جنگ سوریه باعث شده تا گروه‌های تروریستی و تکفیری همچون داعش و جبهه‌النصره تلاش کنند تا به مقاومت و ارتش سوریه ضربه بزنند.

هرچند که نباید از این نکته غافل شد که جنگ سوریه به ارتش این کشور خساراتی وارد کرده اما آوردگاه سوریه باعث شده تا رزمندگان حزب‌الله در نبردهای جدید تجربیات گسترده‌تری در جنگ ناهمگون بدست آوردند.

باور کلی بر این است که چون رزمندگان حزب‌الله در سال 2012 و 2013 درسوریه حضور یافتند و در مواجهه با تروریست‌ها به نبرد پرداختند، پس قدرتشان کاهش یافته؛ در صورتی که این یک برداشت غیر واقعی است.

 

حزب‌الله لبنان در نبردهای مهمی همچون "قلمون"، "الزبدانی"، "القصیر"، "حلب"، و... نقش قابل توجه و ملموسی در مبارزه با تروریست‌ها ایفا کرده و توانسته از پیشروی و نفوذ تکفیری‌ها جلوگیری و مناطق بسیار راهبردی را از تصرف‌ تروریست‌ها خارج کند.

**نقش حزب‌الله در نبرد "القصیر"

نقش حزب‌الله در نبرد القصیر بسیار ویژه بود.   هنگامی که نیروهای حزب‌الله در نبرد  "القصیر" با فدا کردن گرانبهاترین سرمایه خود به پیروزی رسیدند که در این پروسه نیروهای اطلاعاتی و مسئول تسلیحات وابسته به رژیم سعودی در این نبرد شکست خوردند. 

 

آیا جنگ سوریه

 

شهر «القصیر» را باید یک منطقه راهبردی  در استان "حمص" در سوریه به شمار آورد. مهمترین ویژگی شهر "القصیر" را باید در مساحت گسترده آن و وجود انواع فعالیت‌های زراعی، صنعتی، تجاری و فراوانی روستاهای آن دانست.

مقامات "تل آویو"  جزئیات نبرد  "القصیر" را به دقت مورد بررسی قرار داده و دریافته اند که ورود حزب‌الله به صحنه نبرد، براساس اطلاعات درست و بعد از دستیابی به اطلاعاتی موثق در مورد تلاش عملی این رژیم صهیونیستی برای حضور در خاک سوریه صورت گرفته است.

 

در نبرد القصیر در سال 2013 ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در یک نبرد نفس‌گیر بر تروریست‌ها غلبه کردند و اگر حزب‌الله نبود حقیقتا موفقیت حاصل نمی‌شد؛ چرا که تلفیق یک نیروی نامتقارن و یک نیروی نظامی کلاسیک پیروزی در نبرد سرنوشت‌ساز "القصیر" را ساده کرد.

**چرا "حزب الله" در نبرد سرنوشت ساز القصیر شرکت کرد؟

یکی از سوالتی که  مطرح می‌شود اینکه چرا "حزب الله" در نبرد سرنوشت ساز القصیر شرکت کرد؟ "شیخ نعیم قاسم" معاون دبیر کل حزب الله   با اشاره به اینکه تمامی لبنانی‌ها متقاعد شدند که تکفیری‌ها خطری واقعی برای کشور هستند و تمامی خودروهای بمب‌گذاری شده که وارد لبنان شدند و تعداد آنها به 15 خودرو می‌رسد در مناطق  "رنکوس" و "یبرود" بمب‌گذاری شدند، افزود: اگر "قلمون" و "القصیر" تحت سیطره افراد مسلح می‌ماند به اراضی لبنان حمله می کردند. 

سید "حسن نصرالله "دبیر کل حزب الله لبنان گفت:  اگر جنگ  "القصیر" نبود گروههای مسلح به سرعت وارد "الهرمل" و منطقه  "بقاع شمالی" می شدند. جنگ ما در سوریه مرتبط با ابعاد ملی مقاومت است زیرا ما از میهن مان در مرزها دفاع می‌کنیم.

