به گزارش پارس به نقل از فارس، محسن هاشمی طی مصاحبه ای با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که روزنامه دولتی ایران مدتی پیش مطلبی به نام مخالفت با مردمی نژاد دیگر را نوشته بود که دوباره در آن بحث آقای هاشمی بود که مانع حضور احمدی نژاد دیگری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ خواهند شد. چرا آن قدر اصرار دارند با زدن آقای هاشمی نظر مردم را جلب کنند؟ گفت: فکر می کنم تکلیف افراطیون و تندروها از اصولگراها جداست البته اصولگراها باید مسوولیت دولت را بپذیرند ولی هم اکنون تخریب ها یا حمله ها به آیت الله هاشمی رفسنجانی از طریق وسایل ارتباط جمعی تحت حمایت دولت را نمی شود به پای اصولگرایان نوشت. در واقع می توان گفت هجمه ها از گذشته وجود داشته است و هنوز بعضی از تشکیلات و کسانی که وابسته به دولت هستند از آن استفاده می کنند و تخریب ها را سازماندهی کرده و ادامه می دهند. در این بین دلیل دیگری به انگیزه اینها -به کینه ای که از آیت الله هاشمی دارند- اضافه شده است، احساسشان این است که تحرکات ایشان باعث جدایی اصولگرایان سنتی از اصولگرایان همراه دولت شده است. در واقع سعی می کنند بگویند علت اقدامات برخی از اصولگرایان سنتی علیه دولت و اختلافاتی که وجود دارد آقای هاشمی است. به این ترتیب می خواهند تلقین کنند اگر اصولگرایان با دولتی ها متحد نشوند این تفکر آقای هاشمی است که در این اختلاف و درگیری بین اصولگرایان پیروز می شود، بنابراین به این علت مجددا تهاجم و تخریب را علیه تفکر اعتدال سازماندهی کرده اند.

مگر موقعیت آقای هاشمی در جامعه چگونه است که با طرح ادعای وابستگی آقای هاشمی به ثروت و قدرت می خواهند نظر و رای مردم را جلب کنند؟

اصولا جوسازی هایی که علیه ایشان صورت می گیرد به دلیل رفتار فراجناحی و معتدل آقای هاشمی است. ایشان سعی می کنند هرجا افراط و تفریطی حس می شود به عنوان وزنه تعادل به سمت دیگر بروند که به کشور و انقلاب صدمه نزنند. اگر رفتار او را از ابتدای انقلاب تا امروز بررسی کنید نمی توان ایشان را اصولگرا یا اصلاح طلب بنامیم به دلیل اینکه سعی او همیشه بر این بوده که چه زمانی که اصولگرایان در قدرت باشند و چه زمانی که اصلاح طلبان در قدرت بودند مقابل تندروی بایستند؛ چون فرض بر این است که حرکات رادیکال به نظام جمهوری اسلامی صدمه می زند، بنابراین همین روش باعث سازماندهی حمله افراطیون دو جناح در شرایط مختلف به ایشان شده که البته از عقلانیت برخوردار نبود. جنبه های احساسی، شعاری و شایعه ای آن بسیار بالا بود. جنبه های احساسی و شایعه ای تخریب ها در جامعه را قشری کرده و براساس بعضی از حجم شایعات بعضی از تخریب ها پذیرفته شد، بنابراین سعی می کنند به دلیل نگرانی از حضور مجدد ایشان در انتخابات، یادآوری کنند و از این اهرم استفاده کنند. سابقه تخریب ها در ذهن مردم موجود است و برای نیروهای جوان تر جامعه نیز تازه و نو می باشد پس طبیعی است که تخریب کنندگان سعی کنند در هر مرحله مجددا از همان روش های تخریبی که در گذشته استفاده شده و به نظر نتیجه مثبت هم گرفته شده، استفاده کنند.

ادعای قرار داشتن آقای هاشمی در کانون ثروت و قدرت را چقدر واقعی می بینید؟

این ادعا قطعا واقعی نیست، ثروت مطرح قطعا وجود ندارد، کاملا شایعه است. ثروت محدودی از قبل از انقلاب وجود داشته و البته روبه افول است، بنابراین جوسازی و شایعه سازی کاملا روشن است. می دانید همان کسانی هم که مطرح می کنند هیچ وقت ثابت نمی کنند زیرا که وجود خارجی ندارد. همانگونه که بارها گفته شده است، تمام مواردی که به خانواده با شایعه نسبت می دهند، مانند هواپیمایی ماهان، کیش، خودرو، بانک و… ، همه کذب است. هیچ نقش و مالکیتی در اینگونه تشکیلات و سرمایه گذاری ها نداریم. در مورد قدرت به نظر می آید روش اعتدال گرایی، عقل گرایی و واقع گرایی با نگاه به ایده آل ها همراه با صداقت، آیت الله هاشمی را قدرتمند نشان می دهد و چیز دیگری نیست. قدرتی که در اختیار ایشان بوده همین روش معقول بوده که هم به حفظ نظام جمهوری اسلامی کمک کرده و هم مورد قبول نخبگان و بخش مهمی از جامعه فعال کشور قرار گرفته است. می دانیم ایشان بیشتر از بقیه سیاستمداران معاصر خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده اند و در بدترین شرایط نزدیک به ۱۱میلیون رای داشته اند. اگر توجه کنید می بینید در بدترین شرایط تخریب در آخرین انتخابات خبرگان نیز رای قابل ملاحظه ای را در استان تهران که با نفر دوم نیز فاصله زیادی داشت به خود اختصاص می دهند. حتی در مجلس ششم که آن شرایط جدی تخریبی اتفاق می افتد نزدیک به یک میلیون رای داشتند. در انتخابات سال ۱۳۸۴ که هفت کاندیدا از دو طرف حضور داشتند و همه سعی می کردند ایشان را تخریب کنند و نفر دوم برای دور دوم باشند، باز ایشان نفر اول در دور اول انتخابات بودند. با بیش از شش میلیون رای، دوره دوم ۱۱میلیون رای را به خود اختصاص می دهد که البته بحث های مربوط به خود را دارد که جای آن در این مصاحبه نیست، بنابراین به نظر می آید اسم این را نمی شود قدرت از زاویه ای که به آن نگاه می شود گذاشت. ضمن اینکه به ایده آل های نظام جمهوری اسلامی توجه دارند و یکی از اولویت های بسیار مهم برای ایشان حفظ آن است. شاید برخی این سخن را که همه در یک کشتی نشسته ایم را جدی نگیرند ولی ایشان اعتقاد جدی به آن دارند.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خوی تاکید می کند: ایشان هشت سال رییس جمهور بودند. خانواده هم سه بار اموالشان را برای قوه قضاییه فهرست کرده اند. بعد از آن رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و قدرت اجرایی نداشتند که بتوانیم سوءاستفاده اجرایی داشته باشیم. قدرت در اختیار اشخاص دیگری بوده است؛ بنابراین همان طور که قبلا گفتم موضوع قدرت و ثروت توهم است. باید واقعی تر به آن نگاه کنید.

هاشمی در خصوص لزوم حضور اصلاح طلبان در انتخابات تصریح کرد: به هر حال وظیفه دینی- شرعی- اجتماعی شان است که نظرات خود را با حفظ وحدت اعمال کنند. اینکه عقب بروند کار درستی نیست.