پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- چندی پیش اخباری منتشر شد که قرارداد فروش 32 تن آب سنگین اراک بین ایران و آمریکا امضا شده است که بررسی ها نشان می دهد در مورد مبلغ این قرارداد ابهاماتی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، براساس بررسی هایی که پارس انجام داده است، بر اساس قراردادی که آمریکایی ها برای خرید آب سنگین ایران امضا کرده اند برای هر کیلو، 270 دلار پرداخت می شود.

این در حالی است که قیمت جهانی آب سنگین با کیفیت های متفاوت از 550 دلار تا 720 دلار است.

بر اساس آزمایشگاه بین‌المللی ساوانا در آمریکا، آب سنگین تولیدی توسط ایران در بالاترین حد استاندارد قرار دارد و بایستی در حدود 700 دلار از ایران خریداری شود.

آب سنگین چیست؟

آب سنگین آبی است که نسبت ایزوتوپ دو تریوم در آن از حد آب معمولی بیشتر است. H٢O فرمول آب است اما فرمول آب سنگین D٢O است، D یعنی هیدروژن سنگین یا دو تریوم، پس آب معمولی دو هیدروژن معمولی با یک اکسیژن دارد ولی آب سنگین دو هیدروژن سنگین با یک اکسیژن دارد. عدد جرمی هیدروژن معمولی یک است درحالی‌که عدد جرمی هیدروژن سنگین دو است به همین دلیل می‌گویند D٢O یا آب سنگین.آب سنگین در رآکتورهای هسته‌ای با سوخت اورانیوم، به‌عنوان مهارگر (Moderator) به‌جای گرافیت و نیز عامل انتقال گرمی رآکتور استفاده می‌شود.

ایران سالانه حدود ٢٠ تن آب سنگین تولید می‌کند و قرار است در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی آن را به مشتریان خارجی خود بفروشد.

آب سنگین ایران در سال گذشته در آزمایشگاه بین‌المللی ساوانا در آمریکا مورد تست قرار گرفت و خلوص آن 75.99 درصد تأیید شد که این موضوع نشان‌دهنده استانداردسازی و کیفیت بالای صنعت هسته‌ای ایران است.

آب سنگین ماده کلیدی در تولید سلاح‌های هسته‌ای است و می‌توان از آن در برخی گونه‌های رآکتور هسته‌ای های هسته‌ای که پلوتونیوم تولید می‌کنند، استفاده کرد. 

توافق فروش آب سنگین به ارزش برآورد شده 6.8 میلیون دلار است. 

آمریکا اکنون منبع تولید آب سنگین را ندارد و این توافق خرید از ایران به آن کمک خواهد کرد، برخی نیازهای خود را تامین کند. از آزمایشگاه ملی اوک ریج خواسته شده است این محموله آب سنگین را ذخیره کند و مقادیری از آن را به خریداران واجد شرایط بفروشد. 

علاوه بر آن این آزمایشگاه از چند تن از این آب سنگین به منظور ارتقای توانایی‌های تاسیسات چشمه نوترون اسپالاسیون استفاده خواهد کرد. این آزمایشگاه در آزمایشگاه ملی اوک ریج در تنسی واقع شده است. 

به گفته تام میسون، مدیر آزمایشگاه ملی اوک ریج، استفاده از این آب سنگین کمک زیادی به ارتقای توانایی‌های تحقیقاتی تاسیسات چشمه نوترون اسپالاسیون خواهد کرد. 

آزمایشگاه ملی اوک ریج قصد داشت در سال ۲۰۰۶ و پس از آن از آب سنگین استفاده کند، اما در آن زمان قادر نبود میزان کافی از آب سنگین با کیفیت بالا تهیه کند.  این آزمایشگاه سال‌ها پیش حدود هفت تن آب سنگین از ساوانا ریور سایت (SRS) در کارولینای جنوبی تهیه کرد، اما این تنها یک سوم مقدار مورد نیازش بود. مجتمع ساخت سلاح‌های هسته‌ای Y-۱۲ هم درخواست آزمایشگاه ملی اوک ریج برای آب سنگین را رد کرده بود. 

افزایش تولید نوترون ناشی از دریافت آب سنگین از ایران به این آزمایشگاه کمک خواهد کرد آزمایش‌های جدیدی و با سرعت بیشتر با مواد انجام دهد.