به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه رأی الیوم، گروه مخالف "جیش الاسلام" به رهبری محمد علوش در بیانیه‌ای اعلام کرد: "به دلیل ادامه نقض‌های صورت گرفته از سوی نظام سوریه و حمله نیروهای نظام به مخالفان و غیرنظامیان" ما به آتش‌بس پایبند نخواهیم بود؛ چراکه قبول آتش‌بس در زمان کنونی به معنای تسلیم شدن نیروهای ماست که به "دفاع" از مردم می‌پردازند!

 

این بیانیه در پی آن صادر شد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد با رهبر گروه جیش الاسلام درباره اجرای آتش‌بس به توافق رسیده است.

 

آتش‌بس در سوریه از حدود یک هفته پیش آغاز شده است. "یگان‌های مدافع خلق کرد" نیز گروه‌های مسلح مخالف را به نقض آتش‌بس و حمله به منطقه "الشیخ مقصود" متهم کردند.

 

از سوی دیگر، هیثم مناع، رئیس شورای مشترک "سوریه دموکرات" برای نخستین بار از 13 سال پیش وارد سوریه شد و از مناطق تحت سیطره کردها در شمال این کشور بازدید کرد.

 

وی در سخنانی گفت: حکومت غیرمرکزی تنها راه رهایی سوریه از جنگ و درگیری است.

 

مناع جامعه جهانی را به دلیل کوتاهی در قبال مردم سوریه مسئول اوضاع کنونی این کشور دانست و گفت: مردم سوریه خود آینده کشورشان را تعیین می‌کنند و نیازی به هیچ کس ندارند.

 

هیثم مناع به دلیل مخالفت با دولت از سال 1978 از ورود به سوریه ممنوع شد و در سال 2003 به عنوان فعال حقوق بشر به سوریه سفر کرد. وی در تأسیس هیئت هماهنگی ملی گروه‌های تغییر دموکراتیک نقش داشت و در مارس 2014 از این هیئت کناره گیری و جریان مخالف جدیدی با عنوان "قمح" تأسیس کرد. در نشست شورای مؤسسان در همان سال به عنوان رئیس مشترک شورای سوریه دموکرات انتخاب شد.