به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشکر از حضور ملت ایران در انتخابات 7 اسفند، پیامی کوتاه اما پر مغز بود. در این پیام کوتاه، رهبر معظم انقلاب اسلامی به نکات فراوانی اشاره و تصریح کرده‌اند که دقت در تمامی این نکات لازم و بهره‌مندی از این هدایت‌ها برای شرایط کنونی کشور ضرورت دارد. به لطف خدای متعال اکنون که انتخابات 7 اسفند با موفقیت و پیروزی ملت ایران و با شکل‌گیری حماسه‌ای دیگر شکل گرفت، لازم است که همگان از رهنمودهای روشن رهبر معظم انقلاب اسلامی در تداوم راه انقلاب بهره گیرند و همه مسئولان کشور چه کسانی‌که در این انتخابات توسط ملت برای مسؤولیت برگزیده شدند و چه کسانی‌که در پست‌های دیگر اجرایی و غیراجرایی کشور مشغول به فعالیت هستند، خدمت به مردم را وظیفه خویش بدانند و در این زمینه از هیچ فرصتی غافل نشوند.

پیروزی ملت ایران در انتخابات 7 اسفند و موفقیت بزرگی که در این آزمون بزرگ به‌دست آورده است، امری است که با نگاهی به وضعیت کشور و حضور همه‌جانبه ملت می‌توان آن‌را دریافت. ملت ایران در حالی به این موفقیت بزرگ دست یافته است که دشمنان ملت، تمام تلاش خویش را به کار گرفتند تا نظام جمهوری اسلامی را به زانو در آورند و یا ملت را از حمایت از این نظام اسلامی ناامید و پشیمان کنند. در چنین اوضاعی در یک انتخابات آزاد و همگانی، ملت به پای صندوق‌های رأی می‌آید و کسانی را که برای آینده کشور لازم می‌بیند برمی‌گزیند و در این گزینش از جناح‌های سیاسی مختلف کشور افرادی را به مجالس مهم قانون‌گذاری و خبرگان می‌فرستد. جناح‌های سیاسی مختلف در این میانه در تلاش برای کسب اعتماد ملت رقابت کردند و در نهایت نظمی از منتخبین ملت در دو مجلس ایجاد شده و می‌شود. آنچه در نهایت قابل انکار نیست این است که پیروز این انتخابات، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است که برخاسته از خواست ملت و مستظهر به پشتیبانی این ملت است. برد بزرگ انتخابات، سرافرازی ملت بود و برنده اصلی آن ملت ایران هستند. در پاسخ به این حماسه‌آفرینی ملت و حضور پررنگ آن‌ها در صحنه اقدام و پشتیبانی از نظام اسلامی، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشکر از حضور ملت ایران در انتخابات 7 اسفند، پیامی کوتاه اما پر مغز بود. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به حضور ملت که به فاصله چند روز از حماسه 22 بهمن صورت گرفت، این حماسه جدید را به ملت تبریک و از این حماسه‌آفرینی ملت تشکر کردند. در این پیام کوتاه، رهبر معظم انقلاب اسلامی به نکات فراوانی اشاره و تصریح کرده‌اند که دقت در تمامی این نکات لازم و بهره‌مندی از این هدایت‌ها برای شرایط کنونی کشور ضرورت دارد. به لطف خدای متعال اکنون که انتخابات 7 اسفند با موفقیت و پیروزی ملت ایران و با شکل‌گیری حماسه‌ای دیگر شکل گرفت، لازم است که همگان از رهنمودهای روشن رهبر معظم انقلاب اسلامی در تداوم راه انقلاب بهره گیرند و همه مسئولان کشور چه کسانی‌که در این انتخابات توسط ملت برای مسؤولیت برگزیده شدند و چه کسانی‌که در پست‌های دیگر اجرایی و غیراجرایی کشور مشغول به فعالیت هستند، خدمت به مردم را وظیفه خویش بدانند و در این زمینه از هیچ فرصتی غافل نشوند.

