نخست‌وزیر انگلیس که در لندن میزبان رئیس‌جمهور آمریکا است، در کنفرانس خبری مشترک شرکت کرد.

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس پس از دیدار با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در ساختمان نخست‌وزیری در لندن در کنفرانس خبری مشترک شرکت کرد. او در این نشست از روابط ویژه این کشور و آمریکا و مزایای آن برای لندن و واشنگتن و دیگر کشورهای تاکید کرد.

کامرون بر همکاری و اتفاق نظر انگلیس و آمریکا در موضوعات مختلف دوجانبه و همچنین مسائل خاورمیانه از قبیل بحران سوریه، بحران مهاجران، مقابله با داعش تاکید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای سخنرانی خود بر روابط بسیار نزدیک و ویژه این کشور با انگلیس تاکید کرد و از مردم انگلیس به خاطر روابط و همکاری‌های آنان با آمریکا تشکر کرد.

باراک اوباما با مثال زدن از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از نقش انگلیس در حصول توافق هسته‌ای برجام سخن گفت و از آن تمجید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به موضوع همه‌پرسی در انگلیس برای خروج و یا باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا هم اشاره کرد.

اوباما که پیشتر نظر خود را درباره باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا مطرح کرده بود، در این نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر این کشور تصریح کرد که باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا به نفع این کشور، آمریکا و کل جهان است.

او البته موضوع رای‌گیری و همه پرسی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را موضوعی مربوط به مردم این کشور دانست اما تاکید کرد که من به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نظر خود را مطرح کرده‌ام.

اوباما همچنین به موضوع روابط متشنج آمریکا و غرب با روسیه هم اشاره کرد و گفت که اعضای ناتو که انگلیس عضو مهم آن است، به همکاری‌های خود برای مقابله کردن با اقدامات تهاجمی روسیه ادامه می‌دهند.

رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر حمایت این کشور و انگلیس از دولت تازه تاسیس شده در لیبی، از تعهد واشنگتن و لندن برای تداوم حمایتها از این دولت تاکید کرد.

باراک اوباما البته موضوع اعزام نیروی نظامی توسط کشورهای غربی به لیبی را رد کرد و گفت حتی دولت تازه تاسیس لیبی هم از این موضوع حمایت نمی‌کند.

خبرنگاری درباره سوریه هم گفت که «من بسیار نسبت به اینکه توافق توقف خصومت‌ها قابلیت تداوم دارد، نگرانی دارم».

اوباما همچنین مخالفت خود را از اینکه ایران و روسیه به حمایت‌های خود از بشار اسد در سوریه ادامه می‌دهند، اعلام و ابراز کرد.

او با بیان اینکه «ولادیمیر پوتین به همراه ایران» حامیان اصلی دولت سوریه بوده‌اند، ادعا کرد که بشار اسد نمی‌تواند مشروعیت از دست رفته خود را بار دیگر بدست آورد.

اوباما البته تاکید کرد که بدون راه حل سیاسی فراگیر در موضوع سوریه بحران این کشور حل نخواهد شد، در نتیجه همه طرفها در موضوع مذاکرات حضور داشته باشند.