به گزارش پارس به نقل از کیهان، نشریه آمریکایی نشنال اینترست ضمن درج تحلیل فوق، به بررسی این پرسش پرداخت که چرا تحریم های ایران کارآیی ندارند؟ به نوشته این نشریه « آمریکا از نفوذ خود در سیستم مالی بین المللی برای اعمال گسترده ترین تحریم ها علیه ایران استفاده کرده است. در گزارش جدیدی که هفته گذشته منتشر گردید و براساس متجاوز از سی مصاحبه عمیق و تأیید شده با مقامات ارشد سیاسی، کارشناسان و اعضای جامعه تجاری ایران تنظیم گردیده، ما نشان داده ایم که تحریم ها بین نخبگان اثرپذیری محسوسی نداشته اند. روایت و دیدگاه [آیت الله] خامنه ای که غرب را به عنوان یک گروه بیرحم، غیراخلاقی و مترصد غلبه بر ایران و وابسته کردن آن به قدرت های غربی ترسیم می کند، همچنان بر فضای گفتمانی نخبگان غلبه دارد. در مباحثات داخلی نقطه نظرات وی غیرقابل سرپیچی بوده و علاوه بر آن بر اثر ادامه خصومت های خارجی، گفتمان وی تثبت شده است. »
این نشریه آمریکایی با تأکید بر اینکه « اقتصاد ایران به واسطه انعطاف، توانسته با تحریم ها تطبیق پیدا کند نه اینکه درهم بشکند» می افزاید: تحریم ها موجب گردیده که آن کشور سیاست « اقتصاد مقاومتی» را در پیش گیرد. این رویه کوتاه و میان مدت از طرق مختلف انجام گرفته است، منجمله با حفظ موازنه مثبت تجاری از طریق کنترل واردات و با حفظ موازنه مثبت پرداخت ها ازطریق استفاده از منابع مالی داخلی برای سرمایه گذاری در پروژه ها، اتکا به ذخایر ارز خارجی، کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمد نفت، بالا بردن درآمدها از طریق اخذ مالیات و خصوصی سازی و افزایش حجم پالایش نفت در داخل جهت استفاده از مازاد نفت خام در داخل و تغییر نوع مواد انرژی زا در داخل و آزادسازی گاز برای صادرات.
علاوه بر آن الگوهای تجاری نیز مجبور شده اند که معاملات را در عوض شبکه های بانکی در شبکه های غیررسمی مالی انجام دهند و اجناس به صورت پایاپای معامله شوند.
این نشریه نوشت: هیچگونه مدرکی وجود ندارد که حاکی از کاهش شتاب برنامه هسته ای ایران در طول چهار سال گذشته باشد. ذخیره اورانیوم با غلظت پایین و اورانیوم با غلظت متوسط و همچنین نصب سانتریفیوژهای نسل اول و دوم افزوده شده اند. به نظر می رسد مسیر برنامه به طورکلی در بهترین حالت اثرناپذیری از تحریم ها بوده، و در بدترین حالت تحریم ها تا حدودی عامل حرکت آن بوده است. افزایش تحریم ها و استفاده از آنها به عنوان یک عامل چانه زنی موجب می گردد که ایران نیز تشویق شود برنامه خود را توسعه داده و عوامل چانه زنی خود را ایجاد نماید. شاید مهمتر از آن است که این عوامل موجب گردیده که ایران نسبت به برنامه تعهد بیشتری یافته و مصونیت سیاسی داخلی آن افزوده شود.
این نشریه آمریکایی در پایان نوشت: به نظر می رسد باید از تحریم ها به عنوان عامل چانه زنی طبق اهداف تعیین شده قبلی استفاده شود در غیر این صورت به نظر نمی رسد ایران سرتسلیم در مقابل فشارها فرود بیاورد. موضع مقامات جمهوری اسلامی با این وضعیت غیرقابل چالش بوده و به نظر نمی رسد که افراد کلیدی بخواهند در موقعیت تغییر سیاست اقدام و لابی آشکار بکنند.