طبق دومین گزارش سه ماه وزارت امور خارجه از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبادله آب سنگین بین ایران و آمریکا در بندر سوهار کشور عمان صورت گرفته و پول آن دریافت شده است.

در قسمت مربوط به آب سنگین این گزارش آمده است: در حال حاضر تولید سالانه کارخانه آب سنگین به حدود 25 تن رسیده و این در حالی است که نیاز کشور در موارد غیر از رآکتور برای هر سال کمتر از یک تن است. لذا اقدام عاقلانه، یافتن بازارهای معتبر بین‌المللی و فروش مازاد این محصول است. تا تاریخ این گزارش 32 تن از آب سنگین مازاد کشور توسط یک خریدار آمریکایی ابتیاع گردیده است که پس از واریز تقریبا کل وجه معامله به حساب سازمان انرژی اتمی نزد بانک تجارت، در بندر سوهار واقع در کشور عمان به خریدار تحویل گردید. مذاکره به منظور فروش آب سنگین به چند کشور دیگر از جمله روسیه در دست پیگیری است.

به گزارش فارس، ایران 32 تن از آب سنگین مازاد خود را به یک خریدار آمریکایی فروخته بود که بعد از دستبرد آمریکا به اموال ایران و غارت 2 میلیارد دلاری مسئولان کشور از جمله سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری برجام و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌‌وگوهایی اعلام کرده بودند که تا زمانی که در خصوص دریافت پول اطمینان حاصل نشود، مبادله آب سنگین میان ایران و آمریکا صورت نخواهد گرفت.