سومین اجلاس ملی فعالین شاخص جبهه فضای مجازی انقلاب اسلامی (فصل وصل) همزمان با دهه کرامت با حضور متخصصین عرصه های فضای مجازی در 6 حوزه، با سخرانی دکتر فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در تشریح مسائل فضای مجازی در سومین اجلاس فصل وصل در مشهد اظهار داشت: هم اکنون نسل پنجم شبکه های مجازی با اینترنت اشیا که این سیستم با نظام های ابری یا مجازی کار می کند، متقارن است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، در خصوص شبکه اینترنتی کشور، خاطر نشان کرد: اکنون نظام اینترنتی ما، شبکه ای است که هدایت آن در آمریکا است. در نسل پنجم، اطلاعاتی که روی اپلیکیشن ها وجود دارد در غرب ذخیره می شود و این اطلاعات به دست غربی ها می افتد.

وی همچنین تصریح کرد:  در نسل پنجم یکی از برنامه ها این است که خودروها بدون راننده هدایت شود که برای مثال می توان  گوگل مپ را یک نمونه از این ابزارها در این راستا نامید.

فیروزآبادی با بیان اینکه احتمال وقوع پیش بینی ها در فضای مجازی، زیاد است، گفت: من فکر می کنم این رویدادها که در عرصه فضای مجازی در قالب پیش بینی است، در آینده اتفاق خواهد افتاد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به لزوم وجود یک مدل اقتصادی برای فعالیت در فضای مجازی، اظهار داشت: ما امروز نگرانی های مبنی بر این که ما چگونه باید مدل اقتصادی خود را به جهان ارائه دهیم، داریم.

وی افزود: آمریکایی ها در توزیع علم صنعت فضای مجازی، اروپایی ها را غیر خودی می دانند اما در این بازی چینی ها شریک امریکا هستند و از پیشرفت آن ها در عرصه فضای مجازی جلوگیری نمی کنند.

فیروز آبادی در ادامه خاطر نشان کرد:  تمامی کمپانی های چینی که در حال حاضر فعالیت می کنند، بدون مخالفت امریکا اداره می شوند. در واقع تمامی چیزهایی که امریکایی ها دارند و اروپایی ها از آن بی بهره اند، در اختیار چینی ها قرار دارد و این به سبب استقلال طلبی چینی هاست بنابراین ما نیز باید در این عرصه به سمت استقلال طلبی حرکت کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اهمیت ایجاد مدل اقتصادی در فضای مجازی، اظهار داشت: من نمی گویم در عرصه فضای مجازی مسائل مالی مهم نیست. در واقع پول نقد خونی در بدن اقتصاد است و همانطور که یک انسان بدون خون زنده نمی ماند، اقتصاد نیز بدون پول نقد زنده نمی ماند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به سیاست تبدیل مخاطب به کارگر توسط غربی ها در فضای مجازی، اذعان داشت: در سرمایه گذاری های که در این قرن ها صورت گرفته است، از سیاست های مختلفی پیگیری شده است که می توان به استفاده از انسان بر بودن و یا استفاده از نیروی انسانی اشاره کرد. اما چیزی که الان بسیار مهم است بحث نو آوری در طراحی است که تحت تاثیر نیازهای واقعی و کاذب صورت گرفته است.

فیروزآبادی با اشاره به فراگیر شدن تلگرام بین همه اقشار جامعه، خاطر نشان کرد: این هنری که تلگرام را فراگیر کرده است، نوآوری شرکت پدید آورنده آن است. تلگرام در تاریخ اقتصادی کشور ما بی نظیر و کم سابقه است.

وی با اشاره به این که مردم باید در عرصه فضای مجازی فعال باشند، گفت: در صحنه فضای مجازی باید همه کسانی که در فضای های اجتماعی فعالیت می کنند باید تدبیر کنند. اصل چالش نبرد نرم افزاری مبتنی بر اندیشه و نسل جوان است که با خلاقیت به نبرد خلاقیت است. در واقع باید با خلاقیت در این عرصه به جنگ نوآوری و خلاقیت رفت، حال دولت حمایت کند و یا اینکه دولت حمایت نکند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر لزوم حضور مردم در عرصه فضای مجازی، خاطر نشان کرد: اصلا نباید منتظر کسی ایستاد چرا که وقتی معجزه صورت می گیرد، که مردم بیایند در این عرصه کمک کنند.

فیروزآبادی گفت: اگر بخواهید جمع دنیا و آخرت را داشته باشید باید بتوانید جذب حداکثری از مردم را انجام دهید. در واقع مهمترین کار در این عرصه جذب مردم و مخاطب می باشد. 

وی افزود: بخش بزرگی از ساختار اقتصاد کشورمان فاقد ابزار تبلیغاتی است. وقتی این اتفاق در یک جامعه می افتد واقعا باید برای این جامعه دعا کرد. این در حالی است که یکی از نیاز های اصلی، بحث وجود فضای تبلیغاتی مناسب است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: سی و هفت میلیون پلت فرم وجود دارد که بتوانیم تبلیغ انقلاب را انجام دهیم و همچنین شما بخشی از این بازار را در اختیار بگیرید. من در جلسات متعدد اعلام کردم که دولت باید از بخشی از درآمد خود در فضای مجازی را در اختیار تولید محتوا در عرصه فرهنگی و خدمات فرهنگی هزینه کند.

فیروز آبادی، با بیان اینکه لزوم یک نهضت در فضای مجازی احساس می شود، گفت: تقسیم پول و تزریق اقتصاد در فضای مجازی کشور با مشکلات متعددی مواجه است و بنابراین الان بیش از هر لحظه دیگر، ایجاد یک نهضت در فضای مجازی احساس می شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، افزود: تدبیر مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی ایجاد شورای عالی فضای مجازی است و بنابراین توقع می رود که این شورا، فضای اقتصادی در این حوزه را گسترده کند. در پایان باید بگوییم که نباید منتظر کسی ایستاد و خودتان باید در عرصه فضای مجازی پیش قدم شوید.