رسانه های جهان با پوشش گسترده سفر «پارک گئون هی» به ایران، بر اهمیت اقتصادی و سیاسی این سفر تاکید کردند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی از تهران که بسیاری از رسانه های آمریکایی نیز آن را بازنشر کردند، نوشت: رئیس جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه برای اولین بار از زمان برقراری روبط دیپلماتیک دو کشور در سال 1962 ، به تهران سفر کرد.

دفتر «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی در بیانیه ای پیش از سفر سه روزه پارک به ایران اعلام کرد: رئیس جمهوری کره جنوبی در دیدار با دکتر حسن روحانی همتای ایرانی خود درباره راههای تقویت روابط دوجانبه و همچنین اوضاع شبه جزیره کره گفتگو خواهد کرد.

آسوشیتدپرس افزود: ایران پس از توافق هسته ای (برجام) و برداشته شدنه تحریمها ، به دنبال تقویت روابط با سایر کشورها بوده و این در حالی است که کره جنوبی پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام جهان در گذشته یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران بوده است. در همین حال ، به گفته «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران، این کشور صادرات نفت و میعانات گازی به کره جنوبی را از زمان اجرایی شدن برجام تا کنون چهاربرابر کرده و به 400 هزار بشکه در روز رسانده است.

ایران و کره جنوبی در سال 1962 روابط دیپلماتیک برقرار کردند اما بنا براعلام دفتر پارک ، روسای دولتهای دو کشور تا کنون اجلاس دو جانبه ای نداشته اند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز از سئول گزارش داد: رئیس جمهوری کره جنوبی در حالی روز یکشنبه راهی ایران شد که در این سفر تاریخی به دنبال امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری در زمینه اقتصاد و انرژی است.

یک سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی در آستانه این سفر اعلام کرد: پارک گیون هی به عنوان اولین رئیس جمهوری کره جنوبی که به ایران سفر می کند ، به ایجاد «بنیان و اساسی برای همکاری» با ایران کمک خواهد کرد.

این سخنگو افزود: پارک روز دوشنبه با حسن روحانی رئیس جمهوری و احتمالا با آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران دیدار خواهد کرد.

مقام های رسمی در سئول می گویند که هدف اصلی سفر پارک به تهران، اقتصادی است و شرکت های کره ای چشم به قراردادهایی در زمینه های ساخت وساز، خودرو و الکترونیک دارند.

رئیس جمهوری کره جنوبی را در این سفر یک هیات تجاری بی سابقه متشکل از 230 تن از مدیران اجرایی شرکتها و صنایع کره ای همراهی می کنند.

بر اساس این گزارش، کشورهای شرق آسیا در پی برداشته شدن تحریم های بین الملل علیه ایران ، به دنبال تقویت روابط اقتصادی با این کشور هستند. «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین در ماه ژانویه از ایران دیدن کرد و ژاپن نیز یک ماه پس از آن با ایران یک قرارداد سرمایه گذاری امضا کرد.

به نوشته وال استریت جورنال ، کره جنوبی همچنین مشتاق افزایش واردات نفت خود از ایران است . کره جنوبی پیش از اعمال تحریم علیه ایران 10 درصد از نیاز نفتی خود را از ایران تامین می کرد.

این روزنامه آمریکایی همچنین به نقل «گومیونگ هوان» کارشناس سیاسی در موسسه مطالعات سیاسی «آسان» سئول نوشت: سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران می تواند حاوی پیامی برای کره شمالی نیز باشد مبنی بر اینکه درصورت موضع مثبت کره شمالی در مساله هسته ای ، کره جنوبی آماده مذاکره با آن کشور است.

این روزنامه افزود: احتمال دارد که در جریان دیدارهای پارک با مقام های ایران، موضوع هسته ای کره شمالی نیز مطرح شود.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیز گزارش داد: پارک گئون هی رئیس جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه برای سفری تاریخی به منظور تقویت روابط با ایران وارد تهران شد . «کیم کیون هیون» از سخنگویان ارشد ریاست جمهوری کره جنوبی تاکید کرده که «انتظار داریم این سفر سر آغاز جهشی جدید در روابط دوجانبه باشد.»

به گزارش اسپوتنیک کره جنوبی مشتاق مشارکت در پروژه های توسعه زیرساختها در ایران است.

پارک گئون هی رییس جمهوری کره جنوبی برای انجام سفر مهم و تاریخی خود به ایران عصر یکشنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

خانم پارک نخستین رییس جمهوری کره جنوبی است که از ایران دیدار می کند. هیاتی متشکل از 236 نفر از مسئولان و روسای بزرگترین شرکت های کره ای و صاحبان صنایع بزرگ این کشور پارک را در سفر به ایران که مدت آن سه روز اعلام شده، همراهی می کنند.

مقام های ارشد کره نیز از این سفر به عنوان یک دیدار تاریخی یاد کرده و افزوده اند که «پارک» روز دوشنبه با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران مهمترین دیدار خود را از زمان برقراری روابط رسمی دو کشور از سال 1962 میلادی انجام می دهد.