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشته است. دوره ای جنجالی که سرانجام به دلیل دعوای سیاسی اصلاح‌طلبان با یکدیگر منحل شد! شنیده ها حاکی از آن است اصلاح طلبان که این روزها به شدت به دنبال انتخابات شورای شهر سال 96 هستند محمدعلی نجفی عضو گارگزاران را قرا راست بعنوان کاندیدای شهرداری تهران معرفی کنند و حکیمی پور تلاش زیادی در معرفی نجفی به عنوان یک گزینه مناسب برای مدیریت پایتخت دارد. اما حکیمی پور سالها پیش نیز در جریان استعفای مصطفی الویری شهردار تهران، نقش آفرینی های زیادی داشت تا ملک مدنی را شهردار تهران کند اما بعدها از انتخاب خود پیشمان شد. حکیمی پور که این روزها برای حضور محمدعلی نجفی عضو حزب کارگزران تلاش می کند، در خاطرات شورای اول تهران می نویسد: « به نظر می رسید که دوستان کارگزاران و مشارکت با هم هماهنگ شده بودند و یک تقسیم کار پنهانی بین آنها شکل گرفته بود و به نوعی بنابر یک توافق نانوشته قرار بود تا تصمیمات مربوط به شهرداری با کارگزاران باشد و آنها در انتخاب شهردار حرف آخر را می‌زدند ... گزینه های متعددی برای شهرداری مطرح بودند که از میان شخصیت های سیاسی و شناخته شده بودند ولی اقای ملک مدنی به عنوان گزینه مورد توافق مطرح بود .در همان روزها من به نمایندگی از طرف برخی از دوستان به دیدن آقای ملک مدنی در دفترش واقع در خیابان آفریقا تقاطع جهان کودک رفتم تا نسبت به دیدگاههای ایشان آشنا شوم . بعد از صبحتی مفصل به این نتیجه رسیدم که دیدگاه خوبی دارد و برنامه هایش نیز قابل قبول است ... انچه بعدها مشخص شد اینکه متاسفانه اقای ملک مدنی هم فرد مناسبی برای شهرداری نبود و شورای شهر با شتابی که در انتخاب ملک مدنی به خرج داد دچار اشتباه بودم خود شده بود که به مراتب بدتر از اشتباه اول بود ، و تذکر و تلاشهای ما برای جلوگیری از بروز خطا به گونه ای دیگر تعبیر می شد.»

اما چرا اصلاح‌طلبان به دنبال ریاست محمدعلی نجفی هستند؟ بعد از انتخابات سال 92 نجفی نتواسنت به عنوان وزیرآموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد بگیرد و روحانی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به او سپرد. اما 5 ماه بیشتر طول نکشید که نجفی از ریاست میراث فرهنگی شانه خالی کرد و استعفا داد. او در نامه استعفای خود خطاب به رئیس جمهور نوشته بود که فشار کاری سازمانی مانند میراث فرهنگی از توانش بیشتر است و به دلیل مشکلات قلبی نمی تواند از عهده این مسئولیت برآید. در نامه او آمده است: « متأسفانه از حدود دو ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجا شدت یافته و عرصه را بر اینجانب تنگ نموده است.» این پایان حضور 5 ماهه نجفی در میراث فرهنگی بود و رئیس‌جمهور نیز در حکمی، او را این بار به عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت منصوب کرد. اما تابستان سال 93 و به دنبال استیضاح فرجی دانا از وزارت علوم؛ نجفی سرپرست وزارت علوم شد. پس از انتقال نجفی به وزارت علوم، ابهامات درباره ادامه کار او در پست دبیری ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت بالا گرفت و سرانجام سرپرست وزارت علوم عصر روز پنجشنبه در حاشیه مراسم ختم پدر اکبر ترکان در پاسخ به این پرسش که باتوجه به حضورتان در وزارت علوم، آیا همچنان به عنوان دبیری ستاد امور هماهنگی اقتصادی دولت ادامه کار خواهید داد؟ گفت: «خیر، من دیگر نمی‌رسم دبیری این ستاد را برعهده‌گرفته داشته باشم و امیدوارم رئیس‌جمهور فرد دیگری را برای این سمت انتخاب کند.» با همه مشکلاتی که گریبان گیر نجفی شده و مانع از حضور او در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و سازمان میراث فرهنگی می‌شود، ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تلاش دارد تا از او یک شهردار ایده آل برای پایتخت 12 میلیونی بسازد!

پدیده ای به نام تهران گردی های مسجدجامعی!

در قاب رسانه می توان تهران گردی های مسجد جامعی را یک پدیده دانست. رئیس یک ساله شورای شهر پس از سال 93 کمتر دل و دماغ تهران گردی را داشت و دیگر تصاویر آن در رسانه ها به چشم نمی‌خورد، اما از خرداد ماه و هم‌زمان با تشکیل شورای انتخاباتی اصلاحات، مسجدجامعی دوباره تهران گردی های خود را آغاز کرده است. وزیر سالهای دور فرهنگ و ارشاد با ظاهری ساده از محله های پائین شهر تهران بازدید می کند و انعکاس زیادی در رسانه ها دارد.  اما واقعیت این است که این تهرانگردی ها یک پدیده رسانه ای است و فقط در رسانه ها انعکاس بیشتری دارد. تقریبا همه اعضای شورای شهر در ماه به چند محله سرکشی داشته و از مناطق مختلف تهران دیدن می کنند اما مسجدجامعی از تیم رسانه ای فعالی بهره مند است که تقریبا برای تمام بازدیدهای شهری خود لشگری رسانه ای را به خط می کند. شنیده ها حاکی از آن است که تیم رسانه ای مسجدجامعی برای هر تهران گردی با عکاسان خبری ارتباط گرفته و از آنان دعوت می کند تا تصاویر تهران گردی او را به تصویر بکشند. مسجد جامعی حتی 17 مرداد روز خبرنگار را هم در کنار عکاسان خبری سپری می کند تا ثابت کند ثبت تصاویر تهران گردی برایش اهمیت بالایی دارد.

