حسین امیرعبداللهیان معاون سابق وزیر امور خارجه با رد برخی تحلیل‌ها درباره تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای وزارت خارجه با تغییر سمتش اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی اصول ثابت و روشنی در چارچوب قانون اساسی و اتکا بر مباحث کارشناسی در شورای عالی امنیت ملی دارد که در نهایت به تایید مقام معظم رهبری می‌رسد.

 

وی افزود:‌ دستگاه دیپلماسی ملزم است که در چارچوب این فرایند راهبردها و سیاست‌های ثابت را با روش‌هایی که متناسب با مقتضیات زمان است اجرا کند و قطعا همکارانم در دستگاه دیپلماسی آن را پیگیری می‌کنند و شخص وزیر نیز با نگاه به این اصول و با در نظرگرفتن راهبردها، سیاست‌های منطقه‌ای کشور را مدیریت خواهد کرد.

 

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در عین حال ممکن است در روش‌ها، افراد یا تیم‌های کارشناسی و مدیریتی کارها را با سلایق مختلف پیگیری کنند اما مهم این است که تغییری در اصول سیاست خارجی کشور وجود ندارد.

 

معاون سابق عربی آفریقای وزارت امور خارجه همچنین درباره موقعیت و شرایط محور مقاومت در مقایسه با جبهه صهیونیستی ـ تکفیری تاکید کرد: تردیدی نیست که در ورای تحولات سوریه و رویدادهای منطقه مثلثی متشکل از نظام سلطه با تلاش‌های آشکار و پنهان آمریکا، اقدامات و تحرکات رژیم صهیونیستی و اقدامات عوامل تکفیری و تروریستی وجود دارد که هر یک سهمی در بی‌ثبات کردن و ایجاد خسارت بر منطقه دارند.

 

وی گفت: با وجود خسارات انسانی و مالی که این تحولات بر سوریه وارد کرده نظام سیاسی سوریه حفظ شده و این مثلث نتوانسته است ساختار سیاسی این کشور را تغییر دهد.

 

امیرعبداللهیان افزود: نباید فراموش کنیم در ابتدای بحران سوریه از حدود  5 سال پیش بیش از 81 کشور تلاش کردند نظام سیاسی سوریه را سرنگون کنند اما با وجود اقدامات تروریست‌ها و حمایت‌های آشکار و پنهان برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در نهایت شکست خوردند.

 

کارشناس ارشد مسائل راهبردی تصریح کرد: امروز شاهد بودیم که همان کشورها که از تروریسم برای پیشبرد اهداف نادرستشان در سوریه، عراق، لبنان، یمن و دیگر کشورهای منطقه استفاده ابزاری می‌کردند، خودشان هدف قرار گرفتند و با وجود فشارهای وارده اکنون این محور مقاومت است که برتر است.

 

وی افزود:‌ محور مقاومت امروز می‌تواند با اقتدار و با صدای بلند به جهانیان اعلام کند که همزمان در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری قدم برمی‌دارد.

 

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آمریکا و برخی کشورهای منطقه به علت سیاست‌های غلط هیچ پیروزی ملموسی کسب نکرده‌اند جز اینکه خسارات فراوان بر اثر این سیاست‌ها به منطقه وارد شده است.

 

* امنیت منطقه‌ای و جهانی در مبارزه با تروریسم مرهون فرماندهی سردار سلیمانی

 

امیرعبداللهیان در ادامه درباره اظهارات نماینده فرانسه در شورای امنیت علیه سردار سلیمانی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران در موضوع تامین حداکثری امنیت ملی با هیچ طرفی تعارف ندارد.

 

وی افزود: در مقطعی که داعش تا نزدیک مرز مشترک ایران و عراق پس از سقوط موصل توسط به ظاهر داعش و در واقع عوامل امنیتی و سرویس‌های خارجی پیش آمدند، جمهوری اسلامی تصمیم گرفت از ورود تروریست‌ها به 40 کیلومتری مرزهای ما در عمق خاک عراق جلوگیری کند.

 

امیرعبداللهیان گفت:‌ دستگاه‌های نظامی و امنیتی کشورمان برای زمین‌گیر کردن عناصر تروریستی و تا دندان مسلح داعش در عمق خاک عراق اقدامات موثری با هماهنگی دولت این کشور انجام دادند و این مسئله موضوعی جدی، حیاتی و اساسی برای کشورمان است.

