"  مهدی چمران " رئیس شورای شهر تهران در پیش خطبه‌های نماز جمعه امروز که در دانشگاه تهران برگزار شد ضمن قبولی طاعات و عبادات مردم و تسلیت به مناسبت 31 خرداد سالروز شهادت " شهید مصطفی چمران " اظهار داشت: شهید چمران شاگرد خاص مکتب پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: او در درجه اول یک دانشمند بزرگ در زمینه علم هسته‌ای بود که در بزرگترین مراکز تحقیقاتی جهان کار پژوهشی انجام و در بزرگترین دانشگاه‌های دنیا هم تحصیل کرده بود و هم تدریس می‌کرد اما او فقط یک دانشمند نبود بلکه یک عابد و زاهد بود.

چمران در ادامه در مورد خصوصیات شهید چمران تصریح کرد: او علاوه بر اینکه یک دانشمند و فردی عابد بود یک رزمنده و فرمانده بزرگی بود که حماسه‌های بزرگی را در لبنان و ایران بوجود آورد و در همین راه نیز به شهادت رسید، تاکتیک‌های او در جنگ بی‌نظیر بود. 

وی درباره ویژگی‌های مدیریتی " شهید چمران " افزود: او یک مدیر کامل بود و در هر جای دنیا که رفت کارهای مدیریتی را برعهده گرفت و تشکل‌هایی را بوجود آورد. او کسی بود که اولین بار انجمن اسلامی دانشگاه تهران را تأسیس کرد و پس از سفر به آمریکا نیز به کارهای خود ادامه داد. او در مصر نیز مقر زیرزمینی را برای مقابله با رژیم شاهنشاهی بوجود آورد و پس از سفر به لبنان نیز به همراه امام موسی صدر مرکز مقاومت اسلامی را برای اولین بار بوجود آورد و فرماندهی آن را به عهده گرفت.

رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: شهید چمران کسی بود که برای اولین بار تانک‌های اسرائیلی را به آتش کشید و در کنار آنها عکس گرفت اما متأسفانه به خاطر برخی مقتضیات آن زمان و ترس اسرائیل از این مسئله که مسلمانان این گونه او را خوار کرده‌اند اجازه بازگو کردن این  مطالب بوجود نیامد.

وی درباره مدیریت سیاسی شهید چمران تصریح کرد: او یک سیاستمدار بزرگ بود که تحلیل‌های او را رهبران سوری و فلسطینی مورد توجه قرار می‌دادند اما در کنار این مطلب او یک هنرمند بزرگ نیز بود. شهید چمران دارای آن خلوص، صفا و صمیمیت بی‌نظیری بود که شاید کمتر بتوان آن را یافت.

چمران در بخش پایانی سخنانش ضمن قرائت بخشی از دل نوشته‌های شهید مصطفی چمران خاطر نشان کرد: شهید چمران قبل از اعزام به جبهه بعنوان یکی از نمایندگان مردم در مجلس حضور داشت و در همین زمان دل نوشته‌های زیبایی را درباره تلاشش برای پیشبرد اهداف جامعه نگاشته است که نمایندگان امروز مجلس می‌توانند از این دل نوشته‌ها برای پیشبرد امور کشور استفاده کنند.