حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بد عهدی‌های طرف مقابل در برجام و عدم انجام تعهدات از سوی آنان گفت: ما سرمایه خود را در بحث برجام هزینه کردیم و پای کار آوردیم؛ نطنز، آب سنگین ، راکتور IR40، فوردو، ذخایر اورانیوممان را که در طول 12 سال غنی‌سازی شده بود را هزینه کردیم و در واقع نقدمان را به نسیه آنها دادیدم و آنها امروز به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.

وی افزود: ما شاهد رفتار دوگانه طرف مقابل در برجام هستیم، در ظاهر می‌گویند که با ایران همکاری داشته باشیم اما در باطن بانک‌ها، بیمه‌ها، کمپانی‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران را از همکاری با ایران می‌ترسانند و به آنها هشدار می‌دهند که در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: مقام معظم رهبری فرمودند که همه مذاکرات برای این بود که تحریم‌ها برداشته شود، اگر بنا باشد که تحریم‌ها باقی بمانند، برجام خسارت محض است.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: حال که طرف مقابل به تعهداتش در برجام عمل نکرده ما نیز باید دست به اقدام متقابل بزنیم و تضمین‌هایی را ایجاد کنیم که طرف مقابل مجبور به انجام تعهدات خود شود.

وی افزود: باید سازمان انرژی اتمی، کارخانه تولید سوخت با غنای مورد نیاز را راه‌اندازی کند و غنی‌سازی اورانیوم در سطح مورد نظر ما و تولید سوخت با غنای مورد نیاز را در دستور کار قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا طرف مقابل نیز ناچار به انجام تعهداتش شود.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما نه عهد شکنیم و نه به برجام پشت پا می‌زنیم اما برجام یک معاهده و یک برنامه اقدام مشترک است و وقتی طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند طبیعی است که باید معادله تغییر کند.

وی در پایان گفت: حال که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده و نمی‌کند، ما یا دست به اقدام تلافی‌جویانه می‌زنیم تا به حقمان برسیم و یا اینکه طرف مقابلمان را وادار به تمکین می‌کنیم و در این راستا باید دست به اقدامات جدی و عینی بزنیم که یک نمونه آن کارخانه تولید سوخت هسته‌ای است.