به گزارش پارس به نقل از مهر، گزارشهای رسانه ای حاکی از این است که ائتلاف موسوم به مخالفان سوری در صدد تصاحب کرسی سوریه در سازمان ملل متحد است.

این در حالی است که برخی منابع سازمان ملل و کارشناسان حقوق بین الملل، امکان قبول درخواست مخالفان سوری را توسط این سازمان بعید دانسته اند. این مسئله نه تنها به دلیل مخالفت احتمالی چین و روسیه است، بلکه آمریکا نیز با وجود حمایت از مخالفان سوری این مسئله را نمی پذیرد.

کارشناسان بر این باورند تاکنون در تاریخ سازمان ملل سابقه نداشته است که پیش از اینکه یک گروه مخالف حکومت را در دست بگیرد و نظام حاکم نیز سرنگون شود، به مخالفان کرسی اختصاص داده شود.

به اعتقاد این کارشناسان، اختصاص کرسی به مخالفان سوری مستلزم ارجاع مسئله به کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور تغییر قانون است. در واقع این مسئله نه برای آمریکا و نه سایر کشورهای حامی گروه موسوم به مخالفان سوری خوشایند نیست.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک سازمان ملل نیز اعلام کردند: این سازمان همچنان سفیر کنونی سوریه را به رسمیت می شناسد.

برخی منابع کاخ سفید مدعی شدند این مسئله که آمریکا گروه مخالفان سوری را به یکپارچگی و تشکیل دولت موقت فرا می خواند که در واقعیت بتواند وظایف خود را انجام دهد، صرفا بدین منظور است که مخالفان بتوانند به طور کامل دولت سوریه را سرنگون کنند و سپس این ائتلاف را به طور رسمی به رسمیت بشناسد، اما بنا بر گزارشهای ارسالی از سوریه، بحران جدایی فرماندهان و برخی اعضای مخالفان سوری بر مسئولیتهای غسان هیتو رئیس دولت خودخوانده مخالفان سوری و تلاش وی برای تشکیل دولت انتقالی تاثیر گذاشته است.

به گزارش منابع آگاه به نقل از فرماندهان نظامی گروه موسوم به ارتش آزاد، درگیری شدیدی بر سر منصب وزارت دفاع در میان این گروه درگرفته است. به گفته این فرماندهان، اکثر پستها در میان گروه ارتش آزاد در اختیار اخوانیها است.

نکته جالب توجه اینکه، دو طرف (فرماندهان اخوانی و غیر اخوانی) تهدید کرده اند که از حمایت گروه موسوم به ارتش آزاد و ائتلاف موسوم به مخالفان سوری دست برخواهند داشت و برای تشکیل دولت سیاسی مخالف دست به کار خواهند شد.

از سوی دیگر، گروه موسوم به ارتش آزاد اعلام کرد: این مسئله که جامعه بین الملل دست از حمایت مخالفان مسلح برداشته است سبب شده که آنها با جبهه النصره تعامل داشته باشند.

لوی المقداد هماهنگ کننده سیاسی این گروه بیانیه القاعده عراق را که مدعی است برای برپایی دولت اسلامی در سوریه است، رد کرد. خاطر نشان می شود القاعده بیانیه ای را منتشر و تاکید کرد جبهه النصره در سوریه امتداد و بخشی از القاعده عراق است.