در همین ارتباط «غلامرضا خواجه سروی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون موضوع فتنه 88 و شکل گرفتن فتنه ها طی سالهای اخیر با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. هم اکنون این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

* ابتدا بفرمایید فتنه بیشتر از جانب عوام بروز می کند و یا از جانب خواص؟ به چند نمونه از فتنه هایی که نظام اسلامی در سالهای اخیر پشت سرگذاشته اشاره بفرمایید؟  

باتوجه به تعریفی که از فتنه وجود دارد و آمیخته شدن حق و باطل، این مقوله بیش از همه از ناحیه خواص و نخبگان جامعه شروع می شود، این خواص بعدها توده های مردم را هم به عنوان سیاهی لشکر خود به کار می گیرند. البته ذکر این نکته ضروری است که فتنه از دوره اسلامی سابقه داشته و در دوره مولا علی (ع) به عنوان یک حکومت دینی این مسئله به عینه مشهود بوده است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز ما شاهد  فتنه های متعدد و متنوعی بوده ایم از جمله این فتنه ها، فتنه منافقین است که در سال 1360 اتفاق افتاد و بسیار خطرناک و پر هزینه بود و بعد از آن می توانیم از فتنه سال 88 به عنوان یکی دیگر از خطرناک ترین فتننه¬ها نام ببریم.

در سال 88 عده ای تلاش کردند، حق و باطل با هم مخلوط شود و جامعه در یک فضای غبارآلود قرار گیرد و در برخی مقاطع توانستند طیف های گسترده ای از مردم و عامه را هم با خود همراه کنند چون حق و باطل باهم آمیخته شده بود و امکان تمیز دادن و تشخیص حق از باطل برای مردم جامعه سخت بود تا اینکه رهبر انقلاب با روشنگری های خود زمینه آگاهی و ارتقاء بصیرت آحاد جامعه را فراهم ساختند.

خواص بی بصیرت خواست سیاسی خود را بر قانون مقدم دانستند

* چرا فتنه 88 رخ داد؟ چه عواملی در شکل گرفتن فتنه 88 دخیل بود؟

عوامل مختلفی در قضیه فتنه 88 دخیل بود اما به طور کلی این فتنه بیش از همه به این خاطر رخ داد که عده ای خواص بی بصیرت خواسته سیاسی خود را بر قانون و قانون گرایی مقدم دانستند و تلاش کردند با قانون شکنی به اهداف سوء خود مبنی بر تغییر ساختار نظام جمهوری اسلامی و حتی نابودی آن قدم بردارند.

این ها با زیاده خواهی می خواستند خواست خود را بر هرچیزی مقدم بدارند زیرا می خواستند به جامعه بقبولانند که ما باید برای مردم ایران تصمیم بگیریم ولی وقتی خلاف نظرشان اتفاق افتاد به قانون و مقررات بی توجهی کرده و حتی این موارد را زیرپا گذاشتند تا به خواست و منافع خودشان برسانند.

* آثار فتنه 88 درحوزه های مختلف کشور چه بوده؟ (سیاسی امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) فتنه 88 آثار مثبتی هم داشت؟

مهمترین اثر مثبت فتنه 88 این بود که فتنه گران داخلی و خارجی و قدرت های جهانی این مسئله را به خوبی درک کردند که ظرفیت ولی فقیه در کشور ما بسیار بالاست و وجود ولی فقیه مانع به نتیجه رسیدن توطئه ها و فتنه های آنان می شود.

یکی دیگر از نکات مثبت فتنه 88 برای نظام ما این بود که همراه ریزش ها ما با رویش های انقلاب اسلامی روبرو شدیم و توانستیم مجددا به دنیا نشان دهیم که نظام اسلامی توانمندی بالایی دارد و می تواند از پس مشکلات خود مثل فتنه بربیاید و یا از آن گذر کند و به تعبیر دیگر این واقعیت به جهانیان نشان داده شد که حوادث و فتنه ها نمی تواند ایران را از پای دربیاورد.

بعد از جریان فتنه 88 ما در حوزه دفاعی و نظامی به خودکفایی رسیدیم

نکته مثبت دیگر این اتفاق حمایت مردم از نظام اسلامی و شکل گیری حماسه 9 دی 88 بود، در این روز ملت ایران به صحنه آمدند و به عینه ثابت کردند که این نظام متکی به قدرت مردم است و از سوی دیگر بین طیف های مختلف روحیه خودباوری ایجاد شد و این طیف ها مرزهای دانش را درنوردیدند.

بعد از جریان فتنه 88 ما در حوزه موشکی، دفاعی و نظامی به خودکفایی رسیدیم و در دانشگاه ها و حوزه آموزش عالی ما با رویش های انقلابی مواجه شدیم. در آن زمان فتنه گران تلاش کردند دانشگاه ها از مهرماه شروع نشود و امتحانات دانشجویان در وقت مقرر برگزار نگردد اما همه چیز برخلاف خواسته آنها پیش رفت و خدا رو شکر کمترین خسارت به حوزه علم وارد شد و دانشگاه ها کار خود را با قوت و قدرت انجام دادند و نظام آموزشی به خوبی برقرار شد.