12 نکته اصلی زیر برخی از نکاتی است که رهبر فرزانه انقلاب در پیام خویش مطرح فرموده‌اند:

1. انتخابات آزمون بزرگی بود که ملت ایران در آن پیروز شد

اولین مسئله آن است که انتخابات آزمون و امتحان بزرگ و جمعه 7 اسفند روز امتحان ملت ایران بود. ملتی که بعد از 37 سال از انقلاب خویش هنوز با نشاط در صحنه حضور دارد. در راهپیمایی 22 بهمن، حماسه می‌آفریند و در انتخابات 7 اسفند در دو انتخاب مهم، پایه‌های نظام اسلامی را مستحکم می‌کند. پیروز حقیقی انتخابات مانند همیشه، ملت ایران و نظام اسلامی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب: خداوند دانا و توانا را سپاس که در آزمون بزرگی دیگر، ملت آگاه و مصمّم ایران را به پیروزی رسانید؛ آنان توانستند برای سی و ششمین بار از آغاز انقلاب اسلامی، در انتخاباتی سراسری، با عزم راسخ و شور و نشاط به‌یادماندنی، حضور یابند و سرنوشت کشور را در مقطع کنونی، رقم زنند.

2. مردم نمایندگان خود برای دو مجلس پرقدرت را برگزیدند

نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند این بود که ملت ایران در این روز دو مجلس پرقدرت را در نظام اسلامی تمدید کردند و با حضور خود باعث شکل‌گیری دور جدید این دو مجلس شدند. از یکسو مجلس خبرگان رهبری قرار دارد که در آن خبرگان ملت و فقها و مجتهدین مورد اعتماد مردم قرار دارند و نقش آن در لحظه‌های‌حساس در تعیین رهبری نظام قابل انکار نیست و در سوی دیگر مردم با حضور خود، مجلس شورای اسلامی را که در رأس نظام است، شکل دادند. مجلس شورای اسلامی در نظام اسلامی ایران، مجلسی قدرتمند است که ریل‌گذاری فعالیت دولت و نظارت بر کار دولت با این مجلس است. تعیین دور جدید این دو مجلس، کار بزرگ ملت ایران در انتخابات 7 اسفند بود.

3. مردم‌سالاری درخشان و پراقتدار ملت ایران

نکته مهمی که نباید از آن غفلت کرد این است که ملت ایران در انتخابات 7 اسفند، یک‌بار دیگر به دنیا نشان داد که نظام اسلامی و مردمی ایجادشده به‌واسطه انقلاب اسلامی، نظامی پایدار، کارآمد و مورد حمایت ملت ایران است. حضور پرشور مردم در انتخابات نشان از آن دارد که ملت، نظام اسلامی را از آن خود می‌داند و نظام اسلامی نیز نقش مردم در حکومت را نقشی جدی و مؤثر می‌داند و در رابطه صحیح و مبتنی بر اسلام میان حکومت و ملت، نظامی‌ایجاد شده است که راه خویش را به‌درستی و با گام‌های استوار ادامه می‌دهد.

نظام مردم‌سالاری دینی، کار بزرگی که امام راحل عظیم الشان آن‌را پایه‌گذاری کرد و رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سال‌های بعد از امام راحل به‌خوبی آن‌را در مسیر صحیح، رهبری کرده است، نظامی است مورد حمایت مردم و با حضور و دخالت مستقیم و غیرمستقیم مردم اداره می‌شود و به استحکام و اتقانی رسیده است که حتی دشمنان نیز از جدا کردن مردم از این نظام اسلامی ناامید شده‌اند و دریافته‌اند که نمی‌توان با دروغ‌های گذشته که انتخابات را غیرواقعی و حضور مردم را صوری جلوه می‌دادند، کسی را بفریبند. از این‌روست که رهبر معظم انقلاب در پیام خود آورده‌اند: «ملت آگاه و مصمّم ایران...توانستند... نمایندگان خود را برای تشکیل دو مجلس پر قدرت و پر اهمیت برگزینند و بار دیگر مردم‌سالاری دینی را در چهره‌ی درخشان و پر اقتدار خود به جهانیان نشان دهند.»

