بر اساس خبری که امروز رئیس ستاد انتخابات کشور آن را اعلام کرد برای 221 نفر از منتخبان مجلس دهم اعتبارنامه صادر و به اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

بر همین اساس در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی 136 نامزد برای تصاحب68 کرسی مجلس شورای اسلامی به رقابت می پردازند.

این خبر حاکی است در جریان اعلام صحت انتخابات حوزه های انتخابیه از سوی شورای نگهبان، مشخصا بر سر حوزه انتخابیه اصفهان و نسبت به معرفی منتخب سوم حاشیه‌هایی همراه شد.

در همین زمینه سیامک ره‌پیک سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات در روز سه شنبه سوم فرودین ماه اعلام کرد که صحت انتخابات در حوزه انتخابیه اصفهان به طور کلی تأیید شده است، فقط 4 نفر از منتخبان اصفهان به مجلس دهم راه می‌یابند و یک نفر هم در انتخابات میان‌دوره‌ای(همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 96) انتخاب می‌شود.

پس از اعلام این خبر، علت عدم تایید یکی از منتخبان حوزه انتخابیه اصفهان تبدیل یه یک سوژه در فضای مجازی و به وجود آمدن برخی حاشیه ها شد تا جایی که از برخی منابع اعلام شد که آرای منتخب نفر سوم یعنی مینو خالقی باطل شده است.

پس از بالا گرفتن این حواشی حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور و فردی که به عنوان رابط وزارت کشور و شورای نگهبان در زمان انتخابات از وی یاد می شد در حاشیه مراسم ختم والده همسر رئیس جمهور در جمع خبرنگاران درباره ابطال آرای خانم خالقی اعلام کرد: در این زمینه برداشت حقوقی وزارت کشور با شورای نگهبان متفاوت است.

البته همین حرف را هم محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در مصاحبه جداگانه‌ای مورد تاکید و تایید قرار داد.

بعد از اظهار نظر از سوی این دو مقام ارشد در وزارت کشور، نجات الله ابرهمیان عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها درباره علت ابطال آرای منتخب نفر سوم اصفهان گفت بود، با توجه به مستندات جدیدی که درباره صلاحیت خانم خالقی به شورای نگهبان ارائه شد، وی رد صلاحیت شده و این موضوع ربطی به شکل رأی‌گیری و صندوق‌ها و انتخابات ندارد.

وی تاکید کرده بود که علت ابطال آرا، رد صلاحیت خانم خالقی بوده است و البته از آنجا که دلایل رد صلاحیت شخص به خود وی اعلام می‌شود لذا قانوناً نمی‌توان این مسائل را بیان کرد.

این اختلافات تا جایی ادامه پیدا کرد تا اینکه روز سه شنبه 31 فروردین در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی علی مطهری نمایند مردم تهران در جمع خبرنگاران گفت: بنده و تعدادی از نمایندگان پیگیر موضوع ابطال آرای مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم و در صورتی که اعتبارنامه مینو خالقی صادر نشود استیضاح وزیر کشور را مطرح می‌کنیم.

البته این نماینده مجلس با انتشار نامه‌ای خطاب به دبیر شورای نگهبان اعلام کرده بود که با توجه به این که انتخابات حوزه اصفهان از طرف هیئت نظارت استان و تبعا شورای نگهبان تأیید شده است وزارت کشور وظیفه دارد اعتبارنامه خانم خالقی را صادر کند، در غیر این صورت مجلس باید وزیر کشور را به دلیل دفاع نکردن از حقوق ملت و تسلیم شدن در برابر یک رویه غیرقانونی که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می کند، استیضاح کند.

با این حال شواهد نشان می‌دهد حتی بعد از تهدید وزیر کشور به استیضاح، اعتبارنامه مینو خالقی صادر نشده است.

بر همین اساس با توجه با وجود 290 نماینده در خانه ملت و صدور 221 اعتبارنامه منتخبان مرحله اول و مشخص شدن سرنوشت 68 کرسی دیگر مجلس شورای اسلامی در مرحله دوم، با جمع این اعداد می‌توان یافت که سرنوشت 289 نفر از نمایندگان در مرحله اول و دوم مشخص می‌شود.

بنابراین نتیجه می‌گیریم اعتبارنامه خانم مینو خالقی از سوی وزارت کشور صادر نشده و سرنوشت تنها کرسی باقی مانده مجلس دهم که از حوزه انتخابیه اصفهان است، در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد.