به گزارش پارس به نقل از فارس، منوچهر متکی عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: دعوت جامعه اسلامی دانشجویان از کاندیداها و اقدامات دیگر تشکل های دانشجویی در راستای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، گفتمان سازی و مناظره های روشنگرانه باید از سوی مسئولان امر با صدور بخشنامه هایی مورد حمایت قرار گیرد تا با حفظ این جایگاه ها از محدودسازی جلوگیری شود و مسئولان باید بدانند که دانشجو در حوزه ها و صحنه های کشورش حرف دارد.

وی تصریح کرد: با اشاره به نامگذاری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی عنوان « گام به گام تا حماسه» برای این جلسه مناسب است، دموکراسی رژیم حاکم قبل از انقلاب و تعامل غرب بعد از پیروزی انقلاب جالب توجه است که مردم حکومت شاه را دیکتاتور می دانند که به تصمیم های آنها توجه نداشت و امور کشور را بر اساس صلاح دید اربابان تصمیم گیری می کرد.

متکی افزود: از سپیده دم پیروزی انقلاب شاهد مخالفت هایی با محور دموکراسی از سوی غرب با این نظام نوپا هستیم که معتقدند، مردم نقش آفرین و حاکم بر سرنوشت خود نیستند.

وی خطاب به دانشجویانی که بدون وابستگی های حزبی فعالیت های سیاسی خود در این انتخابات دنبال می کنند، متذکر شد: حق ملت ایران برای تعیین سرنوشت با حضور در انتخابات و نقش آفرینی در شورا و ریاست جمهوری است که در نگاه اعتقادی، دینی، ملی و تکلیفی به مردم احساس می شود و مردم هر حرفی دارند را پای صندوق های رأی بزنند، منشا قدرت حکومت ها برآمده از توان نظامی، اقتصادی و سیاسی بین الملل و نقش آفرینی در تصمیم سازی جهانی است.

وی کشورهای قدرتمند در جهان را سه دسته عنوان کرد و افزود: منشا قدرت حکومت ها برآمده از توان نظامی، اقتصادی و سیاسی بین الملل و نقش آفرینی در تصمیم سازی جهانی است، دسته اول قدرت های سرمایه دار و نقش آفرین در عرصه های نظامی و اقتصادی و صحنه های سیاسی بین المللی هستند که کشورهای دسته دوم خود را وابسته و مورد حمایت این قدرت ها می دانند که نیازی به حمایت مردم کشورشان نمی بینند و دسته سوم کشورهایی که با تأیید بر استقلال سیاسی و تلاش برای خود کفایی در حوزه اقتصادی بیشترین تکیه آنها بر مردم است که حراست و حمایت مردم منشا قدرت حکومت ها شده است.

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری ارتباط دوسویه مردم و دولت را در گروی بیان عملکرد شفاف دولت ها دانست و گفت: تمام دولت ها و دستگاه های عمومی باید گزارشات صادقانه از درآمدهای کشور ارائه دهند و اعتماد مهمترین محور در مناسبات مردم به دولت است که در بعضی کشورها مردم امر حکومت را مقدس شمرده و آنها را حمایت می کنند.

وی در ارتباط با تبیین جایگاه دولت و ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ابراز داشت: در قانون اساسی جایگاه دولت جایگاهی استراتژیک برای امر کشورداری، پرداختن به معیشت و حل مشکلات مردم است که دولت وظیفه جستجوی بهترین راهبردها برای مدیریت کشور را دارد تا در دوره معین خود براساس برنامه های مصوب پنج ساله و ۲۰ ساله در قالب بودجه برای کشور تصمیم سازی کند و با شناسایی مشکلات مردم در برطرف کردن آنها گام بردارد.

متکی خاطرنشان کرد: جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی ایدئولوژیک است که به تبیین نگرش دینی در مسائل کشورداری می پردازد و قرائت از دین و مکتب را انجام می دهد، اما انحراف به این معنا است که دولت از جایگاه استراتژیک در امر کشورداری به سوی مکتب سازی و تفسیر دین در ارائه قرائت های متفاوت حرکت کند.

وی افزود: هرچند شخصیت هایی صاحب نظر و اسلام شناس در دولت حضور داشته باشند، اما برای بیان این مباحث نباید از جایگاه دولت استفاده کنند و می توانند در دانشگاه و حوزه مشغول شوند.