4. استحکام مقررات و قوانین نظام اسلامی

نکته بسیار مهم دیگر که باید به آن توجه کرد این است که نظام اسلامی در این انتخابات نشان داد که مقررات و قوانین شکل‌دهنده به جابجایی قدرت در این نظام، مقرراتی مستحکم و کاملاً قابل اطمینان است. بر خلاف فتنه‌انگیزی برخی افراد که در سال 88 سعی کردند مقررات نظام اسلامی را منکر شوند و با بی‌قانونی، اعتراض به نتیجه انتخابات را به دشمنی با نظام مبدل کردند، نظام اسلامی با پایبندی به مقررات رصین و مستحکم خویش نشان داد که راهی صحیح را برای انتقال قدرت برگزیده است و به کسی اجازه آن‌را نمی‌دهد که در برابر مقررات مستحکم و کارآمد نظام بایستد و گردن‌کلفتی کند. اعتراض قانونی و از طریق مجاری قانونی به نتیجه انتخابات در نظام اسلامی همیشه راه داشته و دارد ولی این‌که گروهی بدعت‌گذار سعی کنند با اردوکشی خیابانی، نظام اسلامی را به باطل کردن رأی مردم وادار کند، خواسته غیرقانونی قانون‌شکنان 88 بود که نظام اسلامی با مقررات مستحکم خود در برابر آن‌ها ایستاد. اکنون بعد از چند سال از آن فتنهگری‌ها، همگان دریافتند که در برابر مقررات و قوانین کارآمد نظام نباید ایستاد و همه مجبور به تن دادن به قانون شده‌اند. معلوم می‌شود که این نظام انتخاباتی و نظام و مقررات شکل‌دهنده به آن تا چه حد سالم و صحیح بوده است و فتنه گران 88 تا چه حد ظالم و قانون‌شکن بوده‌اند.

رهبر معظم انقلاب در بیان استحکام مقررات نظام اسلامی در این زمینه در پیام خویش خاطرنشان ساخته‌اند: ایران اسلامی به ملت خود می‌بالد و به استحکام مقرّراتی که این فرصت‌های مغتنم را برای قد برافراشتن و تجدید قوای ملی فراهم آورده است، سر می‌افرازد.

5.تشکر از لبیک عمومی ملت به فراخوان نظام

نکته دیگر پیام رهبر معظم انقلاب، تشکر از مردم به‌خاطر لبیک گفتن به فراخوان نظام بود: «اینجانب وظیفه‌ی خود می‌دانم که از این لبیک عمومی به فراخوان نظام اسلامی سپاسگزاری کنم و پاداش و هدایت الهی برای مردمی که این جمعه‌ی پر کار و پر شکوه را آفریدند، مسألت نمایم.»

توجه به این نکته بسیار مهم است. رهبر معظم انقلاب، مردم ایران را به شرکت در انتخابات و حمایت از نظام اسلامی دعوت کردند و مردم به این دعوت لبیک گفتند. رهبری معظم حتی از کسانی‌که شاید اعتقاد قلبی به نظام نداشتند، خواستند که با حضور خود توانایی این نظام در ایجاد امنیت و پیشرفت و حفظ استقلال کشور را ارج نهند و برای تقویت این نظام رأی بدهند. حال مردم برای تقویت این نظام به میدان آمده‌اند. روشن است که غالب این جمعیت به میدان آمده را کسانی تشکیل می‌دهند که قلباً به نظام اسلامی اعتقاد دارند اما کسانی‌که چنین اعتقادی ندارند نیز به میدان آمده‌اند و به خواست رهبر انقلاب و برای‌تقویت نظامی که استقلال ایران را حفظ کرده و امنیت و پیشرفت ایران را محقق ساخته است به پای صندوق‌های رأی آمده‌اند. بر این اساس هر کسی‌که رأی داده است و در این مشارکت عمومی حضور یافته، حامی نظام اسلامی محسوب می‌شود. آنان که قلبا به نظام اسلامی اعتقاد دارند که مشخص است که حامی نظام هستند و آن گروه اندکی که شاید به نظام اسلامی اعتقاد قلبی نداشته‌اند نیز به‌واسطه موفقیت این نظام در تأمین امنیت و پیشرفت کشور و حفظ استقلال کشور و ارج نهادن به آزادی مردم به صحنه آمده‌اند.

