به گزارش پارس، روزنامه ایندیپندنت روز دوشنبه با اشاره به آماده شدن مسلمانان انگلیس و سایر مسلمانان اروپا برای ماه رمضان نوشت: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، بار دیگر بحث های قدیمی در مورد رعایت اوقات شرعی در بخش های شمالی اروپا که ساعات روزه داری بسیار طولانی است، شروع شده است.

ایندیپندنت افزود: دکتر 'اسامه حسن' از کارشناسان اسلامی گروه مخالف افراط گرایی 'کیلیوم ' گفته است به خاطر طولانی تر بودن ساعات روزه داری در انگلیس نسبت به کشورهای حوزه خاورمیانه ، برای مسلمانان انگلیسی بهتر است برای گرفتن روزه از اوقات شرعی مکه پیروی کنند.

این روزنامه نوشت: معمولا در مکه ساعات روزه داری بین دوازده تا سیزده ساعت است. در بخش جنوبی انگلیس، معمولا روشنی روز شانزده ساعت طول می کشد و مسلمانان ( اهل سنت) در این مدت باید روزه بگیرند.(از زمان طلوع آفتاب تا غروب آفتاب).

(شیعیان انگلیس براساس اوقات شرعی اعلام شده، روزه می گیرند که بر اساس اوقات شرعی به افق لندن، اذان صبح در روز پنجشنبه 28 خرداد، ماه اول ماه رمضان، ساعت 2.20 دقیقه بامداد و اذان مغرب ساعت 21.36 دقیقه می باشد.)

ایندپیندنت افزود: روز اول ماه رمضان بر اساس نخستین رویت هلال ماه جدید است که هر سال چند روز به جلو می افتد. در چند سال گذشته ماه رمضان با تابستان همزمان شده است و این بدین معنی است که باید ساعات بیشتری را روزه گرفت. امسال ماه رمضان از هجدهم ماه ژوئن آغاز می شود.

این روزنامه اضافه کرد: دکتر اسامه حسن می گوید قوانین اسلامی بر اساس تعادل است و کاهش ساعات روزه داری بر اساس دلایل منطقی، قابل درک است.

ایندیپندنت افزود: اوضاع در بخش های شمالی تر انگلیس سخت تر است. در آبردین- سومین شهر بزرگ اسکاتلند که در فاصله بیش از پانصد مایلی در شمال لندن واقع شده است- طول روز در ماه رمضان بیش از هجده ساعت خواهد بود (از زمان طلوع آفتاب تا غروب آفتاب).

این روزنامه نوشت: در سایر نقاط اروپا از جمله شمال سوئد، در ماه رمضان امسال، خورشید ممکن است فقط برای چند ساعت کوتاه غروب کند یا اصلا غروب نکند. به عنوان مثال در این ماه، خورشید در شمالی ترین شهر سوئد یعنی 'کرونا' اصلا غروب نمی کند. در اینجا تا قبل از ماه آگوست خورشید غروب نخواهد کرد.

ایندپیپندنت افزود: این موضوع، مسلمان سوئدی را با مشکل مواجه می کند زیرا مجبورند ساعات بسیار طولانی تری را روزه باشند. هنوز در این باره استاندارد توافق شده ای وجود ندارد. برخی مسلمانان ترجیح می دهند براساس اوقات شرعی مکه (یا نزدیک ترین کشور مسلمان به سوئد) و برخی دیگر بر اساس اوقات شرعی کشور خود روزه بگیرند.

این روزنامه اضافه کرد: 'محمد کراچی' سخنگوی انجمن اسلامی سوئد گفته است، این انجمن در این هفته دستورالعملی را برای روزه گرفتن ارائه کرده که براساس آن اوقات شرعی ماه رمضان را بر اساس آخرین باری که طلوع و غروب خورشید به وضوح مشاهده شده است، محاسبه خواهد شد. با توجه به این محاسبه مسلمانان سوئد باید نوزده ساعت روزه بگیرند.

این روزنامه افزود: مسلمان انگلیس با وجود طولانی بودن ساعات روزه داری در این کشور ترجیح می دهند بدون در نظر گرفتن دشوار بودن این کار، براساس اوقات شرعی کشور خود روزه بگیرند.