به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، مرکز توسعه دریانوردی اروپا روز چهارشنبه نشستی را تحت عنوان «فرصت های موجود در ایران پسابرجام برای شرکت های مرتبط با صنعت دریانوردی» در کپنهاگ برگزار کرد.

هدف از برگزاری این نشست بررسی چالش ها و فرصت های موجود در ایران پس از رفع تحریم ها و پاسخ به سه سوال در این رابطه بود:

- با برداشته شدن تحریم ها و باز شدن بازار ایران بر روی اقتصاد جهانی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

- فرصت ها ی شرکت های دریایی دانمارک در همکاری با ایران کدام است؟

- مشکلات و راههای موفقیت شرکت های دانمارکی در تجارت با ایران کدام است؟

در این نشست علاوه بر مرتضی مرادیان سفیر کشورمان که در افتتاحیه نشست مطالبی را ارائه نمودند،  مدیر اجرایی شرکت دانمارکی صاحبان کشتی،  مدیر بازارهای بین المللی فدراسیون صنایع دانمارک، مدیر صندوق اعتباری EKF و مدیر برنامه CBS (Copenhagen Business School) سخنرانی نمودند.

مرادیان در ابتدای این نشست با اشاره به قدمت روابط ایران و دانمارک به ویژه در بخش همکاری های دریایی به شرایط مساعد ایران پس از برجام پرداخت و اظهار داشت: با احتساب کشورهای همسایه، ایران بازار 400 میلیونی می باشد که به آبهای آزاد دسترسی دارد. در خلیج فارس با 3000 کیلومتر مرز آبی و بنادر بیار و جزایری چون قشم و کیش  ظرفیت های خوبی برای توسعه کشتیرانی دارد.» ایشان همچنین به راههای ارتباطی ریلی و جاده ای ایران و اتصال آنها به کریدورهای بین المللی اشاره نمودند و گفتند در کنار چنین شرایطی، ایران از امنیت و ثبات که لازمه فعالیت اقتصادی است برخوردار می باشد و من بسیار علاقمندم که شرکت های دانمارکی که سهم مهمی از اقتصاد جهانی را دارند وارد بازار سرمایه گذاری ایران که از ظرفیت 50 میلیارد دلاری برخوردار است بهره مند شوند.

در ادامه این نشست سخنرانان به فرصت ها و چالش های موجود در اقتصاد ایران پس از برجام اشاره نمودند. برخورداری از جمعیت جوان و تحصیل کرده، پیشرفت خوب ایران در بخش هایی چون انرژی های تجدیدپذیر، آی تی، مهندسی آب و فاضلاب و کشتیرانی، برخورداری از ذخایر نفت و گاز و دارا بودن رتبه هجدم در اقتصاد جهانی از جمله مواردی بود که به عنوان فرصت های موجود مورد اشاره قرار گرفت. آقای تاگسن از مدیران کنفدراسیون صنایع دانمارک در این نشست با اشاره به سفر خود به تهران گفت: «آنچه که ما در ایران دیدیم باعث تعجب بود. مردمان پیشرفته و آگاه و علاقمند به تجارت. علی رغم تحریم ها ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است.»

در این نشست خانم ایرنه رزبرگ از  دانشگاه CBS به امکانات بسیار خوب ایران در بخش کشتیرانی اشاره نمود و اظهار داشت در بخش حمل و نقل، فناوری و آموزش پرسنل زمینه های همکاری با ایران وجود دارد.