به گزارش پارس به نقل از مهر، روزنامه آلمانی" دی ولت" در مطلبی نوشت: پس از حملات تروریستی شب گذشته در بوستون، آمریکا حدس و گمانهایی را درباره عوامل این حادثه تروریستی می زند. زمانی که رئیس جمهوری این کشور" باراک اوباما" آشکارا درباره این حادثه اظهار نظر کرد در ذهن بسیاری، خاطرات سخنان جرج بوش بعد از حملات ۱۱ سپتامبر تداعی شد.

اوباما بعد از حادثه بوستون واکنشی مشابه بوش بعد از حادثه حمله به برجهای دوقلو در۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را از خود نشان داد. وی اظهار داشت که هیچ کس نباید به اشتباه افتد، ما این مسئله را که چرا و چه اتفاقی افتاده و چه گروهی در پس این حادثه تروریستی قرار دارند، مشخص خواهیم کرد و این گروه تروریستی سختگیریهای کامل قوانین را احساس خواهند کرد.

پس از حملات۱۱ سپتامبر، جرج بوش نیز مشابه چنین سخنانی را بیان کرد و گفته بود که ما مشخص خواهیم کرد که چه کسی این برجهای دو قلو را ویران کرده است و به زودی همه خبرها را از ما خواهید شنید. آن صدای قدیمی دوباره توسط اوباما تکرار شد.

البته اوباما از به کار بردن واژه تروریسم اجتناب کرده و درباره قضاوتها و تصمیمات عجولانه در این باره هشدار داده که البته حق هم دارد. در کنار مظنونان این گونه حوادث تروریستی، گروههایی با زمینه های دیگر نیز می توانند به عنوان عوامل این حادثه تروریستی مطرح باشند.

" دی ولت" در ادامه با تاکید بر اینکه این مسئله که اوباما در برابر حادثه بوستون بسیار قاطعانه تر و سختگیرانه تر از حوادث تیراندازی و کشتارهایی که اخیرا در مدارس آمریکا انجام شد، واکنش نشان داد مسئله ای قابل چشم پوشی نیست، نوشت: این مسئله نشان می دهد که وی حدسهای نسبتا خوبی در این باره دارد که چه کسی در پس این حادثه تروریستی قرار دارد.

این حادثه تروریستی در شهر محل تولد وزیر امور خارجه اوباما، " جان کری" ، اولین حادثه تروریستی موفقیت آمیز در کشور آمریکا بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر محسوب می شود و در کوتاه یا دراز مدت تاثیرات قابل توجه خود را نشان خواهد داد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که اگر یکی از گمانه زنی ها درباره عوامل این حادثه تروریستی یعنی منسوب شدن آن به گروههای اسلامگرا تایید شود، دوره دوم ریاست جمهوری اوباما تغییر خواهد کرد. دوره دوم ریاست جمهوری اوباما با این فرض آغاز شد که پروژه مبارزه با تروریسم پیروز شده است و مفهوم جنگ علیه ترور دیگر منطبق با زمان نیست.

جمهوریخواهان یا حداقل اکثریت آنها پشت درهای بسته و پنهانی همواره چنین اظهار نظری دارند که تا زمانی که جرج بوش موضع سختگیرانه ای (در به اصطلاح مبارزه با تروریسم داشت) ما مطمئن بودیم. بعد از حادثه بوستون چنین اظهار نظرهایی از طرف جمهوریخواهان آشکارتر خواهد شد و تاثیرات آن قبل از انتخابات کنگره سال ۲۰۱۴ به هیچ عنوان جزئی نخواهد بود.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه حادثه بوستون احتمالا تاثیراتی را بر بحث ها درباره قوانین سلاح در آمریکا خواهد گذاشت همچنین نوشت: خطر تروریسم در کشور، یک موضوع قابل استفاده و خوب برای کسانی است که خواهان آزادی مالکیت سلاح در کشورشان هستند. این افراد در این باره هیچ شکی ندارند که دولت بهتر است دوباره به تکلیف خود منطبق بر قانون اساسی بپردازد و به جای اینکه شهروندان خود را خلع سلاح کند از کشورش در برابر دشمنان خارجی حمایت کند.

" دی ولت" در ادامه خاطر نشان کرد که اما اگر این مسئله مشخص شود که عوامل ترور از گروههای دیگر داخلی بوده اند تکلیف اوباما بسیار راحت تر خواهد بود.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب، حادثه بوستون را به عنوان عاملی برای ایجاد موج نوسازی سیاسی سازمانهای امنیتی در واشنگتن ارزیابی کرده و نوشت: باراک اوباما می خواست یک رئیس جمهوری باشد که آمریکا را بعد از ده سال بالاخره از غم و اندوه یک مبارزه طولانی مدت با تروریسم جدا کند، اما بی توجه به این مسئله که عوامل حادثه تروریستی بوستون از گروههای اسلامی باشند یا از گروههای دیگر، این طور به نظر می رسد که وی باید بار دیگر همان روند سابق و همان مبارزات به اصطلاح با تروریسم را از نو آغاز کند.