به گزارش پارس به نقل از مجله مهر: نام اصلی تنها نخست وزیر زن انگلیس مارگارت هیلدا رابرتز بوده است و بعد از ازدواج با دنیس تاچر از مدیران ثروتمند صنایع نفت انگلیس نام خانوادگی او به تاچر تغییر پیدا کرد. پدر و مادرش مارگارت صاحب یک مغازه خواروبار فروشی بودند. او ابتدا از دانشگاه آکسفورد در رشته هنر لیسانس گرفت و بعد در دو رشته حقوق و شیمی تحصیل کرد. گفته می شود تاچر به خاطر تحصیل در رشته شیمی یکی از افرادی بوده در اختراع بستنی نیمه منجمد نقش داشته اشت. او بعد از فارغ التحصیلی در رشته شیمی از دانشگاه آکسفورد در یک کارخانه مواد غذایی به نام جی لیونز فعالیت می کرد و از اعضای گروه تحقیقاتی بود موفق به ساخت بستنی نیمه منجمد شدند. تاچر بارها گفته بود که علاقه چندانی به رشته شیمی نداشت اما فعالیت در همین رشته بود که باعث آشنایی او با همسرش شد.

مشهور به « شیرقاپ» !

یکی از لقب های تاچر که شاید کمتر شنیده شده باشد « شیرقاپ» است! زمانی که تاچر در کابینه ادوارد هیث به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت می کرد دستورش برای توقف توزیع شیر رایگان در مدرسه ها به بچه های ۷ تا ۱۱ ساله باعث شد تا این لقب به او داده شود. با وجود مشهور شدن به این نام در دهه ۱۹۷۰ تاچر به فعالیت های خود به عنوان وزیر ادامه داد.

کیف مشهور تاچر

مارگارت تاچر کیف دستی مشهوری داشت که به قیمت ۴۵۰ دلار خریده بود. او در سال ۲۰۰۰ گفته بود که این کیف چرمی مشکی تنها محل امن در دفتر نخست وزیر بوده است! این کیف مشهور در یک حراجی به قیمت ۱۵۰ هزار دلار فروخته شد. فعل To Handbag هم به خاطر نحوه رفتار تاچر با وزرای کابینه اش مشهور و به همین خاطر وارد فرهنگ لغات آکسفورد شد. این فعل در حال حاضر به معنای حمله لفظی یا فیزیکی یک زن به کار می رود! نمایندگان حزب محافظه کار این فعل را درباره رفتار تاچر با وزرا به کار بردند. در سال ۱۹۸۲ برای اولین بار یکی از نمایندگان پارلمان در سخنرانی خود گفت: او (تاچر) نمی تواند بدون اینکه با کیفش بزند با نهادهای انگلیس رفتار کند. گفته می شود تاچر رفتار تحکم آمیز و دیکتاتوری داشت و به همین خاطر این طور درباره او حرف می زدند.

پشیمانی از ورود به سیاست

در سال ۱۹۹۵ مارگارت تاچر از ورود به عالم سیاست ابراز پشیمانی کرد. او در دیدار با یکی از نمایندگان پارلمان گفته بود: اگر زمان بار دیگر تکرار می شد دیگر وارد سیاست نمی شدم؛ به خاطر ضربه ای که به خانواده زده می شود. فرزندان تاچر یک دختر و پسر دوقلو هستند.

ترویست خواندن ماندلا

تاچر در زمان نخست وزیری خود، نلسون ماندلا، قهرمان مردم آفریقای جنوبی و اولین رئیس جمهور دمکراتیک این کشور را یک تروریست کمونیست خوانده بود! تاچر در آن زمان از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی حمایت می کرد و بر اساس اسناد موجود ماندلا را که در زمان نخست وزیری تاچر در حال مبارزه با رژیم آپارتاید و سیاست های تبعیض نژادی بود را یک تررویست خطاب می کرد. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و رهبر فعلی حزب محافظه کار به مین دلیل چندی پیش از این مسئله انتقاد کرد و در مقاله ای در هفته نامه آبزرور نوشت: حزب ما به دلیل اشتباهاتی که در ارتباط با « کنفرانس ملی آفریقا» به رهبری « نلسون ماندلا» انجام داد، اکنون باید بیشتر شنونده باشد.

