به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمود احمدی نژاد با حضور در گردهمایی خانواده ی صنعت، معدن و تجارت با مورد توجه قرار دادن بحث ضرورت پیشرفت کشور، گفت: همه متفق القول هستند که کشور با سرعت حداکثری پیشرفت داشته باشد و این موضوع ماموریت، ظرفیت و شایستگی ماست. یعنی هم می توانیم پیشرفت کنیم، هم شایستگی اش را داریم و هم این که باید آن کار را انجام دهیم.

وی با بیان این که کشور در مسیر پیشر فت در زمینه های مختلف روی ریل خوبی حرکت می کند، اظهار کرد: دشمنان ما به دنبال بهانه هستند و پیشرفت ما را مستقیما در نظر گرفته اند و این یک مساله ی عارضی است که باید حل شود.

وی گفت: برخی فکر می کنند این موضوع با گفت و گو حل می شود، اما با چه شرایطی باید گفت و گو کرد؟ اصل مساله این است که عده ای در دنیا پیشرفت ایران را نقطه مقابل خود می دانند و شما دلایلش را بهتر می دانید.

احمدی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: همه اتفاقاتی که در یک سال و نیمی که گذشت رخ داد، قابل بیان کردن نیست. چون راه را برای فشارهای بیشتر باز می کند، اما آنها خودشان گفتند که می خواهیم تلاش کنیم، سازمان اداری و اجتماعی کشور را بپاشانیم و از این منظر فشارها سنگین بود.

وی گفت: هدف گرفتن بانک مرکزی و مراوادت ارزی و نفت برای کشوری که اقتصادش با درآمدهای نفتی گره خورده یک جنگ تمام عیار اقتصادی بود که با موارد قبل فرق می کرد. این بار کمیته ای هوشمند و لحظه ای گذاشته بودند که تمام مبادلات و نقل و انتقالات ما را کنترل می کرد و می خواستند به این روش با ما بر مساله ی تجارت خارجی برخورد کنند. در واقع همه ی توان نظام سرمایه داری علیه ملت ما بسیج شد.

رییس جمهور گفت: در کنار این موضوع اتفاق دیگری افتاد که من شواهدش را دارم، البته نمی خواهم که مساله ی امروز ما شود، ولی بحث هماهنگی در داخل مساله ای بود. اگر مصاحبه ها و تیترهای یک سال و نیم گذشته را کنار هم بگذارید، می بینید که یک سناریو هماهنگ اجرا شده است و فشارهای خارجی و داخلی برای به هم ریختن بازار ارز به وجود آمد که کانه از این قضیه خوشحال بودند همان کسانی که فشار می آوردند تا قیمت ارز بالا بماند مدعیان اصلی بودند که فحش می دادند. بنابراین این یک جنگ روانی سنگین بدتر از محدودیت های اقتصادی بود که طراحی شد. نمونه هم داشت و آن این که یک کسی در رسانه ی رسمی کشور ادعایی کند و با او برخورد نشود و حتی وقتی ما از او شکایت می کنیم باز هم با او برخوردی انجام نمی شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این که کشور ما در سال ۹۱ تحت سنگین ترین فشارهای اقتصادی و روانی قرار گرفت، گفت: می خواستند مردم ما را خسته کنند، اما شما در چنین شرایطی تولید و بازار و تجارت خارجی را اداره کردید و در این راستا جلوگیری از تحقق اهداف دشمن و مهارکردن ابعاد شکننده ی فشارهای خارجی بخش مهمی از پیروزی قلمداد می شود.

وی با مورد توجه قرار دادن نقش بانک مرکزی نیز اظهار کرد: ماجرایی که علیه بانک مرکزی در داخل درست شد کمتر از فشار خارجی نبود. بانک مرکزی تخلف و گناهی نکرده بود. قوانینی را که به دستش داده بودند، اجرا می کرد، اما به سر بانک مرکزی ریختند و احضار و برو و بیا راه انداختند و اگر رئیس کل بانک مرکزی حرفی می زد، تمسخر و فشار به وجود می آ مد و این در این شرایط یک جنگ تمام عیار بود.

