پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روزنامه منطقه ای الرأی نوشت: در میان رگه هایی از تردیدها از سوی ناظران آمریکایی درباره احتمال پایبندی طرفین درگیر در سوریه به "توقف عملیات نظامی" وزارت امور خارجه این کشور آمریکا تلاش کرد توافق با مسکو را اینگونه جلوه دهد که با "توافق های پیشین تفاوت دارد".

پایگاه خبری تحلیلی «پارس» با خبر شد دیپلمات های آمریکا، روسیه و سازمان ملل دیدارهای فشرده ای را در ژنو برای "تدوین ساز و کار مورد نیاز برای مشخص کردن گروه های تروریستی و مناطق گسترش آن ها و تعیین ناظران سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس و دادن نظر نهایی درباره هر گونه نقض احتمالی آن" برگزار کردند.

منابع آگاه آمریکایی گفتند در طول تعطیلات آخر هفته مذاکرات آمریکایی-روسی –سازمان ملل بارها متوقف شد. این امر برقراری تماس مستقیم میان جان کری و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه را برای "غلبه بر موانع" ضرورت بخشید. دو وزیر هنگام گفتگوهای دیپلمات هایشان مجموعا سه تماس تلفنی برقرار کردند و دو وزیر با " متحدان خود به ویژه طرفین جنگ در میدان یا با پایتخت های نزدیک به طرفین جنگ، در تماس بودند".

با فرارسیدن صبح دوشنبه، کری و لاوروف به توافقی درباره چگونگی به اجرا درآوردن "توقف اقدامات نظامی در سوریه" دست یافتند. دو دیپلمات تصمیم گرفتند طرح پیش ‌نویسی را که به آن دست یافتند به روسای خود ارائه دهند و برای برقراری تماس تلفنی میان باراک اوباما و ولادیمیر پوتین به منظور تایید آنچه توافق شده اقدام کنند.

با فرارسیدن ظهر در واشنگتن، اوباما و پوتین در تماسی که نیم ساعت به طول انجامید تلفنی بایکدیگر صحبت کردند و بیشتر این گفتگو به مسئله سوریه اختصاص داشت از جمله جزئیات اجرای توقف عملیات جنگی در سوریه و ساز و کار عملی کردن و نظارت بر آن و احتمال انجام اقدامات کمک رسانی بشر دوستانه بیشتر براساس نکات مثبت بدست آمده از توافق و هم زمان به پیش بردن رایزنی های سیاسی میان رئیس جمهور سوریه بشار اسد و مخالفان وی.

بعد از ظهر دوشنبه، کاخ سفید بیانیه ای منتشر کرد که در آن آمده بود دو رئیس جمهور گفتگوی تلفنی داشتند.

کاخ سفید در اشاره ای که از دید ناظران پنهان نماند تأکید کرد تماس "بر اساس درخواست کرملین برای بحث و گفتگو درباره تلاش ها برای متوقف کردن اقدامات خصمانه در سراسر سوریه میان نظام این کشور و متحدانش از یک سو و مخالفان مسلح از سوی دیگر انجام شده است".

بیانیه افزود: "رئیس جمهور اوباما از توافقی که میان آمریکا و روسیه و دیگر شرکاء در گروه بین المللی برای حمایت از سوریه به دست آمده به ویژه از نظر دستیابی به توقف اقدامات خصمانه استقبال می کند". در ادامه بیانیه آمریکا با لحنی حاکی از اطمینان به این مسئله که توقف جنگ در سوریه بی تردید انجام خواهد شد؛ آمده است" رئیس‌جمهور اوباما تأکید کرد که اولویت، اکنون با تضمین پاسخ‌های مثبت از سوی دولت سوریه و معارضان مسلح و همچنین همکاری تمامی طرف ها برای از میان بردن درد و رنج ملت سوریه و فعال سازی دوباره تدابیر سیاسی با رهبری سازمان ملل متحد و تمرکز بر روی شکست دادن داعش است".

بلافاصله پس از پایان گفتگو میان رهبران آمریکای و روسیه، بحث های گسترده ای در پایتخت آمریکا درباره سناریوهای محتمل به راه افتاد.

در کنگره تعدادی از سناتورها و نمایندگان که پیگیر مسئله سوریه هستند، دیداری را برای بحث و گفتگو درباره "آنچه می توان پیش بینی کرد" برگزار کردند. برخی از شرکت کنندگان گفتند "دولت ساز و کارهای ذکر شده برای عملی کردن و نظارت بر آتش در سوریه را پنهان نگه داشته است". آن ها احتمال دادند علت پنهان کاری دولت به نگرانی از انتقادهای آشکار از این ساز و کار بر می گردد.

مقامات کنگره که تحولات سوریه را پیگیری می کنند گفتند قطعنامه شماره ٢٢٥٤ شورای امنیت که توقف عملیات جنگی را مقرر می دارد در درون خود تناقض های دارد که به روسیه اجازه ادامه جنگ را می دهد چون قطعنامه دو گروه داعش و جبهه النصره را از آتش بس مستثنی کرده است. یکی از شرکت کنندگان گفت مستثنی کردن داعش "مسئله ای به نسبت آسان است زیرا روسیه درگیر جنگ علیه این گروه نیست که بیشتر در شرق فرات حضور دارد."

اما به گفته منابع کنگره مستثنی کردن "النصره" مسئله پیچیده تری است. این منابع احتمال دادند "سازمان ملل مشخص کردن این که چه کسانی جنگجویان النصره هستند و نیز تعیین مکان های گسترش آنان را بر عهده بگیرد. هر گروهی که سازمان ملل خارج از طبقه بندی داعش و النصره اعلام کند از حمایت قطعنامه ٢٢٥٤ برخوردار خواهد بود و نیروهای اسد، روسیه و ایران ناگزیر خواهند شد از هدف قرار دادن آنها خودداری کنند."

برخی ناظران آمریکایی گفتند: "نمی توان این مسئله را کنار گذاشت که نیروهای روسیه، ایران و اسد از پای درآمده اند و آنان نیز برای توقف جنگ تلاش می کنند و این امر همچنین به احتمال هجوم گسترده اخیرشان را پیش از توقف جنگ برای بازپسگیری اراضی که در گذشته اسد از دست داده در حد امکانشان توجیه می کند".