 

آیا جنگ سوریه

 

وی ادامه داد: درست است که ما وارد برخی مکان‌ها در سوریه شدیم اما نبرد اساسا، در مناطق مرزی است.  خطر اکنون همه را هدف قرار می دهد و آنچه ما سه سال پیش درباره آن سخن می گفتیم امروز همه درباره آن سخن می‌گویند حتی رقبا اذعان دارند که آنچه در منطقه رخ می دهد رژیم ها و کشورها و جوامع و ملتها و همه منطقه و منافع کشورهای بزرگ در جهان را تهدید می‌کند.

"حزب‌الله" سال 2016 نسبت به جولای و آگوست 2006 و حتی قبل از آن سال 2000 بسیار قوی‌تر، کارآزموده‌تر، جسورتر و باتجربه‌تر شده و مقاومت اسلامی لبنان می‌توانند به هر تهدیدی از سوی کریدور "داعش- اسرائیل" و همپیمانان آن‌ها پاسخ دهد.

 

پایگاه المانیتور  در گزارشی با اشاره به موفقیت‌های محور ایران، حزب‌الله و روسیه در نبرد علیه تروریسم، پیش‌بینی کرد که «غرب آسیا جدید» را همین محور شکل خواهد داد و از هم‌اکنون نیز این طرح در حال اجرا است.

المانیتور تصریح کرد:   هم افزایی محور مقاومت با روسیه نویدبخش شکل‌گیری یک "غرب آسیا جدید" است؛ اما «با طرح مورد اشاره "کاندولیزا رایس" وزیر خارجه پیشین آمریکا، که پس از جنگ اسرائیل برای نابود کردن حزب‌الله در جولای 2006 (تیر 1385) مطرح شد، کاملا فرق دارد و مقابل آن است.» .

"حزب‌الله" حدفاصل سال‌های 2013 تا 2015 یک نبرد تمام عیار را با تروریست‌های داعش، جبهه‌النصره و احرارالشام و... داشته و اعتماد به نفس دوچندانی را در آوردگاه‌های میدانی به دست آورده که این موضوع قطعا برای "تل آویو" نگران کننده خواهد بود.

اسرائیل باید بسیار نگران باشد چرا که پس از تکفیری‌ها نوبت آن‌هاست و حزب‌الله قابلیت‌های خود را در نبرد "تموز" به یگان زرهی نخبه ارتش رژیم صهیونیستی نشان داد و آن‌ها به خوبی از توانمندی‌های حزب‌الله آگاه هستند.

**حزب الله آماده نبرد با اسرائیل است

 نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد ادعا کرد: حزب الله لبنان یکصد هزار موشک پیشرفته در اختیار دارد و برای جنگ جدیدی آماده می شود.  همچنین  روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت: گزارش‌های ارتش اسراییل نشان می دهد که در صورت وقوع جنگ با حزب الله، این جنبش به شلیک موشک، اسارت گرفتن نظامیان و منهدم کردن ناوهای جنگی ما اقدام خواهد کرد.

 

چندی پیش نیز "یعقوب عمید رور،" رئیس ستاد امنیت داخلی سابق رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که حزب الله احتمالا به موشک‌های پیشرفته یاخونت روسی دست پیدا کرده است. وی  افزود که در این صورت حزب الله قادر خواهد بود تا سکوهای گازی اسرائیل را هدف قرار دهد و حرکت را در بنادر حیفا و اشدود مختل کند.

 

آیا جنگ سوریه

 

 

آیا جنگ سوریه

 

 

آیا جنگ سوریه

 

تکفیری‌هایی که رزمندگان حزب‌الله در سوریه و در نقاط مختلف با آن‌ها می‌جنگد، بسیار خطرناک‌تر از سربازان ارتش اسرائیل هستند و لذا روزی اگر جنگ پایان یابد، صهیونیست ها دیگر هیچگاه روی آرامش به خود نمی‌بینند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که توان نظامی حز‌ب‌الله نه تنها کاهش نیافته بلکه در حوزه رزم زمینی و توانمندی موشکی‌ به شکل محسوس افزایش یافته و در جنگ آتی سربازان ارتش اسرائیل باید بسیار مراقب خود در میدان جنگ باشند.