متاسفانه گاه برخی مغرضان از بیانات رهبر معظم انقلاب که همگان را به شرکت در انتخابات دعوت کردند، سوء استفاده می‌کنند و مدعی می‌شوند که حال که رهبری گفته‌اند کسانی‌که اعتقاد به نظام اسلامی ندارند هم در انتخابات شرکت کنند، پس همه رای‌های داده‌شده، رأی به نظام نیست. این حرف مغرضانه و غیرعقلایی کاملاً از سر دشمنی با نظام اسلامی زده می‌شود. در جواب این سخن مغرضانه باید گفت که رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان نماد نظام اسلامی از همگان خواسته‌اند که این نظام را با رأی خود تقویت کنید. یعنی از کسانی‌که قلباً به نظام اعتقاد ندارند نیز خواسته‌اند که به‌خاطر دلایل ثانوی مانند استقلال و عزت و پیشرفت و امنیت ایران، رأی بدهید و نظام اسلامی را تقویت کنید. پس آنان که به‌دلیل استقلال و عزت و پیشرفت و امنیت نیز رأی داده‌اند، رأی به تقویت نظام اسلامی داده‌اند و در واقع چنین افرادی (اگر باشند) نتیجه عملشان این است که رأی به نظام اسلامی داده‌ایم چون استقلال و عزت و... ایران را حفظ کرده است. پس چگونه مغرضان می‌توانند ادعا کنند که رأی این‌چنین افرادی رأی به نظام اسلامی و تقویت آن نیست.

6. وظیفه مسئولان در خدمت‌رسانی دائمی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش بعدی پیام خویش آورده‌اند: «مسئولان، کار برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا را برنامه دائمی خویش بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکنند. به مسئولان کشور چه انتخاب‌شوندگان برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و چه دارندگان مناصب اجرایی در قوای دیگر و چه دیگر مسئولان در سازمان‌ها و نهادها، یادآور می‌شوم که سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم و کشور و نظام اسلامی محقق سازند.»

این نکته مهمی است که نباید نسبت به آن غفلت شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در راهنمایی و روشن کردن افق‌های موفقیت برای ملت، نهایت تلاش خویش را کرده‌اند. از آن سوی، مردم نیز با حضور در انتخابات و حضور در راهپیمایی، وظیفه و سهم خود را انجام داده‌اند. از این میانه، مسئولان کشور نیز باید وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند. آن‌ها موظف به خدمت دائمی و مجاهدانه به مردم هستند و اگر در این وظیفه کوتاهی کنند، در آتش قهر عذاب الهی خواهند سوخت چراکه ملت جایی برای کوتاهی باقی نگذاشته است.

7. ساده‌زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در مسؤولیت خود

رهبر معظم انقلاب در این پیام به برخی از خصوصیاتی که مسئولان باید داشته باشند تا بتوانند در خدمت به ملت موفق شوند، اشاره کرده‌اند که در این میانه سه خصوصیت ساده‌زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در مسؤولیت خود، بارز و روشن است.

8. ایستادگی و استقلال در برابر دشمن

علاوه بر سه خصوصیت و ویژگی ذکرشده در بالا، رهبر معظم انقلاب بر ضرورت‌های دیگری نیز تأکید کردند: «مسئولان... ساده‌زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسؤولیت، ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی و جناحی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه، واکنش انقلابی به نقشه‌های بدخواهان و خائنان، منش جهادی در اندیشه و عمل و در یک جمله: کار برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا را، برنامه دائمی خویش در دوران این مسؤولیت بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکنند.»

