علل خروج نیروهای روسیه از سوریه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت. 

حسین رویوران کارشناس مسائل سیاسی در این برنامه خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه را طبق نقشه راه طراحی شده و با هماهنگی کامل با تهران و دمشق و در چارچوب رسیدن به راه حل سیاسی برای پایان بحران پنج ساله سوریه دانست. 

وی افزود: روسیه به صراحت اعلام کرده این تصمیم برای تسریع در روند گفتگوها صورت گرفته است.

رویوران گفت: معتقدم اگر معارضان به مذاکرات سیاسی تن ندهند و عرصه نظامی را تقویت کنند نیروهای روسیه پرقدرت تر از قبل به سوریه بازخواهند گشت. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اظهارات برخی صهیونیست ها در پی خروج نیروهای روسیه از سوریه گفت: صهیونیست ها پیش از این به صراحت بارها اعلام کردند که داعش و جبهه النصره را برای خود تهدید نمی دانند و شرایط موجود در سوریه را بهترین شرایط می دانند. 
 
وی با اشاره به حمایت های پیدا و پنهان صهیونیست ها از گروه های تکفیری گفت: این در حالی است که اجماع بین المللی برای تروریستها وجود دارد و اقدامات اسرائیل به هیچ وجه مورد قبول افکار عمومی جهان نیست. 
 
رویوران افزود: اگر مذاکرات ژنو به نتیجه برسد و بحران سوریه حل شود صهیونیستها متضرر خواهند شد زیرا نتوانستند به نقشه خود برای ساقط کردن نظام سوریه برسند. 
 
این کارشناس مسائل منطقه افزود: دولت سوریه فرصتی را برای حل مسالمت آمیز بحران در این کشور به گروه های مسلح داده است که روسیه و ایران هم از آن حمایت می کنند و اگر گروه های مسلح از این فرصت استفاده نکنند پاکسازی مناطق تحت اشغال تروریست ها بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. 
 
وی با اشاره به صدور سه قطعنامه در شورای امنیت برای سوریه گفت: اجماع بین المللی برای حل بحران سوریه با مذاکرات سوریه به وجود آمده است و نمایندگان دولت سوریه با اعتماد به نفس بالا و آمادگی کامل در مذاکرات ژنو حضور پیدا کرده اند اما آمریکا نتوانسته است همه معارضان را به ژنو بیاورد و در میان شرکت کنندگان از گروه های معارض در ژنو هم اختلاف نظر های جدی وجود دارد.
 
رویوران تصریح کرد: آمریکا به گفتمان و برنامه های متحدانش در منطقه در خصوص سوریه دیگر اعتماد ندارد و به نظر می رسد اعتمادش به روسیه بیش از آنهاست و این تحولی جدی در مسئله سوریه است. 
 
هادی محمدی کارشناس مسائل سیاسی هم در این برنامه با اشاره به تلاش رسانه های سعودی برای ضعیف نشان دادن روسیه در پی تصمیم پوتین برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه گفت: اقدام این رسانه ها دقیقاً‌ بر خلاف واقعیت های سوریه صورت گرفت و سعودی ها تلاش کردند تا رفتار هوشمندانه روس ها را نادیده بگیرند. 
 
وی افزود: در مدت شش ماه نبرد مستقیم نیروهای روسیه در سوریه حدود 10 هزار کیلومتر مربع تحت اشغال تروریست ها بازپس گرفته و ضربات سنگینی به آنان وارد شد. 
 
محمدی گفت: عربستان و ترکیه به شدت درصدد درگیر کردن ناتو و آمریکا در سوریه بودند که موفق نشدند. 
 
وی افزود: آمریکاییها دیگر به گزینه نظامی در سوریه فکر نمی کنند و اسیر نیرنگ های متحدانشان در منطقه نخواهند شد و این هم از دستاوردهای مهم نظامیان روسیه در سوریه است. 
 
این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه روسیه اعلام کرده است عملیات ضد تروریستها را در سوریه همچنان ادامه می دهد افزود: بنابر اطلاعات رسیده هم اکنون 1000 نیروی روس در اطراف شهر تدمر سوریه حضور دارند. 
 
محمدی گفت: تصمیم اخیر پوتین بسیار هوشمندانه بود و دارای مزایای بسیاری است و به جهانیان نشان می دهد که روس ها علاوه بر حضور میدانی فرآیند سیاسی را کم هزینه ترین مسیر برای پایان بحران سوریه می دانند. 
 
وی با اشاره به تنش های جدی میان آمریکا و روسیه پس از تحولات اوکراین گفت: به نظر می رسد پذیرش قواعد بازی در سوریه از سوی آمریکا و رفتن به سمت مذاکرات سیاسی و همچنین مسکوت گذاشتن مسئله اوکراین از جمله امتیازات بزرگی است که آمریکا در سطح راهبردی به روسیه داده است. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در عرصه میدانی و سیاسی در سوریه اتفاقات خوبی در حال نمایان شدن است افزود: آمریکا فاقد هر گونه راهبرد نظامی در سوریه است. 
 
محمدی گفت: بسیاری از گروه های تروریستی در سوریه در حال فروپاشی هستند و اگر چه برای این گروه ها و حامیانشان مذاکرات ژنو که در جهت تشکیل دولت وحدت ملی بدون حذف بشار اسد پیش می رود سخت است، اما آنها چاره ای جز حضور در این مذاکرات ندارند. 
 
وی افزود: شکست مذاکرات ژنو برای این گروه ها و حامیانشان خودکشی سیاسی است، در عین حال به نظر می رسد که روند این مذاکرات طولانی باشد. 
فیصل عبدالساتر تحلیلگر سیاسی از بیروت هم در ارتباط زنده با این برنامه با اشاره به هماهنگی کامل میان مسکو ـ‌ تهران و د‌مشق برای خروج بخشی از نیروهای روس از سوریه گفت: پوتین با این تصمیم جدید می خواهد نقش اساسی اش را برای کمک به حل مسئله سوریه نشان دهد. 
 
وی افزود: روسیه برای تقویت روند مذاکرات ژنو اقدام به کاهش نیروهایش در سوریه کرد. 
 
عبدالساتر با اشاره به اظهارات برخی صهیونیست ها در پی این اقدام روس ها گفت: صهیونیستها می خواهند از بازیگردانان اصلی در سوریه باشند به همین خاطر ممکن است درصدد ایجاد بحران جدید در سوریه برآیند.
 
وی گفت: کاهش نیروهای روسیه در سوریه به منظور اطمینان بخشی به جامعه بین الملل است و مسکو می خواهد نشان دهد که تلاشهایش را برای تقویت روند گفتگوها و مذاکرات سیاسی افزایش داده است.
 
این کارشناس لبنانی مسائل منطقه با اشاره به سفر چندی پیش نخست وزیر ترکیه به تهران گفت: ترکیه می خواهد پنجره ای جدید از طرف ایران برای تجدید نظر در تصمیماتش در قبال سوریه را بازکند. 
 
وی افزود: خروج برخی از نیروهای روسیه از سوریه همچنین باعث شد که سعودی ها اعلام کنند که دیگر قصدی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه ندارند. 
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالساتر تصریح کرد: اوضاع میدانی و سیاسی در سوریه نشان می دهد که روسیه و ایران توانسته اند شروط خود را برای مذاکرات ژنو به دیگران دیکته کنند و نظرشان را به آمریکا ،‌ عربستان و ترکیه بقبولانند.