عادل آذر که در روز سی ام تیرماه امسال توسط نمایندگان مجلس به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات انتخاب شد، هنوز استعفای خود را از ریاست مرکز آمار ایران اعلام نکرده است و هنوز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جایگزینی برای وی انتخاب نکرده است.

 

از سوی دیگر یک مقام آگاه در مرکز آمار ایران گفت: در حال حاضر آقای آذر در دیوان محاسبات کشور مستقر شده است، اما به صورت رسمی استعفای خود را از ریاست مرکز آمار اعلام نکرده و هیچ جایگزینی هم برای وی معرفی نشده است.

 

وی با بیان اینکه در اصل هم اکنون مرکز آمار ایران بدون متولی است و در بلاتکلیفی به سر می‌برد، افزود: طی سالهای گذشته که چندین بار ریاست مرکز آمار تغییر کرده است، طی یک روز جابجایی ها انجام می شد و تاکنون چنین مسئله ای پیش نیامده بود.  

 

این در حالی است که با این روند عادل آذر در حال حاضر جزو دو شغله ها محسوب می شود و هم در قوه مجریه و هم در قوه مقننه مشغول بکار است. اما با این تفاسیر یکی از مهمترین نهادهای کشور که متولی تولید و انتشار آمارها است و همواره متهم به آمارسازی بوده این بار با چالش جدید مواجه است.

 

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز که این روزها بیشتر درگیر جدایی سازمان مدیریت و سازمان اداری و استخدامی کشور است گویا چندان توجهی به انتخاب رئیس جدید ندارد. گرچه برخی از مسئولان در همان روزهای ابتدایی انتخاب عادل آذر به عنوان رئیس دیوان محاسبات مطرح کردند که به زودی رئیس جدید مرکز آمار معرفی خواهد شد.

 

لازم به ذکر است عادل آذر با ۲۰۰ رأی نمایندگان مجلس در صحن علنی به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شده است. دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل است؛ یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده دارد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌کند.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس سابق این دیوان به عنوان وزیر کشور دولت روحانی انتخاب شده بود. هم‌اکنون عادل آذر با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس دیوان محاسبات کشور می‌باشد. این دیوان به همه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکتهای دولتی و دیگر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند - به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد - رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

 

دیوان محاسبات کشور حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری می‌کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند. دیوان محاسبات کشور یکی از ۱۹۱ عضو پیوسته سازمان بین‌المللی موسسات حسابرسی عالی (اینتوسای) است. همچنین مرکز آمار هم وابسته به سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.