پارس - رضا علوی | بیش از چهار ماه از تصویب نهایی و اجرای برجام گذشت و دولتی ها مدعی بهبود شرایط در دوره پسابرجام هستند. اما برخلاف انتظارات، طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد. با این حال، ایران تمام تعهدات خود را اجرایی کرد و امروز شاهدیم که صنعت هسته ای کشورمان نفس زنان به پیش می رود و البته اکثر اوقات متوقف در یک نقطه خیره مانده است و منتظر آن است تا ببیند برجام در مرحله بعدی چه بلایی سرش می آورد!

واقعیتی که از برجام امروز شاهدیم، قبل از هر موردی، سخنان و هشدارهای رهبر معظم انقلاب را ثابت می کند. چه بسا که ایشان قبل از امضای قرارداد، بارها تاکید فرموده بودند که «تحریم ها تماما همان روز امضای برجام باید لغو شود.» اما دولت یازدهم برخلاف این اصل عمل کرد و لغو تحریم ها منوط شد به اجرای تعهدات ایران. اکنون ایران تعهدات خود را تماما محقق کرد؛ اما چه چیزی عایدش شد؟ پاسخ به این سوال را رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ داده و تصریح کرده است: «برجام تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است.» حال بگذریم از آنکه پیش از این، ولی الله سیف در ایران مدعی باز بودن سیستم نقل و انتقال پولی بود و رئیس کل بانک مرکزی و مدیرانش بارها منتقدین را بی اطلاع و غرض ورز دانستند.

اینک اما پرده ها در حال کنار رفتن است و «آفتاب تابان» برجام که رئیس جمهور مدعی آن است، در حال غروب کردن است؛ هر چند که انوار آن همچنان در آمریکا و کشورهای اروپایی می تابد و برجام برای دشمنان ایران، هر روز طلوع و افق تازه ای دارد و در حال نورافشانی است! اکنون این سوال برای بسیاری از افکارعمومی ایجاد می شود که چرا در شرایطی که برجام هیچ عایدی برای ایران نداشته است، باید آن را ادامه دهیم؟ آیا فقط چون طرف مقابل تاکید و اصرار به تداوم این «آفتاب تابان» دارد، باید آن را ادامه داد؟ و مهمتر اینکه برجام برای طرف مقابل چه عایدی داشته است که اینقدر برای تداوم آن اصرار دارد؟

پاسخ به این سوالات، برای چندمین بار ثابت می کند که رهبر معظم انقلاب، راه صحیح را از چند ماه و سال گذشته، دقیق دیده اند و شناخته اند که حل مشکلات اقتصادی ایران نه در «اعتماد به دشمن» که در «اقتصاد مقاومتی» است. نامگذاری سال 95 به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نیز بی ارتباط با «سراب برجام» نبوده است؛ سرابی که همچنان عده ای تشنه آن هستند و می کوشند خود را به آن برسانند؛ افرادی که تا قبل از انتخابات مجلس دهم از خود یک چهره «قهرمان» ساختند و کوشیدند تا افکار عمومی را نیز اقناع کنند که برای ادامه راه قهرمانان، مجلس شورای اسلامی باید از اصلاح طلبان و حامیان دولت پر باشد. برجام را سرمنشاء بازی با احساسات مردم قرار دادند تا انتخابات را پیروز شوند و اکنون که بی عاید و تهی بودن برجام برای ملت روشن

شده است، می کوشند تا برجام دو را مطرح کنند تا بار دیگر با یک کار احساسی، احساسات مردم را برای انتخابات 96 به نفع خود برانگیزند.

از همین رو می کوشند تا طی ماه های آینده:

ـ رفع حصر از سران داخلی فتنه 88 را در برجام دو بگنجانند و این موضوع را دغدغه اصلی مردم بدانند.

ـ منتقدان دولت را دشمنان ملت معرفی کنند و خود را ناجی مردم.

ـ عدم تحقق وعده های دشمن در برجام یک را توجیه کنند و همچنان از چهره های شاخص طیف خود، قهرمان سازی کنند.

ـ و در نهایت می کوشند تا بی نتیجه ماندن برجام را، تقصیر طیف سیاسی مقابل خود در داخل معرفی کنند تا اگر بار دیگر توانستند با برانگیختن احساسات مردم، رای 96 را به سود خود تمام کنند، هم از داخل رقیب را حذف کنند و هم در خارج همچنان پایبند به روابط بی حاصل سیاسی اما سرگرم کننده باقی بمانند.

این موارد در شرایطی اتفاق خواهد افتاد و شاهد آن خواهیم بود که طبق واقعیات درونی و خارجی، برجام دو نباید چیزی غیر از «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باشد و برای رفع مشکلات اقتصادی مردم، نباید به رفت و آمدهای مقامات کشورهای اروپایی به ایران امیدوار بود؛ چنانکه نتایج این رفت و آمدها تاکنون فقط روی کاغذ بوده و اتحادیه اروپا هم برای انجام هرگونه معامله قابل لمس با ایران که مردم بتوانند آن را روی زمین شاهد باشند، مطیع آمریکا است و با کمترین خم ابرو از سوی شیطان بزرگ، کوچکترین قدمی در مسیر خواست ملت و دولت ایران برنخواهد داشت.عملا برجام دو برنامه جامع اقتصاد مقاومتی باید باشد.

این واقعیتی است که فدریکا موگرینی هم در سفر این هفته خود به ایران بر آن تاکید کرده و معتقد است که بانک های اروپایی برای حضور در ایران از بابت تحریم های آمریکا نگرانی و دغدغه دارند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی بانک‌های اروپایی از تهدیدات آمریکا گفت: «مذاکراتی را در سطوح بالا با مقامات آمریکایی انجام داده‌ایم و همچنان در حال مذاکره هستیم، چون ما باید از منافع بانک‌ها و سرمایه‌گذاران اروپایی دفاع کنیم تا آنها بتوانند بدون دغدغه کار خود را در ایران آغاز کنند.»