به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدجواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه امشب در گفت‌وگو با خبر ۲۱ گفت: اولین نکته این است که حقوق بشر در کشورهای که سابقه دموکراتیک ندارند قابل فهم نیست اما در ایران که بکی از بهترین دموکراسی های موجود در دنیاست حقوق بشر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

 

وی با اشاره به این مطلب که ایران یک تجربه ویژه برای بشریت به ارمغان آروده است گفت: ما یک نظام مردم‌سالار براساس عقلانیت اسلامی را بنا کرده‌ایم.

جواد لاریجانی تصریح کرد: برای غربی‌ها و حاضران در اجلاس حقوق بشر توضیح دادیم و گفتیم قبلاً اگر کسی می‌خواست به سراغ دموکراسی برود باید سرتا پا غربی می‌شد اما ما کاری کردیم و مدلی را ارائه کردیم که در همین انتخابات هفته اخیر هم باعث شد تا چشم جهانی ها خیره شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: به طور قطع این مدل براساس عقلانیت اسلامی شکل گرفته است.

وی افزود: ما صحبت کردیم و به حاضران در اجلاس گفتیم که کشورهای مدعی سردمداری حقوق بشر هیج علاقه‌ای به دموکراسی ندارند.

جواد لاریجانی گفت: در سخنرانی رسمی خودم این موضوع را برجسته کردم که انتخابات ۷ اسفند جلوه مهمی از دموکراتیک بودن نظام جمهوری اسلامی است و البته دنیا فهمیده ملت ایران یک تجربه بزرگ داشته و به نظام خود پایبند است و متعهد است به حفظ این نظام.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: انتخابات اخیر ویژگی جالبی داشت که همه گروه‌های سیاسی ورود پیدا کردند حتی کسانی که یک وقتی حالت قهر داشتند در انتخابات حضور پیدا کردند و این پیروزی بزرگ برای نظام و قانون اساسی است.

وی درباره تأثیر حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی گفت: امروز غربی‌ها فهمیدند که با یک کشور با ثبات و قدرتمند طرف هستند.

جواد لاریجانی درباره اینکه این الگوی مترقی چقدر به جهان شناسانده شده است گفت: تا قبل از پیروزی مردم سالاری دینی در ایران وقتی مردم جهان اسلام به سمت دموکراسی می‌رفتند در مقابل خودشان دموکراسی سکولار را می‌دیدند و اطلاع دارید که نوعی کفر بود و توجهی به اسلام نداشت به خاطر همین از آنجا که مسلمانان نمی‌خواستند اسلام را از دست بدهند برخی به سمت سلفی گری می‌رفتند و گزینه‌های انتخاب محدود بود اما امروز فهمیده‌اند که یک مدل جدید در مقابلشان دارند و یک نظام سیاسی دارند که براساس عقلانیت اسلامی شکل گرفته و روح دموکراسی در همه شئونات آن موج می‌زند.

وی خاطرنشان کرد تا امروز غربی ها می‌گفتند دو نوع نهاد در ایران وجود دارد نهاد‌های منتخب و نهاد‌های غیرمنتخب اما توجه نداشتند که نهاد رهبری هم به نوعی منتخب مردم است اما انتخابات خبرگان چشم آنها را باز کرد که رهبری هم به نوعی توسط مردم انتخاب می‌شود.