جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه تصریح کرد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند ایالت‌های این کشور را به لغو تحریم‌ها علیه ایران «ملزم بکند.»

 آمریکا به موجب توافق هسته‌ای ایران یا برجام که در تیرماه سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 امضا شد موطف به رفع تحریم‌های وضع شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران است.

اما بر اساس قانون اساسی آمریکا، 30 ایالت این کشور می‌توانند تحریم‌هایی جداگانه علیه افراد، موسسات و کشورهای خارجی وضع کنند و رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند با صدور «فرمان اجرایی» این تحریم‌ها را متوقف کند.

«سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران چند ماه پیش در نشستی درباره برخی تحریم‌هایی که در ایالات آمریکا وضع شده، گفت: «دولت مرکزی آمریکا نمی‌تواند از طرف آنها این تحریم‌ها را لغو کند ولی تعهد داده که این ایالت‌ها را تشویق کند که تحریم‌ها را بردارند».

در بند 25 برجام درباره لغو تحریم‌های ایالتی آمده است: « چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم‌های مشخص شده در این  برجام  شود،  ایالات  متحده،  با  در  نظر  گرفتن  تمامی  اختیارات  موجود،  گام‌های  مقتضی  را  به  منظور  تحقق اجرای آن (لغو  تحریم‌ها) اتخاذ  خواهد کرد. ایالات  متحده  به  طور  فعال،  مقامات  در  سطح  ایالتی  یا  محلی  را تشویق خواهد کرد که تغییرات در سیاست ایالات متحده منعکس شده در لغو تحریم‌های وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر در سیاست همخوانی ندارد، خودداری  کنند».

روز دوشنبه خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده بود «استفان مول» هماهنگ کننده دولت آمریکا در زمینه اجرای برجام با ارسال نامه‌ای به تمامی 50 فرماندار ایالت‌های آمریکا و مقام‌های محلی آنها را به لغو قوانین مربوط به تحریم‌های خود درباره ایران تشویق کرده است.

کربی در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «هدف نامه‌ها این نبوده است. این نامه‌ها با هدف توضیح برجام فرمانداران تمام 50 ایالت و سایر رهبران محلی فرستاده شده تا به آنها در درک تغییرات اعمال شده در سیاست خارجی آمریکا در نتیجه برجام کمک کند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نامه از آنها نمی‌خواهد قوانین‌شان را همراستا با برجام تغییر دهند گفت: «(این نامه) مقامات محلی و ایالتی را به در نظر گرفتن تغییرات ایجاد شده در تحریم‌های ما در نتیجه برجام تشویق می‌کند و از آنها می‌خواهد که بررسی کنند که آیا این تغییرات، اجرای قوانین ایالتی و محلی آنها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر.»

کربی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «این، آنها را به اقدام ملزم نمی‌کند. آنها را مجبور به اقدام نمی‌کند. ما نمی‌توانیم به آنها دستور بدهیم قانون‌ها و قواعدشان را عوض کنند. هدف فقط جلب کردن توجه آنها به این تغییرات و دادن منابع لازم به آنها است تا آنها بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند.

یک خبرنگار از کربی پرسید: «من منظورتان را نمی‌فهمم. منظورتان از اینکه ؟آنها را به انجام این کار ملزم یا مجبور نمی‌کند چیست؟ یعنی، می‌شود که قوانین ایالتی و محلی (با قوانین فدرال متناقض باشند؟)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «آنها را به انجام اقدامی خاص، ملزم نمی‌کند.»