پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- باراک اوباما کاملا از تصمیم روسیه برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه مطلع بوده است.

یک منبع امنیتی در فرانسه در گفتگو با پارس، جزئیاتی از تصمیم روسیه برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه را اعلام کرد:

* زمانی که روسیه در چهاردهم مارس اعالم کرد تصمیم گرفته است بخش زیادی از نیروهای خود را از سوریه خارج کند، متحدان این کشور در جنگ داخلی سوریه متعجب نشدند. چون دولت سوریه، ایران و حزب اهلل پیش از اعلام این خبر، از آن مطلع شده بودند. با این حال، این تصمیم موضوع اصلی بحث میان بسیاری شد به خصوص این که این جنگ همچنان ادامه دارد، اهداف اصلی آن حاصل نشده و مسیر سیاسی برای راه حل این درگیری مشخص نشده است.

* مسکو و دمشق برای این عقب نشینی نسبی توافق کرده و هماهنگی های لازم را انجام داده بودند. روس ها به سوریه اطمینان دادند که به ادامه عملیات ضد تروریسم خود متعهد هستند.

* این گام روسیه تلاش ها را برای رسیدن به آشتی بزرگتری تقویت خواهد کرد. این تصمیم موجب تقویت آتش بس، کمک به جنگ با تروریسم و حمایت از مذاکرات ژنو می شود. مواضع سوریه و روسیه از نظر سیاسی و نظامی مانند یکدیگراست.

* برخی دیگر نیز از برنامه های روسیه مطلع بودند. اوباما کاملا از تصمیم پوتین مطلع بود. اقدام رئیس جمهور روسیه موجب افزایش احتمال یافتن راه حل سیاسی در سوریه می شود.

* ایران نیز کاملا باخبر بود. می توانم بگویم که هماهنگی ایران، سوریه و روسیه در بهترین شکل خود است.

* روس ها برای تصمیمی که فکر می کنند از دید آنها برای منطقه بهترین تصمیم است، آزاد هستند. ائتلاف حامی دولت سوریه اهداف مشترکی دارد اما هر یک از طرفین اهداف خاصی را نیز در راستای منافع خود دنبال میکند.

* هیچ چیزی موضع ایران را در مورد سوریه تغییر نخواهد داد. تا زمانی که این جنگ ادامه دارد، نه تصمیم روسیه و نه این مسیر سیاسی بر تعهد ایران به دولت سوریه تاثیری نخواهد گذاشت.

* تصمیم مسکو نیز بخشی از تعهد آنها به متحدان خود است اما این تصمیم تاثیری بر عملیات کنونی نخواهد داشت. نیروها و تجهیزاتی که از سوریه خارج شده اند دیگر در این جنگ مورد نیاز نبودند. نیازی به آنها نیست.

* روسها آماده می شوند تجهیزات جدیدی در آینده نزدیک به سوریه ارسال کنند.

* روز هفتم مارس، میخائیل بوگدانف، دیپلمات روس وارد پایتخت ایران شد تا با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان در مورد اوضاع سوریه گفتگو کند. هدف این سفر مطلع کردن ایران از تصمیم روسیه بود. فرماندهان نظامی ایرانی از این خبر مطلع بودند اما لازم بود در مورد برخی از جزئیات آن در سطح سیاسی نیز گفتگو شود.

*سفر داوود اوغلو به ایران نیز به روسیه ارتباط داشت زیرا تهران و آنکارا هر دو به شدت نگران بلند پروازی های کردها در شمال روسیه هستند.