محمد جواد کولیوند با اشاره به اظهارات کارشناسان از جمله اعضای شورای نگهبان درباره ضرورت اصلاح قانون انتخابات، اظهارداشت: در حال حاضر چهار قانون برای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراها وجود دارد که این قوانین مستقل از یکدیگر هستند و در عین حال، جنبه‌های مشترک دارند.

وی افزود: در رابطه با اصلاح قوانین انتخابات، باید دید منظور کارشناسان کدام یک از این چهار قانون است و دقیقاً به کدام بخش ها نقد دارند تا بتوان دقیق‌تر وارد شد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه تاکنون جلسه مشترکی در کمیسیون با اعضای شورای نگهبان نداشته‌ایم، گفت: مجلس در سال‌های اخیر قوانین انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را چند بار اصلاح کرده است و در حال حاضر نیز اصلاح بخش‌هایی از قانون انتخابات شوراها را در دستور کار دارد؛ البته اصلاح قانون انتخابات خبرگان، از اختیارات خود مجلس خبرگان است و مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند به این حوزه وارد شود.

کولیوند تصریح کرد: ما باز هم آمادگی داریم که وارد موضوع شده و اشکالات سه قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها را برطرف کنیم، اما معتقدیم اگر مجلس بخواهد به این حوزه وارد شود، باید طرح بدهد؛ در حالی که بهترین کار این است که دولت با در نظر گرفتن همه ابعاد و بار مالی موضوع، لایحه بدهد.

اصلاح قانون انتخابات مجلس در هفته آینده/ سلب صلاحیت پس از انتخابات، تنها در قالب بررسی "اعتبارنامه"

وی با اشاره به بازگشایی مجلس از هفته آینده خاطرنشان کرد: در جلسات هفته آینده کمیسیون، طرحی را در رابطه با اصلاح یکی از بندهای قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور بررسی داریم که بر اساس آن، اگر نامزدی رای بیاورد، ادامه بررسی صلاحیت وی و یا سلب صلاحیت او تنها در قالب بررسی اعتبارنامه امکان‌پذیر خواهد بود.