سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه 5 فروند قایق نظامی را برای نظارت و شناسایی یک ناو جنگی آمریکایی که میزبان یکی از عالی ترین مقام‌های نظامی این کشور بود، اعزام کرد و این قایق‌ها تا 500 متری این ناو جنگی آمریکایی نزدیک شدند. ژوزف ووتل ژنرال ارشد آمریکایی که رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا است و بر کلیه اقدامات نظامی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت می‌کند، برای سفر به تنگه هرمز به این ناو جنگی آمده بود.

 

ووتل ضمن اشاره به این اقدام قایق‌های نظامی سپاه، نگرانی خود را نسبت به چنین اقداماتی اعلام کرده است. 5 قایق نظامی سپاه شامل 4 قایق تندرو بوده که 3 فروند آن مجهز به مسلسل و یکی از آنها نیز مجهز به موشک هدایت شونده بوده است.

 

ووتل در این باره در جمع خبرنگاران در ناو آمریکایی یو اس اس نیو اورلئانز تاکید کرد: همان طور که شما نیز در این فضای فشرده مشاهده کردید، یک احتمال زیاد برای اشتباه محاسباتی وجود داشت.

 

یکی از قایق های تندروی سپاه که مجهز به موشک هدایت شونده بوده است، با خاموش کردن موتور خود منتظر عبور این ناو آمریکایی از تنگه هرمز بوده است.

 

ووتل تصریح کرد: ما همیشه زمان زیادی برای مدیریت این گونه تعاملات نداریم. من فکر می کنم چیزی که شاید امروز یاد گرفتیم این است که باید در ظرف چند دقیقه تصمیم بگیریم.

 

ایران بارها تاکید کرده است که گسترش نفوذش در خلیج فارس و برقراری امنیت در این منطقه، حق مشروع و قانونی آن است و این کشورهای منطقه هستند که باید امنیت حلیج فارس را بدون دخالت کشورهای خارجی تامین کنند.

 

این ژنرال ارشد آمریکایی گفت: توافق هسته‌ای قطعا موجب حل و فصل یک تهدید بسیار مهم شده است ولی سایر فعالیت‌های ایران تغییر نکرده است.

 

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که خاطره بازداشت موقت ملوانان نیروی دریایی آمریکا در ماه ژانویه توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران هنوز از اذهان پاک نشده است.