احمدی نژاد گفت: بسیاری از فعالان اقتصادی هم تحت فشار بودند وقتی یک آدم بی سوادی که بلد نیست اسم خودش را بنویسد خود را در کارهای اقتصادی وارد می کند. مثلا به ما نامه ی رسمی می نوشتند که این سد را در اینجا نسازید و در جای دیگر بسازید من به آنها می گفتم شما اصلا می فهمید سد یعنی چه؟ ولی آنها تهدید هم می کردند که اگر این کار انجام نشود با شما برخورد می کنیم و در واقع به همین صراحت به ما می گفتند که این کار را بکن و این کار را نکن. بنابراین من با وجود کارکردن در چنین شرایطی صمیمانه از شما تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: به هر حال گرانی وجود دارد و در بخش های گوناگون هم مشکلات و نارضایتی هایی هم هست، اما این موضوع به معنای این نیست که شما کوتاهی کردید. اگر تلاش های شما نبود، هر دو گروه بدخواهان به اهداف خود می رسیدند.

وی با بیان این که یکی از نشانه هایی که این بدخواهان به اهداف خود نرسیدند سفرهای نوروزی بود، اظهار کرد: آنها می خواستند گرد یاس بریزند و نشاط را از میان ببرند، اما این در حالی است که حجم بالایی از سفرهای نوروزی در نوروز امسال انجام شد و در همه جای ایران امسال مسافر پذیرفته شد. علاوه بر مکان هایی که مردم عموما می روند، هزار روستا به عنوان قطب گردشگری معرفی شدند. هر جا هم که مردم می رفتند مواد غذایی و بهداشت و آب وجود داشت و این موضوع به معنای این است که دشمنان ملت در طراحی هایشان و درخیز اولیه خود شکست خوردند.

وی خطاب به مسئولین حاضر در این جلسه با بیان این که شما با همان روحیه ای که تاکنون کار کرده اید ادامه دهید، افزود: ان شاء الله امسال یک اتفاق بزرگ رخ می دهد و یک انتخابات عظیم و باشکوه برگزار می شود که طی آن انرژی گسترده ای آزاد خواهد شد و همه چیز به نفع ملت ایران عوض می شود.

وی با بیان این که ما برای پیشرفت خود نیازمند روحیه ی کار عالمانه مستمر و خستگی ناپذیر هستیم، اظهار کرد: در این مسیر باید چند کار انجام شود که یکی از مهمترین آنها تغییر جهت دادن به سمت در نظر گرفتن سرمایه و منابع کشور است.

رییس جمهور افزود: اگر بخش مهمی از سرمایه و منابع کشور به سمت انجام کارهای ناپایدار حرکت کند، آن وقت هر چه قدر تلاش هم شود، اصلاحی اتفاق نمی افتد. البته باید دانست که مقدمه ی این تغییر ذهنیت ها و تغییر اولویت ها در برنامه ریزی های اقتصادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اگر چه اکنون تقاضای کاذب در بازار ارز و سکه داریم، اما همین سفرهای نوروزی نشان داد که به غیر از یکی دو دهک درآمدی پایین منابع قابل توجهی در اختیار مردم است که می توانند آن را وارد چرخه ی اقتصاد کنند.

احمدی نژاد با بیان این که جهت باید به سمت سرمایه گذاری های دراز مدت برود و این شدنی است، خاطر نشان کرد: برای این که اقتصاد خود را از تاثیرگذاری درآمدهای نفتی مصون کنیم، باید به سمت سایر منابع کشور که بومی است، برگردیم؛ چرا که این منابع تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد.

احمدی نژاد در ادامه با مورد توجه قرار دادن ظرفیت های موجود در بخش زمین، آب و معدن، اظهار کرد: اگر بحث مالیات ها درست شود و هدفمندی اجرا شود، اتفاق ها چیز عجیب و غریبی نیست که بخواهد به واسطه آن ملت ایران تسلیم شود و زانو زند.

