محمد جواد جمالی دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص بیانیه پایانی سران ناتو که از گسترش برنامه موشک های بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده بود گفت: در برجام هیچ صحبتی از موشک ها و بنیه دفاعی جمهوری اسلامی مطرح نشده است و مذاکرات تنها پیرامون مسائل هسته ای بوده است.

 

وی ادامه داد: حتی مرکل نیز عنوان کرده برنامه موشکی ایران مخالف روح برجام است و روح برجام در حقیقت تفسیر و استنباط شخصی افراد است بنابراین ناتو، مرکل و بان کی مون باید بدانند جمهوری اسلامی در خصوص بنیه دفاعی خود هیچ گونه کوتاه نمی آید چرا که ما در برابر کشورهای همسایه که حتی یک سی ام کشور ما هم وسعت ندارند اما بودجه دفاعی چندین برابر ما دارند در  مسائل دفاعی اقدام خواستی انجام ندادیم.

 

جمالی تاکید کرد:  جمهوری اسلامی در رابطه با امنیت داخلی و خارجی خود به شدت حساس است و امنیت دفاعی جزو مقتضیات ماست.

 

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهادهای مختلف از جمله ناتو از برجام و برنامه موشکی ایران سواستفاده می کنند تصریح کرد: آنها با این اقدام اول ایران را تحت فشار قرار می دهند و در مرحله بعد توجیح سپر دفاعی آمریکا در اروپای شرقی است که روسیه را تهدید می کند.

 

وی  ادامه داد: این در حالی است که ویژگی های موشکی ایران را اعم از برد این موشک ها و اینکه سلاح های نامتعارف را حمل نمی کنند و صرفا جنبه دفاعی دارد را همه می دانند و همان طور که دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت این مسئله و اظهارنظرهای مختلف در خصوص مسئله موشکی ایران توطئه جدید دیگری برای دبه کردن در خصوص برجام است.

 

جمالی با بیان اینکه کشورهای غربی برای آنکه به تعهدات خود در برجام عمل نکنند هر گاه یک گروه را عجین می کنند که موضوعات جدید را مطرح کنند افزود: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند آنها با ماهیت جمهوری اسلامی مشکل دارند از این رو یک روز بحث هسته ای را مطرح می کنند یک روز به حقوق بشر می پردازند و حالا هم موشک های دفاعی ایران را بهانه قرار دادند.

 

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین جمهوری اسلامی آنچه که صلاح و مصلحت کشور است عمل خواهد کرد.