وابستگی به دشمن را هیچ‌کس نمی‌پسندد. ناتوانی و بی‌عملی و ضعف در اندیشه و در عمل، چیزی نیست که کسی از مسئولان به آن متصف باشد و مورد تشویق مردم قرار گیرد. از این‌روست که همه مسئولان باید در تلاش باشند تا ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب بیان داشتند را کسب نمایند.

9.هوشیاری و عزم راسخ در شرایط حساس کنونی

تذکر دیگر رهبر معظم انقلاب به مسئولان کشور در این پیام آن بود که «روزگار بسیار حساس کنونی، حساسیت و هوشیاری و عزم راسخ همگان به‌ویژه شما مسئولان را می‌طلبد.» حساسیت و هوشیاری به همراه عزم راسخ همگان؛ دو خصوصیت و ویژگی که همه خصوصاً مسئولان باید به آن توجه کنند.

10. پیشرفت واقعی و اسلامی کشور

«پیشرفت کشور، هدف اساسی است. پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزّت ملی، پذیرفته نیست. پیشرفت، به معنی حل شدن در هاضمه‌ی استکبار جهانی نیست و حفظ عزّت و هویت ملی جز با پیشرفت همه‌جانبه و درون‌زا دست‌یافتنی نیست. مجلس آینده درباره‌ی این سرفصلهای مهم، وظائف سنگینی برعهده خواهد داشت و امید است که نصاب پاسخ گوئی در برابر خدا و مردم را همگان در آن مشاهده کنند.»

نکته بسیار مهم در این پیام آن بود که رهبر معظم انقلاب در این پیام کوتاه در چند جمله روشن و صریح، مسئله پیشرفت کشور را برای مسئولان کشور معنا کرده‌اند و برخی از سوءفهم‌های رایج را در این زمینه برطرف کرده و زدوده‌اند. ایشان خاطرنشان کرده‌اند که مبادا مسئولان کشور تصور کنند که پیشرفت کشور می‌تواند به‌صورت صوری و بدون استقلال و عزت باشد. این تصور که با وابستگی و سرشکستگی نیز می‌توان به پیشرفت دست‌ یافت، تصور غلط و آسیب‌زایی است که نه تنها کشور را به موفقیت نمی‌رساند بلکه خطراتی بلندمدت را بر آینده کشور مستولی می‌کند. در این زمینه رهبر معظم انقلاب وظیفه سنگین را متوجه مجلس آینده دانسته‌اند و خاطرنشان کرده‌اند که مجلسیان آتی در این زمینه باید در برابر خدا و مردم پاسخگو باشند و بهگونه‌ای عمل کنند که بتوانند جوابگو باشند.

11. پیشرفت همه‌جانبه و درون‌زا

در این میان باید توجه داشت که رهبر معظم انقلاب بر پیشرفت همه‌جانبه و درون‌زا تأکید کرده‌اند. این تأکید نباید از دیده مسئولان کشور به‌خصوص مجلسیان که ریل‌گذاران برای دولت هستند، مغفول بماند: «پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزّت ملی، پذیرفته نیست. پیشرفت، به معنی حل شدن در هاضمه‌ی استکبار جهانی نیست و حفظ عزّت و هویت ملی جز با پیشرفت همه‌جانبه و درون‌زا دست‌یافتنی نیست.»

12.تشکر از برگزارکنندگان

در پایان، رهبر معظم انقلاب از همه برگزارکنندگان انتخابات، چنین تشکر کرده‌اند: «لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران برگزاری این انتخابات با شکوه؛ مسئولان اجرائی و نظارتی؛ تأمین‌کنندگان امنیت؛ سازمان رسانه ملی و دیگر دستگاهها و اشخاص مؤثر، صمیمانه سپاسگزاری کنم.»