 

وی تصریح کرد: ما در چارچوب اعتقادات و قانون اساسی کشورمان، حمایت از متحدانمان در منطقه و کشورهای منطقه در مقابله با تروریسم را مدّنظر داریم و سردار سلیمانی به عنوان فردی آزاده و فرمانده‌ای عالی رتبه که دارای تجربیات ارزشمند در مبارزه با تروریست است، کمک بزرگی به مردم  و دولت عراق و سوریه و منطقه در مبارزه با تروریسم کرده است.

 

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی افزود : اقدامات ما در مبارزه با تروریسم بخشی از هزینه‌های جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای امنیت منطقه‌ای و جهانی است.

 

امیرعبداللهیان تاکید کرد: بازیگران منطقه‌ای و جهانی باید از جمهوری اسلامی ایران برای اینگونه ایثارگری‌ها، تلاش‌ها و پیش گامی‌ها در مبارزه با تروریسم که ضامن امنیت منطقه و جهان است قدردانی کنند نه اینکه چنین اظهارات سخیفی را مطرح کنند.

 

* متجاوزان یمن طرفی نخواهند بست

 

معاون سابق عربی آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ عربستان در دوره ملک سلمان به جای درایت و عقلانیت در تصمیمات، شتابزدگی و توسل به روش‌های نظامی و تحریک‌آمیز را سرلوحه کارش قرار داده است.

 

امیرعبداللهیان درباره بحران یمن و ادامه تجاوز نظامی عربستان گفت: از ابتدای بحران این کشور در نخستین دیداری که با عادل جبیر در حاشیه نشست همکاری نظامی در جده داشتم به صراحت گفتم تجاوز نظامی عربستان به یمن خطای راهبردی است و عربستان سودی از آن نخواهد بود.

 

وی افزود: تحولات بیش از یک و نیم سال گذشته اثبات کرد که یمن راهکار نظامی ندارد و حاکمان عربستان نتیجه‌ای از این تجاوز نمی‌برند جز آنکه سبب کشتار زنان، کودکان و مردم بی‌دفاع و نیز ویران کردن زیرساخت‌های این کشور شدند.

 

امیرعبداللهیان گفت: متاسفیم و عجیب است که یکی از ثروتمندترین کشورهای اسلامی به یکی از فقیرترین کشورهای جهان اسلام این چنین تجاوز می‌کند در حالی که در قبال تجاوز روزانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین یا سکوت می‌کند یا با دستگاه امنیتی این رژیم جعلی به طور پنهان همکاری دارد.

 

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی افزود: یمن صرفا راهکار سیاسی دارد و عربستان باید خطای راهبردی خود را متوقف کند؛ عربستان نباید آتش بس را که همواره مدنظر طرف‌های مختلف بوده است، نقض کند.

 

وی گفت:‌ گروه های مختلف یمنی نیز قطعا به آتش بس پایبند خواهند بود به شرط آنکه عربستان خطای راهبردی‌اش را تکرار نکند.

 

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد: گفت‌وگوهای سیاسی مرتبط با یمن در کویت در سایه رفتار درست عربستان و نه اقدامات تحریک‌آمیز به نتیجه برسد؛ بحران یمن با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی این کشور و به دور از مداخلات بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حل و فصل خواهد شد.

 

معاون پیشین عربی آفریقای وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال تجدید نظر عربستان در سیاست‌های خصمانه‌اش در قبال یمن تصریح کرد: عربستان در دوره ملک سلمان نشان داده است که به جای درایت و عقلانیت توسل به روش‌های نظامی را مبنای کارش قرار داده است و تا این رفتار اصلاح نشود امنیت منطقه و حتی امنیت عربستان با چالش مواجه است.

 

وی همچنین با تبیین رویدادهای بحرین به ویژه اقدام دولت این کشور در سلب تابعیت رهبر نهضت اسلامی بحرین گفت: آیت‌الله شیخ عیسی قاسم یکی از معتدل‌ترین رهبران نهضت اسلامی در بحرین به شمار می‌رود؛ جمعیت سیاسی الوفاق در میان گروه‌های سیاسی این کشور دموکرات‌ترین تشکل سیاسی محسوب می‌شود.

 

امیرعبداللهیان افزود:‌ بازداشت و محاکمه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق و نقض تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم از رفتارهای بسیار متعارض است.

 

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی تصریح کرد: سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم در حالیست که اصالت و قدمت وی در بحرین بیش از اصالت و قدمت شیخ حمد پادشاه بحرین است.

 

وی گفت: البته کاملا واضح است که بخشی از تصمیمات سران بحرین متاثر از تحمیل عربستان و بخشی متاثر از بازیگران خارجی است.

 

امیرعبداللهیان افزود: ما همواره به پادشاه بحرین توصیه و نصیحت کردیم که با ملت خودش آشتی کند و به جای اتکا به بیگانگان با اتکا به مردم گفت‌وگوهای ملی و وفاق حاصل شود  که این روش به خروج بحرین از بحران کمک می‌کند.