یکی دیگر از آثار مثبت فتنه 88 این بود که مسئولین ما به ویژه بخش های نیروی انتظامی، سپاه و حوزه اطلاعات و امنیت تجربه مهمی را کسب کرده و توانستند برای مقابله با حوادث بعدی آمادگی پیدا کنند. 

اما مهمترین اثر منفی و خسارات این فتنه  این بود که در خارج کشور اینگونه برداشت شد که بین مردم ایران و حاکمیت شکاف وجود دارد و براساس این تصورغلط، راهبرد ظالمانه ای از سوی قدرت های جهانی علیه ایران اتخاذ و تحریم های فلج کننده ای اعمال شد.

مجازات حصر خانگی در حد مصلحت اندیشی و لطف نظام بوده است

*مجازات متناسب برای سران فتنه چیست؟ ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

ببینید قطعا مجازات حصر خانگی در حد مصلحت اندیشی و لطف نظام اسلامی بوده است، بنده سران فتنه را منحصر به دو نفر نمی دانم و اکنون هم به عینه مشاهده می کنیم برخی از این فتنه گران در دولت فعلی سمت های وزیر و معاون و مدیرکل دارند، لذا می خواهم این را بگویم که در مجموع جمهوری اسلامی در قبال تمامی سران فتنه، رویکردی از سرلطف داشته و بر مبنای رافت اسلامی عمل کرده است.

مجازات حصر خانگی هم متناسب با خیانتی که فتنه گران نسبت به منافع ملی روا داشته اند، نیست. اگر عملکرد و خیانتی که آنها نسبت به نظام اسلامی مرتکب شده اند به درستی بررسی شود، باید میزان مجازات با میزان جرم آنها تناسب پیدا کند. بنابراین اگر قرار باشد جنایات این افراد فهرست شود، قطعا مجازات سنگین تری هم در قبال آنها اعمال می شود اما متاسفانه تاکنون اینگونه نشده است.

*رهبر معظم انقلاب در مدیریت فتنه 88 چه نکاتی را مدنظر قرار دادند؟

رهبر انقلاب با ساز و کار و استراتژی متقاعد سازی تلاش کردند جامعه را آگاه کرده و نسبت به ماهیت فتنه و اینکه فتنه گران می خواهند باطل را حق نشان دهند، روشنگری کردند و فریب خوردگان را از سطح فتنه گران اصلی جدا کردند، طبیعتا فتنه گران بعد از سخنرانی در نماز جمعه سال 88 به اقلیت تبدیل شدند و از سوی دیگر رهبری از توان خود مردم برای برچیدن بساط فتنه استفاده کردند.

به تعبیر امام راحل انقلاب اسلامی از آن مردم ایران است و به شخص متکی نیست لذا بعد از بیانات رهبر انقلاب در نماز جمعه، مردم توانستند پشت صحنه اقدام فتنه گران را ببینند و پس از این قضیه، آنان که فریب فتنه گران را خورده بودند دیگر با فتنه گرها همراهی نکردند.

* به نظر شما در این برهه، چه فتنه ای نظام اسلامی و مسئولان ما را تهدید می کند؟

همین نفوذ می تواند زمینه فتنه ای بزرگ را در کشورمان رقم بزند. منظورم نفوذ فتنه گران در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه وزارت علوم و تشکیل اتاق فکرهای آنها برای خط دادن به آموزش عالی و یا حضور و نفوذ فتنه گران در وزارتخانه های مختلف می تواند مسئولان و مدیران میانی را تهدید کرده و آنها را به مهره ای برای پیاده سازی اهداف دشمن تبدیل کند. البته اگر حواسشان نباشد و مراقبت لازم را نداشته باشند، این اتفاق می افتد.

*مهمترین شروطی که باعث می شود، بساط فتنه و فتنه گران از نظام اسلامی جمع شود، چیست و شامل چه مواردی است؟

توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و شناسایی عناصر و شخصیت هایی که تنها در ظاهر از انقلاب دم می زنند اما در باطن به هیچ یک از آرمان های انقلاب و مسائل ارزشی توجهی ندارند و کنار گذاشتن این افراد از عرصه های مدیریتی و تصمیم گیری و تصمیم سازی مهمترین راه و شرط برای برچیدن بساز فتنه و فتنه گر است.

اکنون بعد از فتنه 88 کشور ما این آمادگی را دارد تا با فتنه های داخلی و خارجی مقابله کند اما در هر صورت باید بازهم مراقب بود چون ما سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و کسانی که کشور را ملک خود و مردم را برده خود می دانند به دنبال رویش های انقلاب نیستند و به همین علت ممکن است مجددا خطر فتنه وجود داشته باشد پس باید نیروهای ارزشی و انقلابی مراقب باشند و به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کنند.