«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روزانه خود، امروز به تفسیر صحبت‌های «جان کری» وزیر خارجه کشورش در خصوص امتناع تاجران و بانک‌های خارجی از معامله با ایران پرداخت.

کری در لندن گفته بود که »عادلانه» نیست بانک‌ها و تاجران خارجی که نمی‌خواهند با ایران تعامل اقتصادی داشته باشند، تحریم‌های آمریکا را بهانه کنند.

جاش ارنست این گفته‌های جان کری را اینگونه تفسیر کرد: «این نشان داد که ادعای مخالفان توافق و به خصوص جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه قرار است صدها میلیارد دلار پول وارد ایران شود، درست نبوده است.»

ارنست البته تصریح کرد: «این افراد یا در اشتباه بودند یا دروغ می‌گفتند.»

یکی از خبرنگاران در خصوص آزمایش‌های موشکی ایران و قول دولت اوباما مبنی بر مبارزه با اقدامات به اصطلاح ثبات‌زدایانه ایران سوالی پرسید.

سخنگو پاسخ داد: «سخت است که میان این اقدامات و توافق هسته‌ای، ارتباطی پیدا کرد؛ توافق برای بازداشتن ایران از دستیابی به بمب اتم بود که امروز هم نه بر اساس گمانه‌زنی‌های اطلاعاتی، بلکه بر اساس راستی‌آزمایی و بازرسی ادامه‌دار بازرسان بین المللی، می‌دانیم که ایران سلاح هسته‌ای ندارد.»

ارنست باز هم به شلیک آزمایشی موشک‌های بالستیک پرداخت و گفت: «آنها (ایرانیان) قبل از توافق این کار را می‌کردند و حالا هم ادامه می‌دهند. ما تلاش خود برای مقابله با برنامه موشکی ایران را دوچندان کرده‌ایم و در این مسیر، تحریم‌های جدیدی هم علیه ایران اعمال شده است.»