پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت: مرکز تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل آویو در پژوهشی جدید به مداخله نظامی مسکو در سوریه و پیامدهایش برآینده اسرائیل پرداخت و نوشت: مداخله مسکو در سوریه قدرت زیادی به بشار اسد داده است و مسکو را به بازیگر اصلی در «دولت اسلامی» این کشور تبدیل کرد اما روسیه از طرد(گروه تکفیری صهیونیستی داعش) از سوریه ناتوان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، مرکز امنیت داخلی اسرائیل در این تحقیقات آورده است: مداخله نظامی مسکو در سوریه که در سپتامبر سال گذشته آغاز شد پیشروی به اصطلاح انقلابیونی را که در آن زمان به ورودهای پایتخت سوریه رسیده بودند، متوقف کرد.

این مرکز در تحقیقات خود می افزاید: مداخله نظامی روسیه در سوریه که با کمک ایران انجام شد، روسیه را به بازیگر اصلی و فعال در عرصه سوریه تبدیل کرد. همچنین این مداخله راه را برای توقف خشونت ها و برقراری آتش بس در این کشور با وجود اینکه چندین بار آتش بس نقض شد، هموار کرد.

این تحقیقات حاکی است : مداخله روسیه به بشار اسد این امکان را داد که تسلط خود را بر منطقه ای موسوم به تقویت کند؛ منطقه ای که تنها در حیطه «سوریه کوچک» اختیارات اسد است و از دمشق آغاز و تا شهر حلب در شمال و دمشق تا شهر درعا در جنوب سوریه ادامه دارد.

در تحقیقات مرکز امنیت داخلی اسرائیل همچنین آمده است: سلسله موفقیت هایی که روسیه در سوریه به دست آورده با غلبه بر شورشیان و بازگشت قدرت بشار اسد بر مناطق غربی سوریه و امتداد آن تا جنوب تحقق یافت. به عبارتی دیگر، مداخله نظامی روسیه در مجموع به شکست گروه داعش و در نهایت پایان درگیری ها منجر نشد.

این مرکز درباره گروه داعش نوشت: آنچه هنوز مشخص نیست این است که روسیه تا چه اندازه می خواهد به جنگ علیه گروه داعش در کنار بازیگران دیگری از جمله کردها که وارد نبرد شده اند، ادامه دهد.

مرکز امنیت اسرائیل در ادامه این مطلب می افزاید:آشکار است که این بازیگران با هدف حفظ منافع خود به دنبال بیرون راندن داعش هستند آنهم در زمانی که روسیه در برخی مناطق(همچون تدمر) به فعالیت خود ادامه می دهد تا در آینده بتواند به حملات نیروهای اسد در مناطق شرقی همچون الرقه که در کنترل داعش است، کمک کند.

علاوه بر این، تصمیم گیرندگان در مسکو به این نتیجه رسیده اند که اوضاع سوریه امیدوار کننده نیست و بشار اسد نمی تواند از نظر نظامی سوریه تجزیه شده را به حالت سابق بازگرداند. این موضوعات باعث شده است تا روس ها یا به «سوریه کوچک» به طور غیر مستقیم به فکر ایجاد بیفتند که تنها شامل مناطقی «علویستان» تعبیر این مرکز می شود که تحت تسلط نیروهای اسد قرار دارد.

در این تحقیقات آمده است تحت «سوریه کوچک»؛ کنترل اسد برای مسکو پایگاه مهمی در این کشور به شمار می رود و این امید را ایجاد می کند که در روزهای آینده بتواند تمام سوریه را یکپارچه سازی کند. در این تحقیقات اشاره شده است که این سناریو، برای اسد و هم پیمانانش سناریوی خوشبینانه ای است اگرچه راه برای تحقق یافتن آن دور است.

مرکز امنیت داخلی اسرائیل در تحقیقات جدید خود آورده است: بشار اسد و برخی از مسئولان جهان از جمله در اسرائیل معتقدند که اسد(در منصب خود) باقی می ماند و پیروز واقعی درگیری جاری خواهد بود اما بسیاری از تحلیلگران و تصمیم گیرندگان به این نتیجه دست یافته اند که اسد نمی تواند در قدرت باقی بماند اما مداخله نظامی روسیه قدرت زیادی به اسد بخشیده؛ مساله ای که منجر شد تا دوباره قدرتش احیا شود و بال وپر بگیرد.

براساس گزارش این مرکز، تاکنون با وجود حضور روسیه، اسرائیل موضوع خودداری از گزینه مداخله مستقیم در بحران سوریه را دنبال کرده است، زیرا اسرائیل روسیه را بازیگر مهم منطقه ای می داند و از همین رو ترجیح می دهد از دور نظاره گر درگیری های سوریه باشد.این احتمال نیز وجود دارد که روسیه در آینده از اسرائیل بخواهد تا در این بحران منطقه ای مداخله کند.

مرکز الأمن القومیّ الإسرائیلیّ: التدّخل الروسیّ بسوریّة منح قوّة کبیرةً للأسد وموسکو أصبحت اللاعب الرئیسیّ ولکنّها عجزت عن دحر “الدولة الإسلامیّة”