صباح زنگنه، رئیس سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به تصمیم آمریکا مبنی بر اینکه به هیچ قیمتی ترکیه را به منظور نفوذ در منطقه از دست نخواهد داد، گفت: روابط ترکیه و آمریکا روابط قدیمی است و تقریبا استراتژیک محسوب می‌شود.

 

وی افزود: نیروهای ناتو و آمریکا در خاک ترکیه حضور دارند و تسلیحات ترکیه اغلب آمریکایی است بنابراین آمریکایی ها ترکیه را رها نخواهند کرد البته ممکن است نسبت به عملکرد برخی دولت ها در ترکیه انتقاد داشته باشند اما با اقدامات مختلف سعی می‌کنند ترکیه را از دست ندهند و از‌تمایل ترک‌ها به سمت روسیه استقبال نمی‌کنند.

 

رئیس سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی با اشاره به نیاز آمریکا به ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور گفت: با توجه به اینکه ترکیه در همسایگی عراق، سوریه و ایران قرار دارد در حقیقت پل ارتباطی بین آسیا و اروپاست بنابراین به نظر می‌رسد این اقدامات و گرایش ترکیه به همسایگان خود را باید به فال نیک گرفت اما تغییر استراتژیک و راهبردی در این مسیر حاصل نخواهد شد.

 

زنگنه تصریح کرد: ممکن است ترکیه در مورد سوریه تغییراتی در سیاست های خود انجام و از شدت مواضع خود در خصوص آینده حکومت سوریه بکاهد اما بعید به نظر می ‌رسد از همکاری با ناتو و آمریکا فاصله زیادی بگیرد.

 

وی در پایان تاکید کرد: به هر حال از تغییرات پدید آمده در نظرات مقامات ارشد ترکیه در راستای روابط خارجی در منطقه باید استقبال کرد.