وی گفت: من تضمین می دهم که اگر مانع تراشی نشود و ما بتوانیم از منابع خود به درستی استفاده کنیم، در واقع می توانیم به منابع اصلی خود که دست خودمان است و از حوزه ی دست اندازی دشمن خارج است به بهترین شکل بهره ببریم.

وی همچنین با بیان این که ما نیازمند اصلاح ساختارها نیز هستیم، گفت: یکی از کارهایی که در دولت های نهم و دهم انجام شد، ادغام وزارت خانه ها بود که البته مخالفت هایی داشت و با سختی این کار انجام شد، اما به هر حال باید دانست امر اداره ی کشور یک امر واحد است. بخصوص مدیریتی اجرایی در کشور نیز یکی امر واحد قلمداد می شود. همان که اقتصاد را تنظم می کند، باید صنعت را نیز تنظیم کند و در بسیاری از نقاط دنیا این مساله حل شده است و اصلا وزرا، معاون رئیس جمهور هستند.

وی در ادامه با بیان این که هر جا کاری دست خود دولت بود دولت در آن موفق شده است، گفت: مثلا در موضوع هسته یی جایی که دولت نقش داشت در این بحث موفق بوده ایم، البته با حمایت های مقام معظم رهبری، اما هر جا ۴ تا صاحب کار پیدا شد کار مشکل داشت. هم اکنون هم می بینیم که با ادغام وزارت خانه ها اینها دارند کارشان را می کنند، اما برخی سیستم را نمی شناسند و درباره آن چیزی نمی دانند و یک تصویر مبهم و عجیب از ساختار اداری در ذهنشان وجود دارد در حالی که اینقدر سخت نیست. و کسانی هستند که کارها را درست می کنند.

وی تاکید کرد: اداره ی کشور یک امر واحد است و قانون اساسی هم همین را گفته. رئیس جمهور، رئیس قوه مجریه است به استثنای مواردی که در اختیار مقام معظم رهبری است والسلام؛ بنابراین ما باید قانون اساسی را اجرا و ساختارها را جمع و جور کنیم تا این همه انرژی مصرف نشود

احمدی نژاد در ادامه بحث ضرورت اعتماد مردم و استفاده از ظرفیت های مردم در کار اقتصادی را مد نظر قرار داد و گفت: این که امسال را حماسه اقتصادی، تعیین کردند و فرمودند یعنی این که کاری کنیم که شرایط را به نفع مردممان تغییر دهیم. در حال حاضر دشمن با ابزاری که در دست دارد، شرایط را تعیین کرده، بنابراین ما نیازمند حماسه ایم و حماسه یعنی اقدام سنگین که شرایط را به نفع ملت ایران تغییر دهد، ما باید بدنه مردم را به صحنه بیاوریم تا شرایط تغییر کند.

وی با بیان این که آنچه تاکنون حاصل شده محصول اعتماد به مردم بوده است، افزود: باید کارها را به مردم واگذار و به آنها اعتماد کنیم، البته برخی به نام مردم کار را به دست اشخاص خاص و خاص الخاص می دهند. این در حالی است که با ۵ هزار نفر آدم نمی شود، اقتصاد را اداره کرد. این که اقتصاد نیازمند سرمایه داران بزرگ است درست نیست. من می گوم اقتصاد نیازمند آدمهای بزرگ است و قریب به اتفاق مردم ظرفیت بزرگ شدن را دارند.

احمدی نژاد تاکید کرد: بنابراین باید به مردم اعتماد کنیم به خدا این پیشرفت هایی که ما در عرصه های مختلف کسب کرده ایم، حاصل اعتماد مردم بوده است. چنانچه دیدیم در بحث هسته یی پیشرفت های ما را کسی باور نمی کرد، اما آنچه برای ما به دست آمد حاصل اعتماد به مردم و جوانان بوده است.

وی در همین راستا تصریح کرد: وقتی بحث ۲۰ درصد بیان شد و ما می گفتیم مردم ما دارو می خواهند با همکاران و متخصصانمان صحبت کردیم و ما به آنها گفتم آیا شما می توانید این ۲۰ درصد را بسازید یا نه؟ آنها گفتند دو سال زمان می خواهیم که ما گفتیم دو سال زیاد است، بنابراین امکانات در اختیارشان گذاشتیم و دیدیم ظرف ۱۸ ماه این موضوع به سرانجام رسید.

