پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - «دکتر محمدصادق کوشکی» عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی  دانشگاه تهران و نویسنده کتاب "تبار ترور" که مروری بر تاریخچه و کارنامه تروریستی سازمان مجاهدین خلق است، در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در واکاوی همایش گروهک تروریستی منافقین در فرانسه، حضور رسمی «ترکی الفیصل» رییس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در این همایش و انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در قبال آن نوشت:

واکنش آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به همایش گروهک تروریستی منافقین در فرانسه، نمونه ای از یک استیصال و دیپلماسی شکست‌خورده و ناموفق بود. یک گروهک تروریستی که بیش از دوازده هزار نفر از شهروندان ایرانی را به قتل رسانده است، این گروهک با امنیت و آزادی کامل و با حمایت دولت فرانسه علیه دولت جمهوری اسلامی ایران همایش برگزار می کند؛ بااین‌حال آقای وزیر امور خارجه کشورمان اظهار می کند که این اتفاق بی‌اهمیت است؛ یعنی نه اعتراضی به دولت فرانسه به خاطر حمایت تروریسم و برگزاری این همایش می کند، نه سطح روابط طرفین را کاهش می دهد، نه روابط اقتصادی بین دو کشور را کاهش می دهد. اگر آقای ظریف که خود را مظهر کامل دیپلماسی می دانستند، منظورشان از دیپلماسی این نوع اقدام بود، این اقدام انفعال محض در حوزه دیپلماسی است و به‌شدت جای تأسف دارد. درحالی‌که اگر به فرض محال آن تروریست هایی که مدتی قبل در فرانسه اقدامات تروریستی انجام دادند و تعدادی از شهروندان فرانسه را به قتل رساندند، در جمهوری اسلامی ایران همایشی برگزار می کردند، آیا وزیر امور خارجه کشور فرانسه همان‌طوری که آقای ظریف با برگزاری این همایش در فرانسه برخورد کرد، با برگزاری این همایش در ایران برخورد می کرد؟

به‌عبارت‌دیگر آقای ظریف طوری رفتار می کند که انگار دوازده هزار شهروند ایرانی توسط گروهک تروریستی مجاهدین خلق به شهادت نرسیده اند! وی طوری رفتار کرده است که انگار این سازمان تروریستی بیشترین عملیات تروریستی را علیه جمهوری اسلامی ایران و منافع آن در طول سی‌وپنج سال گذشته به انجام نرسانده است! آقای وزیر امور خارجه کشورمان با خونسردی کامل و آن‌قدر ساده از کنار این مسئله عبور می کند؛ درحالی‌که حتی اگر یک تروریست در کشور فرانسه یک شهروند فرانسه ای را زخمی می کرد و به دنبال آن وارد جمهوری اسلامی ایران می شد، قطعاً وزیر امور خارجه فرانسه غوغایی به پا می کرد و سفارت جمهوری اسلامی ایران را به تعطیلی می کشاند و سفیر کشورمان را از کشور خویش اخراج می کرد، به محاکم بین المللی شکایت می کرد؛ اما این در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان و وزارت امور خارجه در این قضیه فقط تماشاچی منفعل و بی‌تأثیر و بی‌خاصیت بود. واقعاً جای تأسف دارد که آقای ظریف که خود را مصداق تام و تمام دیپلماسی می دانست، این‌گونه می خواست عزت را به جامعه ایرانی برگرداند و بایستی از آقای روحانی پرسید که آقای روحانی این‌گونه می خواستید عزت را به پاسپورت ایرانی برگردانید؟! شما این‌گونه خود را مظهر دیپلماسی می دانستید؟!

ساده ترین اقدام امکان‌پذیر برای دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال برگزاری همایش گروهک تروریستی مجاهدین خلق در فرانسه، احضار سفیر فرانسه و اخراج وی ظرف یک مدت کوتاه بود. سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز بایستی از فرانسه فراخوانده می شد، سطح روابط طرفین کاهش پیدا می کرد و اعتراض جدی نسبت به این موضوع به انجام می رسید.

بایستی توجه کرد که در حال حاضر در دنیایی که حرف اول مبارزه با تروریسم است، دولت فرانسه به‌صورت علنی از یک گروهک تروریستی حمایت به عمل می آورد. همایش این گروهک در این کشور برگزار می  شود و دولت فرانسه امنیت آن ها را تأمین و برقرار می کند؛ اما دستگاه دیپلماسی کشورمان و وزارت امور خارجه در قبال این موضوع و حمایت دولت فرانسه از گروهک تروریستی منافقین فقط تماشاچی است. اخراج سفیر فرانسه، فراخوانده شدن سفیر جمهوری اسلامی ایران از این کشور، کاهش سطح روابط و قطع روابط اقتصادی حداقل اقداماتی است که بایستی به انجام می رسید؛ اما دولت آقای روحانی در این قضیه باکمال تأسف صرفاً تماشاچی بود.

حضور رسمی «ترکی الفیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در این همایش نیز دوباره به اثبات می رساند که رژیم سعودی دشمن جمهوری اسلامی ایران است و از آل سعود توقع اقدام دیگری وجود ندارد. آل سعود علیه جمهوری اسلامی ایران همه نوع دشمنی را به انجام رسانده است، این موضوع و حضور رئیس سابق اطلاعات رژیم سعودی در همایش گروهک تروریستی منافقین در فرانسه نیز تداوم همان دشمنی های آل سعود در قابل جمهوری اسلامی ایران است. تعجبی از این اقدام عربستان وجود ندارد؛ چراکه این رژیم دشمن جمهوری اسلامی است و هر نوع دشمنی که بتواند علیه کشورمان به انجام می رساند. جمهوری اسلامی ایران نیز بایستی در قبال عربستان سعودی همین‌گونه رفتار را داشته باشد.