همشهری درباره حقوق‌های نجومی گزارش داده است:‌ مسئولان و قضات عالی قضایی خواهان برخوردهای جدی‌تر در موضوع حقوق‌های نجومی هستند.

 

به‌دنبال هشدارهایی که رئیس و معاون اول دستگاه قضا مبنی بر آثار سوء فیش‌های حقوقی در کاهش اعتماد عمومی به دولت و حاکمیت داشتند، حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در اظهارنظری تأکید کرده است مدیرانی که حقوق‌های نامتعارف گرفته‌اند، استحقاق این را ندارند که در مناصب مهم به‌کار گرفته شوند. آماری که مسئولان دولتی از برکناری صاحبان حقوق‌های نامتعارف اعلام کرده‌اند بسیار پایین‌تر از مدیرانی است که در ارتباط با این حقوق‌ها شناسایی شده‌اند.

 

از طرفی دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز آمار مدیرانی که به خاطر دریافت حقوق‌های نامتعارف برکنار شده‌اند را کمتر از آمار و تعداد مدیرانی دانسته‌اند که فیش‌های حقوقی کلان و نامتعارف داشته‌اند. علی رازینی یکی از قضات دیوان عالی کشور در پاسخ به این سؤال که برخورد با حقوق‌های نجومی تا این زمان موفق بوده یا خیر تأکید کرده حداقل کافی نبوده و ما منتظر برخوردهای جدی‌‌تری هستیم. با برخوردهای صورت گرفته اولیه، به گفته داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90مجلس تاکنون 4میلیارد تومان از حقوق‌های نامتعارف به خزانه دولت بازگشته است و ادامه برخوردها حجم بازگشت‌ها را چندبرابر خواهد کرد.

 

قانون‌هایی که تا پیش از این دستگاه‌ها برای پرداخت‌های غیرمتعارف به مدیران‌شان استفاده می‌کردند گریزگاه‌های خود را داشت. با این حال حجت‌الاسلام صادقی گفته آنهایی که تخلف نکردند اما از فرصت پیش آمده کار خلاف شرع انجام دادند شاید مجازات قانونی نداشته باشند اما چون کار خلاف شرع کرده‌اند حتماً باید عزل شوند و استحقاق این را ندارند که در مناصب مهم به‌کارگیری شوند. رازینی رئیس شعبه41 دیوان عالی کشور نیز درخصوص نحوه برخورد با تخلف حقوق‌های نجومی تأکید کرده باید با افرادی که از بیت‌المال به ناحق و غیرقانونی برداشت می‌‌کنند برخورد کیفری شود و محاکمه و مجازات شوند.

 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود گفته بود 13نفر از 40مدیری که با حقوق‌های نامتعارف شناسایی شده‌اند مستعفی یا عزل شده‌اند. در روزی که نوبخت از فهرست 40نفره مدیران با حقوق‌های نامتعارف سخن می‌گفت بیژن زنگنه وزیر نفت در فهرستی جداگانه از حدود 120نفری سخن گفت که در این وزارتخانه بالغ بر 20میلیون تومان در‌ماه دریافت می‌کردند و حالا حقوق‌شان در وزارت نفت محدود شده است. با این حال خبری از برکناری این مدیران نبود.

 

قبل از آن مسئولان دستگاه قضا فهرست 950نفره‌ دیوان محاسبات مجلس از صاحبان حقوق‌های نجومی را مورد تأیید قرار داده و گفته بودند 30درصد آنان حقوق‌های بالای 20میلیون تومان دریافت می‌کرده‌اند. امین‌حسین رحیمی رئیس پیشین دیوان محاسبات در مراسم تودیع و معارفه اخیر خود با رئیس جدید این سازمان درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حقوق‌های نجومی اعلام کرد که «25پرونده درمورد حقوق‌های نامتعارف در هیأت‌های مستشاری این دیوان تشکیل شد که احکام آنها در روزهای آینده صادر می‌شود.»