حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا ضمن خوشامدگویی به هیات ایتالیایی برای سفر به ایران گفت: کشور ایتالیا جایگاه خاصی در میان مردم ایران دارد و همچنین این کشور کمپانی‌ها و صنعتش همواره در ایران با حُسن استقبال روبرو بوده است.

وی افزود: ایتالیا دوست قدیمی و ارزشمند ایران است و در دوران‌های سخت حتی در دوران‌های تحریم، مواضع ایتالیا نسبت به دیگران مواضع متعادل‌تری بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش ایتالیا در مذاکرات هسته‌ای، گفت: در مذاکرات هسته‌ای گرچه ایتالیا عضو گروه ۱+۵ نبود اما با انتخاب خانم موگرینی، ایتالیا سهم و نقش خود را در موفقیت مذاکرات ایفا کرد.

وی با بیان اینکه بعد از اجرایی شدن برجام اولین سفر من به اروپا، کشور ایتالیا بود، گفت: امروز در کمتر از دو ماه نخست‌وزیر ایتالیا از کشور ما دیدن می‌کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هم سفر من به رُم و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران هر دو پیام روشنی دارد؛ برای اراده دو ملت در زمینه توسعه روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی میان دو کشور.

روحانی ادامه داد: در زمینه صنعت، حمل و نقل، گردشگری، علم و فناوری و همچنین در سایر زمینه‌های اقتصادی، تفاهمات و اسناد خوبی در گذشته بین دو کشور امضا شده و امروز برای اجرایی کردن آنها باید قدم‌های مؤثرتری برداریم.

وی با اشاره به اسناد به امضا رسیده میان دو هیات، گفت: در ایتالیا ۳۰ سند و در تهران ۶ سند میان هیات‌های دو کشور به امضا رسید و اجرای این ۳۶ سند می‌تواند مسیر جدیدی برای روابط دو کشور به ویژه سرمایه‌گذاری و ورود فناوری ایتالیا به ایران را فراهم کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمینه روابط بانکی و همچنین بیمه صادراتی (ساچه) نیز میان دو کشور قدم‌های خوبی برداشته شده است، تصریح کرد: ارتباطات در این زمینه برقرار شده، اما هنوز نیاز به حرکت سریعتری برای حل و فصل برخی از جزئیات داریم.

روحانی افزود: گرچه تحریم‌های بانکی برداشته شده است، اما در عین حال بخش روانی که از دوران تحریم به جای مانده و هنوز احتیاج به تلاش برای زدودن آنها داریم.

وی گفت: خوشحالم که در دوران پساتحریم، ایتالیا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان یک کشور پیشران برای توسعه با ایران قدم برداشته است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قبل از تحریم‌ها ایتالیا شریک تجاری ایران در اروپا بوده است، تصریح کرد: هنوز این کشور می‌تواند نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با بیان اینکه در زمینه اسلام‌هراسی نیز دو طرف نکاتی را مطرح کردند، گفت: این ضرورت دارد که دنیا بداند ادیان الهی از جمله اسلام هیچ رابطه‌ای با ترور و تروریسم ندارند و همه ادیان الهی پیام‌آور صلح، محبت و همزیستی مسالمت‌آمیز میان انسانها هستند و در این زمینه مخصوصا برای قرابت و نزدیکی میان مسیحیت و اسلام و تنفر هر دو دین از ترور، افراط و خشونت قرار شد همکاری‌های دو کشور شروع شود و ادامه یابد.

روحانی در ادامه این نشست با اشاره به معضلات کشورهای منطقه از جمله افغانستان، یمن، عراق و سوریه، اظهار داشت: دیگر بحث دو طرف و رایزنی‌ها، هماهنگی‌های بیشتر بین ایران و ایتالیا برای کمک به حل معضلات منطقه بود.

وی تاکید کرد: علاوه بر اراده دو کشور برای مبارزه با تروریسم، مسائل انسانی و مشکلاتی که در زمینه مسائل نوع‌دوستانه به ویژه در یمن و سوریه و بحث پناهندگان وجود دارد، گفتگو و رایزنی شد.