ستایشگر رژیم های دیکتاتور

مارگارت تاچر به ویژه به خاطر روابط نزدیک با آگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی که جنایت ها و کشتارهای فراوانی را در این کشور انجام داد مورد انتقاد شدید بود. مقام های رژیم پینوشه در دادگاه به نقض گسترده حقوق بشر، جرم های کشتار دسته جمعی، شکنجه، آدم دزدی، و سانسور رسانه ها متهم شدند. تاچر اما یکی از ستایشگران نوع حکومت پینوشه بود. شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی پس از مرگ تاچر اعلام کرد: تاریخ همواره حمایت های تاچر را از پینوشه دیکتاتور شیلی، مخالفت های وی را با مجازات رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و نیز حمایتهایش را از خمرهای سرخ به یاد خواهد داشت.

عناد با جمهوری اسلامی و کمک نظامی به رژیم صدام

۱۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دولت جیمز کالاهان (نخست وزیر وقت انگلیس) دولت ایران را به رسمیت شناخت ولی ۲ ماه پس از این مسئله، مارگارت تاچر نخست وزیر جدید انگلیس اعلام کرد کشورش در این رابطه تجدید نظر خواهد کرد. این اعلام سرآغاز سیاستی بود که تاچر طی ۱۱ سال زمامداری خود در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت. اولین موضع گیری تاچر در برابر انقلاب اسلامی ایران اعلام موافقت کشورش با پیشنهاد بعضی مقام های آمریکا درباره حمله نظامی به ایران در واکنش به تسخیر سفارت آمریکا در تهران بود. به همین دلیل در فروردین ۱۳۵۹ از درخواست آمریکا برای پیوستن به تحریم اقتصادی ایران حمایت کرد. تاچر در اردیبهشت ۱۳۵۹ هم حمایت خود از مداخله نظامی امریکا در طبس اعلام کرد.

در جریان حمله رژیم بعثی عراق به ایران دولت تاچر در ظاهر اعلام بی طرفی کرد. اما طبق اسناد منتشر شده از مرکز اسناد ملی انگلیس، دولت مارگارت تاچر، علاوه بر فروش تسلیحات نظامی، برای عراق پایگاه نظامی دریایی و هوایی ایجاد کرده بود. این اقدام انگلیس در حالی صورت گرفت که این کشور قطعنامه شورای امنیت را درباره ضرورت خودداری از هر اقدامی که به تنش بیشتر و گسترش جنگ می انجامد، امضا کرده بود.

مورد کینه نخست وزیر سابق

در سال ۱۹۷۴ سرکشی های سندیکاهای کارگری به اوج خود رسیده بود و اعتصاب ها شکل گرفت. کار به جایی رسید که بیمارستان ها از ارائه خدمات عاجز ماندند و مدارس هم تعطیل شد. در چنین شرایطی ادوارد هیث هم نتوانست در مقابل قدرت سندیکاهای کارگری دوام بیاورد و در انتخابات ۱۹۷۴ شکست خورد و و جای خود را به رقیبش از حزب کارگر یعنی « هارولد ویلسون» داد که البته نه او و نه جانشین بعدی اش « جیم کالاهان» هم کاری از پیش نبردند و بدین ترتیب بود که انگلیس تبدیل به کشوری ظاهراً حکومت ناپذیر گشت.

دو شکست انتخاباتی موقعیت رهبر حزب محافظه کار یعنی « ادوارد هیث» را که هرگز از محبوبیت بالایی در میان دیگر اعضای حزب برخوردار نبود، از اساس خراب کرد. در آن زمان اصلاً کسی فکرش را هم نمی کرد که یک زن رهبری حزب را به دست گیرد و جالب اینکه کسی به آن زن با آن زبان تیز و صورت همیشه آرایش شده یعنی « مارگارت تاچر» که در کابینه « هیث» سمت وزیر آموزش را البته با موفقیت برعهده داشت، توجهی نمی کرد. اما زمانی رسید که او هم ضرورت تغییر و تحول در رهبری حزب را احساس کرد و با جدیت تمام پیشنهاد داد تا « کیت جوزف» به رهبری حزب انتخاب شود. اما پس از امتناع جوزف از پذیرفتن این پیشنهاد، خود « تاچر» اعلام کرد که آماده است تا رهبری حزب را به دست گیرد، امری که تقریباً همه از جمله « جوزف» با آن موافق نبودند و شکست وی را پیش بینی می کردند.

اما تاچر شکست نخورد و از آنجایی که بدنه حزب می خواست تا هر چه زودتر از شر رهبری « هیث» خلاص شود، به اتفاق آرا « مارگارت تاچر» را به عنوان رهبر حزب محافظه کار انتخاب کردند.

سر ادوارد هرگز خانم تاچر را برای برکنار کردن او از رهبری حزب نبخشید و نپذیرفت که در کابینه او نقشی داشته باشد.