دولت برداشت جدیدی از لایحه برنامه ششم دارد. در حالی نمایندگان مجلس اختلاف نظر خود با رییس‌جمهور در خصوص مفاد لایحه برنامه ششم توسعه را علنی کرده‌اند که این لایحه برای دومین بار از سوی دولت به مجلس ارایه شده است.

 

 پیش از این، سال گذشته لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی ارایه شد اما درگیری های انتخاباتی نمایندگان مانع از بررسی این لایحه در موعد مقرر گردید و همین امر منجر به بازپس دادن لایحه به دولت شد تا در فرصتی بهتر، مشکلات موجود در آن مورد رسیدگی قرار گیرد. پس از آن بود که لایحه برنامه ششم توسعه مجددا به مجلس ارایه شد اما حالا نمایندگان از اختلاف جدی خود با رییس‌جمهور بر سر نحوه بررسی این لایحه سخن می گویند.

 

 اختلاف شکلی

 

 نمایندگان مجلس با استناد به قانون برنامه و بودجه، مصوب سال ١٣٨١ بر این اعتقادند که لازم است کلیه مفاد پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه در قالب لایحه به مجلس ارایه شود حال آنکه رییس‌جمهور بر این عقیده است که طبق قانون اساسی، بررسی برنامه ششم در حوزه اختیارات رییس‌جمهوری است و آنچه به مجلس ارایه شده نیاز به مصوبه دارد.

 

 به این ترتریب به نظر می رسد این اختلاف نظر شکلی، بررسی لایحه برنامه ششم را وارد فاز تازه‌ای خواهد کرد.

 

در چنین شرایطی حالا نمایندگان اصلاحیه ارایه شده از سوی دولت را برنتافته‌اند، به طوری که پزشکیان گفته است: آنچه دولت تحت عنوان ویرایش لایحه برنامه ششم به مجلس فرستاده با امضای نوبخت بوده حال اینکه باید رییس‌جمهور آن را امضا می کرد.

 

نایب‌رییس مجلس گفت: دولت لایحه‌ای تحت عنوان اصلاح و یا ویرایش برنامه ششم با امضای نوبخت به مجلس فرستاده است که  نمایندگان تذکراتی را در مورد آن مطرح کردند که ما آن را وارد می دانیم چون قانون برنامه باید با امضای رییس‌جمهور به مجلس ارایه شود و معاون رییس‌جمهور نمی تواند آن را امضا کند.

 

برداشت چندم از لایحه ششم! / اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر چیست؟

 

این درحالی است که رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی چند روز گذشته از مراودات یک ماه گذشته رییس مجلس با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای ارایه لایحه برنامه ششم به جای احکام موردنیاز اجرای برنامه به مجلس خبر داده بود.

 

غلامرضا تاجگردون با اشاره به ارایه لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم به مجلس نهم عنوان کرد: با اصرار مجلس مبنی بر اینکه به جای احکام موردنیاز برنامه باید خود برنامه ششم به مجلس ارایه شود، لایحه‌ای که در مجلس دهم تقدیم شد، عنوان لایحه برنامه ششم را دارد.

 

با این حال واکنش ها به محتوای برنامه ششم  به نظر جدی است و بسیاری از نمایندگان معتقدند محتوای این برنامه هیچ تغییری نکرده است.

 

واکنش چندم

 

«دوستان ما در دولت چیزی را تحت عنوان احکام مورد نیاز اجرای برنامه به مجلس قبل ارائه کردند و همان را عینا در قالب ماده 141 آیین‌نامه با طرح‌های دیگری به مجلس ارائه کردند» این اظهارات نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است.

