هفته گذشته وزیر امورخارجه ایران پس از سه سال فرصت کرد تا یادشان بیفتد که کشورهای دیگری نیز در این جهان هستند که جمهوری اسلامی ایران می تواند و حتی در جهت نشان دادن قدرت سیاسی خود باید با آنان مناسبات خوب سیاسی داشته باشد.

بنا بر این گزارش تیم سیاست خارجی دولت یازدهم پس از آن همه ادعا برای برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکا و انتقاد از دیپلماسی قبل، ظاهرا اکنون با نا امیدی از آمریکا و اروپا به حقانیت سخنان مقام معظم رهبری پی برده و در واقع به سیاست خارجی انقلاب اسلامی یعنی دستگیری از مظلومان عالم و حمایت ملت های آزاده جهان رجوع کرده است. 

به گزارش خبرنگار ما بررسی سفر ظریف به کشورهای آفریقایی و مخصوصا نیجریه که شیخ مظلوم زکزاکی در چنگال حکام جاهل آن کشور با وضعیت اسفباری اسیر است و اعلام نگرانی ظریف از سلامتی وی نشان از درک شرایط حساس کنونی جهان اسلام دارد که هر چند دیر از جهت موقعیت رو به اتمام دولت فعلی ولی به هر حال ظریف به آن پی برده است.

متاسفانه عدم توجه کامل به مقاومت در این سالها که نمونه آن در یمن و برخی بلاد اسلامی دیگر همانند نیجریه در رفتار تیم دیپلماسی کشور بروز کرده است باعث شده تا ایران اسلامی صلابت خود را در شورای کشورهای اسلامی از دست بدهد و عربستان با ولخرجی جایگاه ایران را در بین کشورهای اسلامی متزلزل کرده است.

هر چند شاید برخی خرده بگیرند که عربستان با پول توانست اینکارها را بکند ولی همه می دانیم که پول عربستان در سالهای پیش نیز بوده است ولی اینکه نتوانسته بود بین ایران و کشورهای اسلامی جدایی ایجاد کند بخاطر توجه ایران به آن کشورها بوده است.

 به هر روی پس از سه سال ظریف با رویکرد نگاه به سایر کشورهابه غیر از کشورهای اروپایی و آمریکا دور جدیدی ازدیپلماسی خود را آغاز کرده است که امیدواریم در این رویکرد موفق باشد.