فعالیت رسانه ای در اوج

به لطف شبکه های اجتماعی فعالیت رسانه ای برای انتخابات شورای شهر گسترش یافته و تقریبا هر روز یک کانال تلگرامی در حوزه شهری و البته با سیاست انتخاباتی تاسیس می‌شود. اما برخی کانال ها صرفا برای بازنشر تاسیس شده و برخی دیگر از کانال ها در نوک فعالیت انتخاباتی قرار دارند. یکی از کانال های تلگرامی برای انتخابات شورای شهر کانال «شهر ما» است. کانالی که 5 اردیبهشت ماه تاسیس شد اما هم‌زمان با آغازبکار ستاد انتخاباتی اصلاحات، این کانال در 18 خرداد ماه فعالیت خود را شروع کرد. جزینی مسئول روابط عمومی این کانال اصلاحطلب می‌گوید این کانال در واقع یک سایت خبری نیز به همین نام دارد. کانالی که دو روز بعد از کانال تلگرامی اولین مطلب خود را منتشر کرده است! و از همان اولین مطلب با تیتر « صف‌آرایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شورای شهر مقابل هم» نشان داده است که رویکردی کاملا انتخاباتی داشته و با نگاهی سیاسی به شورای شهر نگاه می کند. اما در طول این چند ماه تنها 190 خبر در این پایگاه منتشر شده که در آخرین کد خبر این سایت از قول حکیمی پور آمده است: « تهران را می‌توان با ۵ هزار میلیارد تومان اداره کرد!» اما پیگیری های ما برای شناخت مسئولان پشت پرده این سایت بی نتیجه ماند زیرا نه تنها در وزرات ارشاد بلکه در معاونت مطبوعاتی نیز چنین پایگاه خبری و دامنه اینترنتی به ثبت نریسده است! 

اما این سایت تنها رسانه های حوزه شهری نیست. محمد حقانی عضو شورای شهر تهران در یادداشتی اختصاصی که در اختیار شهرما قرار داده است، در رابطه با رسانه های شهری می نویسد: « چند صباحی است که رسانه‌هایی با رویکرد اختصاصی شهری در کلانشهر تهران فعالیت می‌کنند که شاهراه امید را برای رفع خلا مورد اشاره باز کرده‌اند، رسانه‌هایی همچون معماری نیوز ، بلدیه  پایتخت، شورا آنلاین، تهران پرس و حال هم رسانه‌ جوان و پویای «شهرما». این رسانه‌ها با هر مشی سیاسی انتظار می‌رود به شفافیت در حوزه شهر کمک کنند.» اما معماری نیوز، بلدیه، پایتخت از رسانه هایی با گرایش اصلاحطلبی هستند که به گفته حقانی در چند وقت اخیر فعالیت خود در حوزه شهری افزایش داده اند و قرار است خواسته حقانی در شفافیت خبری را تحقق ببخشند! اما این شفافیت ممکن است برای خود حقانی نیز دامنگیر شود. حقانی یکی از معاونان دوره شهرداری کرباسچی است که مسئولیت نقد شهری و انتقادات زیست محیطی را برعهده‌گرفته دارد. اما خیلی‌ها نام حقانی را در کنار قطع درختان دهه هفتاد به یاد می‌آورند. هرچند که سال گذشته سروری در پاسخ به این سوال که آیا ادعایی مبنی بر قطع درختان به دستور آقای حقانی از دید شما قابل‌قبول است یا خیر، گفت: «این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.» اما همان ایام شهردار وقت تهران نکاتی را در رابطه با مدیریت حقانی بازگو کرد که انعکاس فراوانی در رسانه‌ها به همراه داشت.

پژمان پشمچی زاده شهردار منطقه 5  قطع درختان بوستان مادر را مربوط به دوره مدیریت آقای حقانی(عضو فعلی شورای شهر که در زمان کرباسچی معاون خدمات شهری بوده) می‌داند. او حتی نشانه دقیقی هم برای ادعای خود مطرح می‌کند: «زمین پلاک ثبتی 124 که در محدوده خیابان آیت‌الله کاشانی واقعی شده است حدود 140 هزار مترمربع بود است که از قدیم‌الایام توسط شرکت تعاونی وزارت آموزش‌وپرورش خریداری شد. در انتهای دهه 60 و اوایل دهه 70 از دبیرخانه کمیسیون ماده 5 که در آن زمان در اختیار شهرداری تهران بود مجوز می‌گیرند تا در این فضا ساخت‌وساز صورت گیرد. در بخشی از این زمین نیز شرکت برق درگذشته تأسیساتی داشته است. درختان موجود در این زمین از سال 75 تا 76 توسط شهرداری وقت و طبق دستور کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران که در آن زمان آقای محمد حقانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران بود قطع کردند و در دبیرخانه کمیسیون ماده 5 کاربری فضای سبز این زمین را تغییر داده‌اند.» پشمچی زاده در ادامه افشاگری خود گفته بود در اوایل دهه 70 جناب آقای حقانی معاون وقت خدمات شهری شهرداری تهران و مسئول کمیسیون ماده 7 بوده‌ و تغییر کاربری این باغ به تجاری و مسکونی توسط  دبیرخانه کمیسیون ماده 5 تعیین و ابلاغ می‌شود که در آن زمان کمیسیون ماده 7 که ریاست آن بر عهده آقای حقانی بوده است نظارت بر باغات و تغییر کاربری آنها داشته است.