آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار هیئتی از اتحادیه احزاب آسیایی، ایده اتحادیه احزاب آسیایی را خوب، ضروری و مفید عنوان و اظهار کرد: در منطقه مشکلات و بحرانهایی زیادی داریم که اتحادیه احزاب آسیایی می‌تواند در حل یا تخفیف این مشکلات نقش ایفا کند.

وی افزود: سلطه قدرتهای معدود بر سرنوشت ملتهای آسیایی یکی از مشکلاتی است که آسیا همواره از گذشته از آن رنج‌برده و بیش از سه قرن است که از سلطه بیگانگان بر نقاط مختلف آسیا از شرق دور گرفته تا خاورمیانه و آسیای میانه رنج می‌برد.

** روش جدید استعمارگران ایجاد اختلاف و جنگ داخلی در درون ملت‌ها است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بابیان اینکه امروز استعمار روش کار خود را تغییر داده و با شیوه خطرناک‌تری در منطقه اعمال‌نفوذ می‌کند، گفت: روشی که امروز استعمارگران در منطقه در پیش گرفته‌اند، ایجاد اختلاف در میان ملتها و ایجاد جنگ داخلی در درون ملتها است.

آیت الله اراکی بابیان اینکه اتحادیه احزاب آسیایی اهداف بلندی دارد و باید گامهای مؤثری در راستای این اهداف بردارد، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که این اتحادیه باید مدنظر قرار دهد، نزدیک کردن ملتها و گروه‌های درون ملتهاست که این هدف، به اهداف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بسیار نزدیک است و این اتحادیه می‌تواند نقش بسیار خوبی در این زمینه ایفا کند ما نیز این آمادگی را داریم که در این راستا هرگونه همکاری را داشته باشیم.

** نقش اتحادیه احزاب آسیایی برای جلوگیری از مشکلات

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: موضوع دیگر این است که امروز شاهد برخی مشکلات در کشورهای آسیایی برای گروه‌های مختلف هستیم برای نمونه در میانمار و اندونزی برای برخی از گروه‌های مذهبی مشکلاتی به وجود آورده‌اند که این اتحادیه می‌تواند نقش بسیار مهمی در جلوگیری و یا حل این مشکلات ایفا کند.

** آمادگی همکاری مجمع تقریب برای همکاری با اتحادیه احزاب آسیایی

آیت الله اراکی گفت: انتظار داریم اتحادیه احزاب آسیایی در گام نخست نسبت به اعلام موضع پیرامون مشکلات منطقه اقدام کند و در گام بعدی با ایجاد ارتباط با نیروه های مؤثر در کم کردن این مشکلات گام بردارد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، از آمادگی این مجمع برای همکاری با اتحادیه احزاب آسیایی در حل مشکلات کشورهای آسیایی خبر داد.

** استقبال از همکاری با مجمع تقریب

در ادامه این دیدار، هیئت اتحادیه احزاب آسیایی نیز ضمن استقبال از پیشنهادات دبیر کل مجمع جهانی تقریب از وی برای حضور در جلسات این اتحادیه و استفاده از نظرات و پیشنهادات دعوت به عمل آوردند.

در این دیدار محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی، محمدحسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه و مهدی صولی معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی نیز حضور داشتند.

هیئت اتحادیه احزاب آسیایی به دعوت حزب مؤتلفه اسلامی برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفرکرده‌اند.