به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدرضا رحیمی پیش از ظهر امروز (شنبه) در مراسم گرامیداشت روز جهانی بهداشت  با تسلیت شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) اظهار داشت: امروز پیشرفتهای بزرگی در بخش پزشکی و بهداشت و درمان کشور بدست آمده که مرهون تلاش و کوشش دست اندرکاران نظام سلامت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

معاون اول رییس جمهور افزود: در گذشته بخش زیادی از بیماران برای معالجه به اقصا نقاط دنیا اعزام می شدند اما امروز نه تنها دیگر از اعزام بیماران خبری نیست بلکه به لطف خدا و با تلاش متخصصین، امروز پذیرای بسیاری از بیماران خارج از کشور هستیم.

رحیمی اضافه کرد: روزگاری در این کشور بیشتر پزشکان خارجی بودند اما امروز آوازه متخصصین، جراحان و پزشکان ایرانی در تمام دنیا طنین انداز شده است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به انحصار موجود در جامعه پزشکی خاطر نشان کرد: پزشکان و متخصصان باید کمک کنند تا این انحصار شکسته شود و راه برای ورود دیگران و طرح هایی همچون طب سنتی و طب ایرانی گشوده شود.

وی با بیان اینکه امروز بخش زیادی از داروهای مورد استفاده در کشورهای پیشرفته داروهای گیاهی است، تصریح کرد: کشورهای پیشرفته امروز به داروهایی که از طبیعت بدست می آید رو آورده اند و تا حد امکان از داروهای شیمیایی پرهیز می کنند.

رحیمی اضافه کرد: در کشور ما نیز چند سال است که این موضوع با جدیت در حال پیگیری است و گامهای بلندی نیز برداشته شده که البته هنوز کافی نیست و همه باید کمک کنند تا این امر مهم محقق شود و طب سنتی جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند.

رحیمی همچنین از دست اندرکاران امور پزشکی و بهداشت و درمان کشور خواست به منظور حمایت از فرهنگ و زبان ایران زمین نسبت به تغییر زبان نسخه های پزشکی و جواب آزمایشات به زبان فارسی اقدام کنند تا بیماران بتوانند بیشتر از وضعیت درمانی خود مطلع گردند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تمام اقدامات پزشکی، پیشگیریها و مراحل درمانی تنها می تواند ۲۵ درصد از سلامت آحاد جامعه را تنظیم کند و ۷۵ درصد مابقی وابسته به نوع تغذیه، عادتها، مسائل اجتماعی و عوامل محیطی است که به خود افراد باز می گردد، تاکید کرد لازم است در این خصوص نیزطرح ها و برنامه هایی برای آموزش افراد جامعه ارایه شود.

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شماری از مسئولین نظام سلامت کشور از حامیان برتر سلامت با اهداء لوح تقدیر تجلیل شد.