ریچارد هوویت نماینده پارلمان اروپا از گروه سوسیالیست‌ها صبح یکشنبه -20 تیرماه-با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. 

 

بروجردی در ابتدای این دیدار مصوبه‌های جدید کنگره آمریکا علیه کشورمان را ناقض توافق برجام خواند و گفت: مجلس شورای اسلامی با دقت اقدامات کنگره آمریکا در قبال توافق برجام را رصد می‌کند و در زمان مقتضی پاسخ لازم را به این اقدامات ناقض توافق خواهد داد. 

 

وی در ادامه تروریسم را خطری برای امنیت و پیشرفت تمام کشورهای جهان دانست و تصریح کرد: تروریسم یک پدیده شوم جهانی است و حد و مرزی نمی‌شناسد و برای مبارزه با گروه‌های تروریستی نیاز به یک عزم جهانی با همکاری همه کشورها می‌باشد. 

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از گسترش بحران‌های موجود در منطقه خاطرنشان کرد: حمایت‌های مالی و نظامی و گشودن مرز برای ورود تروریست‌ها به سوریه از سوی برخی از کشورهای منطقه آتش جنگ در منطقه را شعله‌ورتر کرده است و کشورهای مدعی دمکراسی و حقوق بشر در عمل از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه می‌باشند. 

 

بروجردی مذاکرات سوری- سوری را تنها راه‌حل بحران سوریه دانست و گفت: حضور هزاران تروریست خارجی از هشتاد کشور در سوریه به گسترش ناامنی در این کشور منجر گشته است. 

 

وی اضافه نمود: باید اجازه داد ملت سوریه برای سرنوشت خود تصمیم‌گیری کند. 

 

بروجردی در پایان بر اهمیت تداوم رایزنی و گفت‌وگو میان جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپا در مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد. 

 

در ادامه این دیدار ریچارد هوویت نماینده پارلمان اروپا از گروه سوسیالیست‌ها با ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای میان 1+5 با جمهوری اسلامی ایران گفت: امضا توافق هسته‌ای فصل جدیدی از همکاری برای دو طرف گشوده است و اتحادیه اروپا عزمی جدی برای توسعه ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ایران دارد. 

 

وی در ادامه با قدردانی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم افزود: تجربه ایران در امر مبارزه با تروریسم و همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی با کشورهای اروپایی می‌تواند به از بین بردن گروه‌های تروریستی کمک فراوانی نماید. 

 

نماینده پارلمان اروپا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصوبه پارلمان اروپا در محکوم کردن کشتار مردم یمن و سرکوب مردم بحرین گفت: اتحادیه اروپا همواره نسبت به مسائل حقوق بشری حساس بوده و ادامه جنگ و خونریزی در منطقه را باعث تداوم ناامنی می‌داند. 

 

وی در پایان با دعوت رسمی از بروجردی برای سفر به بروکسل مقر پارلمان اروپا بر لزوم تداوم مذاکرات دو جانبه و چندجانبه در موضوعات مختلف تاکید کرد.