آخر هفته گذشته دیوان عالی آمریکا حکم تصاحب ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا را تایید کرد. این حکم به شکایت گروهی از بستگان ٢۴۱ تفنگدار امریکایی که سال ١٩٨٣ در انفجار مقرشان در بیروت کشته شدند برمی‌گردد. در سال ٢٠٠٧ دادگاهی در امریکا ایران را محکوم کرد که به خانواده‌های قربانیان آن بمبگذاری غرامت بپردازد. حدود دو سال پیش دادگاه دیگری حکم کرد که حدود 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران برای پرداخت غرامت مورد استفاده قرار گیرد. 

این اقدام در استانه سفر محمدجواد ظریف به آمریکا و مذاکره با جان کری در راستای اجرای برجام و عمل طرف آمریکایی به اجرای تعهداتش در خصوص برجام صورت گرفت. 

حال در حالی که گشایش‌های مالی و بانکی مورد انتظار و لغو تحریم‌های وعده داده شده صورت نگرفته است. که آمریکایی‌ها به بهانه جدیدی اقدام به غارت اموال ایران کرده‌اند. در اسفندماه ۹۴ نیز دادگاهی در آمریکا ایران به پرداخت بیش از ۱۰ میلیارد دلار غرامت به خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر محکوم کرد.
 
 
هفته گذشته سخنان وی الله سیف در آمریکا که درباره اجرای تعهدات طرف آمریکایی گفته بود: «تقریبا هیچ» سر وصدای زیادی در کشور ایجاد کرد.  رئیس بانک مرکزی در مصاحبه با بلومبرگ از عدم اجرای تعهدات آمریکایی‌ها در قبال برجام سخن گفت. به اعتقاد کارشناسان ایران به انتظارات خود در قبال برجام دست نیافته است. با این حال حسن روحانی هفته گذشته در سفر استانی خود به سمنان گفت: «باید به این نکته دقت داشت که فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می کنند 30 سال گذشته است. در این سه ماه ببینید چه گشایش های فراوانی ایجاد شده است؟ »
 
 
امری که با واکنش طنز حسین شریعتمداری مواجه شد و به فارس گفته است: شاید دستاوردهای برجام از نوع جنیان است که برای هیچ کس قابل دیدن نیست!
 
 هر چند سفر ظریف و دیدار و مذاکراتش با طرف آمریکایی در روزنامه دولت با عنوان فشار دیپلماسی ایران بر آمریکا منعکس شد، یکی از هفته‌نامه‌های منتقد دولت سفر ظریف را با تیتر «دیپلماسی التماسی» در صفحه اول این هفته خود درج کرد.