رییس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: این در حالی است که تکنولوژی چرخه سوخت یکی از سخت ترین تکنولوژی های دنیاست. حالا با این وجود مردم نمی توانند صنعت و کشاورزی را درست کنند؟ ممکن است ده نفر تخلف کنند و یا جوان کار را نمی داند، زمین بخورد، حالا ما باید به هربهانه ای راه را آنقدر ببندیم که کسی جرا نکند وارد این عرصه شود؟

وی در ادامه گفت: وقتی می بینم افرادی هستند که خود را از بقیه ملت مومن تر می دانند و فکر می کنند بهتر می فهمند و اگر کارها را به چنگ خودشان بیاورند بهتر است، خنده ام می گیرد همین که آنها همین خیال را دارند معلوم است که ته خط هستند. چطور است که کسی خود را از ۷۵ میلیون بالاتر می داند؟

وی در ادامه با تاکید بر این که باید منابع را به دست مردم بسپاریم، گفت: این که مردم را برای کارهای اقتصادی گزینش کنیم، خیلی بد است گزینش برای کسی است که می خواهد وارد اداره ای شود، اما این که وقتی یک نفر می خواهد کارخانه بسازد، از بچگی اش شمرده می شود و ذره بین می گذارند، بد است و در این صورت است که حفره هایی برای سوء استفاده مالی ایجاد می شود و من معتقدم امسال باید اینها را حذف کنیم.

احمدی نژاد همچنین با بیان این که من ایمان دارم ملت ایران از این گردنه با صلابت و پیروزی عبور می کند، تصریح کرد: ما حوادثی را در تاریخ از سر گذرانده ایم که این مسائل که برای ما درست کرده اند، گوشه ای از آن هم نیست، ما دفاع مقدس و اصل انقلاب را پشت سر گذاشته ایم. صدها سال ایران اشغال بود، اما اشغال گران محو شدند و ایران ماند.

وی گفت: کسانی که می خواهند سنگ اندازی کنند، بخدا عددی نیستند، اما آدم به خاطر مصالح کشور مراعات می کند و الا این ها را سر جای خود نشاندن کاری ندارد.

وی با بیان این که قدرت و ملت ایران قدرت عظیمی است و فرهنگ و علم و صنعت جهان مدیون ملت ایران است، افزود: پیش بینی می کنم امسال سال خوبی باشد.

وی افزود: بالاخره یک زمانی به انسان مسئولیتی می دهند که ثانیه ی اول و آخر آن با هم فرقی ندارد.

رییس جمهور تصریح کرد: باید با همان انگیزه و امید کار کرد و من هم در این راستا تا دوازده مرداد ماه که می خواهم برای تنفیذ خادم بعدی روم با همان شتاب کار می کنم. این چه اخلاقی است که برخی می گویند دولت شش ماه آخرش سست می شود. اصلا مگر دولت برای خودش کار می کند؟ چرا باید سست شود؟ مگر بنا نیست که ما ذخیره ی آخرت را در این دنیا فراهم کنیم. یک مشت آدم های جاهل و بعضا مغرض سال آخر دولت، آن را تحت فشار قرار می دهد. آخر این چه نفعی برای ملت دارد و باید گفت که چه کسی این قانون را به مغز علیل شما نازل کرده است، بجای این به دولت کمک کنید تا یک مشکل حل شود! مگر می شود عمر گذشته یک ملت را جبران کرد.

وی در پایان خطاب به مسئولان حاضر در این نشست اظهار کرد: شما قدر مسئولیت را می شناسید، بنابراین باید جلو برویم تا ان شاء الله ماموریت الهیمان را به سرانجام برسانیم.

همچنین در این مراسم از برنامه ی راهبردی، وزارت صنعت و معدن و تجارت در قالب ۳۰ جلد کتاب رونمایی شد و غضنفری وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز گزارشی از عملکرد این وزارت خانه در سال گذشته و همچنین اهدافی که برای سال جاری مد نظر است ارائه کرد.