 

حاجی بابایی با بیان اینکه لایحه برنامه ششم چند اشکال شکلی دارد، یادآور شد: لایحه برنامه ششم از نظر محتوایی اشکالاتی دارد. ما شاهد یک برنامه نیستیم. چند جدول داده شده و 33 ماده به عنوان احکامی که برای برنامه مورد نیاز است در لایحه آمده است. اگر تلقی ما این باشد که این لایحه در واقع برنامه نیست کمیسیون تلفیق مورد نیاز نیست چراکه کمیسیون تلفیق زمانی مورد نیاز است که برنامه ارائه شود.

 

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه علیرغم مذاکرات صورت گرفته بین دولت و مجلس، تغییری در لایحه برنامه ششم ایجاد نشد، یادآور شد: نمی‌دانم آیا دولت اعتقاد دارد که باید برنامه ششم را ارائه کند یا خیر اگر اعتقاد دارند باید لایحه برنامه ششم به امضای رییس‌جمهور به مجلس بیاید الان نوعی سردرگمی در این زمینه وجود دارد.

 

حاجی بابایی اضافه کرد: اگر دولت نخواهد برنامه ششم را ارائه کند مشخص نیست بودجه سال آینده قرار است بر چه مبنایی تنظیم و تصویب شود. این مشکلات پیشروی ما وجود دارد و باید با همکاری همه‌جانبه نوعی همگرایی ایجاد کنیم که دولت و مجلس بتوانند برنامه ششم را با موفقیت تنظیم و تصویب کنند.

 

برداشت چندم از لایحه ششم! / اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر چیست؟

 

کپی برابر اصل

 

«انتظار داشتیم با توجه به فضای مجلس دهم که مترصد حل مشکلات دولت است، روال شکلی مورد مطالبه مجلس در خصوص ارائه لوایح از سوی دولت رعایت شود» این اظهارات عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است.

 

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه می‌دهد: لایحه برنامه ششم که به مجلس ارائه شده نیز کپی لایحه برنامه ششم است که به مجلس نهم ارائه شد.

 

وی با انتقاد از عدم اصلاح لایحه برنامه ششم توسط دولت گفت: در مجلس نهم جلسات متعدد در کمیسیون تلفیق در نقد و بررسی برنامه ششم برگزار شد. دولت حداقل باید نقدهای مطرح شده را در لایحه جدید اعمال می‌کرد.

 

تطابق غلط/ مقاومت دربرابر اقتصاد مقاومتی

 

البته این پایان ایرادات به برنامه ششم نبوده و مطابقت این برنامه با سیاست های اقتصاد مقاومتی درو از چشم نمایندگان نمانده است.

 

همچنین جعفرزاده ایمن آبادی در همین زمینه می‌گوید: برنامه ششم منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست.

 

وی افزود: دولت باید کتابچه‌ای را به مجلس ارائه می‌کردکه در آن دقیقا مشخص شود هر کدام از احکام برنامه ششم توسعه متناظر با کدام بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

 

عضو کمیسیون برنامه تصریح کرد: مجلس دهم هیچ قانونی را که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نباشد به تصویب نخواهد رساند.

 

برداشت چندم از لایحه ششم! / اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر چیست؟

 

لایحه منطبق

 

این درحالی است که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تعبیر دیگری درباره مطابقت لایحه با سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد.

 

تاجگردون در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد برخی نمایندگان درباره عدم مطابقت لایحه مذکور با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: اتفاقا لایحه مذکور در این بخش کامل است و به نظر می‌رسد در برخی موارد دیگر نیاز به اصلاح باشد.

 

برداشت چندم از لایحه ششم! / اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر چیست؟

 

با همه این تفاسیر  نمایندگان درحالی لایحه برنامه ششم را در کمیسیون‌های دست بررسی دارند که هنوز معلوم نیست چه سرنوشتی برای آن رقم خواهد خورد اما پیش از آن برخی دیگر از نمایندگان معتقدند دولت قصد دارد به سبک خود لایحه برنامه را نگارش کند و مصوبه آن را از مجلس اخذ کند موضوعی که مجلس به سادگی از کنار آن عبور نخواهد کرد.