 

وی گفت: متاسفانه حاکمان بحرین در خطایی که در موضوع آیت‌الله شیخ عیسی قاسم مرتکب شدند نشان دادند که روش ناکارآمد توسل به زور را بر گفت‌وگو، دموکراسی و احقاق حقوق ملت ترجیح داده‌اند. طبیعی است تبعات سنگینی را نیز بابت این خطا تحمل می‌کنند.

 

معاون پیشین وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر سیاست‌های پلیسی امنیتی حاکمان بحرین ادامه یابد، بازخوردهای خاص و منفی خود را خواهد داشت که پیشگیری از آن به عقلانیت حاکمان این کشور در اصلاح مسیر خطای گذشته و آشتی با ملتشان بستگی دارد.

 

* آمریکا در حال مدیریت کردن دائم در عراق است

 

معاون سابق عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: آمریکا در حال مدیریت کردن داعش در عراق است و نه سرکوب آن.

 

امیرعبداللهیان با تبیین سیاست‌های جدید آمریکا در عراق افزود: عراق رهبران فهیمی دارد که در مقاطع مختلف برای خروج این کشور از بحران تصمیمات خوبی اتخاذ می کنند.

 

وی اضافه کرد:‌ این کشور مداخله گران خارجی بسیاری نیز دارد به ویژه امریکا که همواره تلاش می کند حضورش را در عراق تحکیم کند. یک روز به بهانه مبارزه با تروریسم، روز دیگر به بهانه امنیت در فرودگاه و  معابر و اکنون با توجیه مبارزه با داعش.

 

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی گفت: آنچه مسلم است امریکایی‌ها در مسیر کمک به ثبات و امنیت عراق در سال های اخیر اقدام موثر و کارآمدی نکردند.

 

امیرعبداللهیان افزود: فراموش نکنیم که امریکا عراق را اشغال کرد، حضور طولانی در این کشور داشت ، بیش از  140 هزار نیروی نظامی در آنجا مستقر کرد و فضای این کشور در اختیارش بود اما اگر رهبران سیاسی و نقش مرجعیت در این کشور نبود هیچ یک از اقدامات امریکا کمکی به برقراری ثبات و امنیت نمی کرد .

 

وی همچنین در خصوص موقعیت محور مقاومت در منطقه به ویژه در لبنان و فلسطین گفت: مقاومت اکنون در بهترین وضع خود قرار دارد .

 

امیرعبداللهیان افزود: حزب الله لبنان و شخص آقای سیدحسن نصرالله به عنوان رهبر برجسته مقاومت و حزب الله به عنوان تشکیلات مهم سیاسی در لبنان که در مسیر مبارزه با صهیونیست ها اقدامات موثری انجام دادند اکنون در سوریه نیز در مبارزه با تروریسم نقش بسیار موثری دارند.

 

وی گفت : نقش حزب الله لبنان در کمک به مردم ، ارتش و دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم در چارچوب امنیت این کشور ، لبنان و منطقه بسیار کلیدی است که در این زمینه شهدای بسیاری نیز تقدیم کرده اند و اکنون هم در بهترین وضع و جایگاه قرار دارند .

 

معاون پیشین وزیر امور خارجه افزود: مقاومت در فلسطین نیز همواره مدنظر جمهوری  اسلامی ایران بوده است و ما با صدای بلند اعلام کرده ایم از مقاومت در منطقه اعم از فلسطین و لبنان حمایت می کنیم و معتقدیم با توجه به سیاست های غلط و جاهلانه رژیم صهیونیستی تقویت مقاومت می تواند امنیت این دو کشور و منطقه را تامین کند.

 

امیرعبداللهیان گفت: متاسفانه در سال های اخیر به ویژه ماه های اخیر روابط پنهانی میان برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی ایجاد شده که آنقدر ابعادش گسترده است که گاهی مقامات رژیم جعلی صهیونیستی در مصاحبه هایشان به آن اشاره می کنند .

 

وی افزود : متاسفانه کشورهای عربی که از آنها در این خصوص نام برده می شود در مسیر تکذیب این اظهارات نیز برنمی‌آیند که امیدواریم این اخبار نادرست باشد.

 

این کارشناس مسائل راهبردی گفت: متاسفیم که در جهان عرب اولویت اصلی از فلسطین به سمت بحران ساختگی همچون سوریه هدایت شده است که سود آن نصیب رژیم صهیونیستی و نظام سلطه و زیانش متوجه کشورهای اسلامی و عربی منطقه می شود.