به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا گفت: فاجعه منا از منظر حقوق بشر بین‌المللی و همچنین حقوق بین‌الملل قابل پیگیری است.

وی تصریح کرد: عربستان که در روزهای اخیر مسئولیت‌هایی در شورای حقوق بشر کسب کرده است خود عضو زیربنایی‌ترین میثاق‌های حقوق بشری نیست که این خود موضوعی قابل تامل است.

غریب آبادی تصریح کرد: دولت عربستان عضو برخی معاهدات و کنوانسیون‌ها در خصوص حقوق بشر نیست اما برخی تعهدات اصولی هستند و اگر دولتی عضو کنوانسیون مربوط به آن تعهد نباشد ملزم به رعایت آن است مانند منع شکنجه.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: یکی از تخلفات دولت عربستان در فاجعه منا نادیده انگاشتن حرمت جنازه انسان است یعنی دولت‌ها باید از حرمت جنازه انسان دفاع کنند ولی عربستان این اقدام را انجام نداد و به جنازه‌های مسلمان بی‌احترامی کرد.

غریب‌آبادی تأکید کرد: براساس حقوق بین‌الملل نباید اقدام تحقیرآمیز ضد کسی انجام داد اما متاسفانه عربستان رفتارهای تحقیرآمیزی صورت داد و کرامت جانباختگان را زیر سوال برد.

وی حق حیات را یکی دیگر از موازین حقوق بشر برشمرد و گفت: این حق در فاجعه منا مورد غفلت قرار گرفت چراکه با ابتدایی‌ترین اقدامات می‌شد از گسترش فاجعه جلوگیری کرد اما حجاج از دستیابی به فوریت‌های پزشکی و حتی آب آشامیدنی محروم بودند.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطر نشان کرد: دولت عربستان تمهیدات لازم در حد امسال را در نظر نگرفته بود و اظهارات شاهدان نشان می‌دهد که مسئولان برگزاری حج امسال آمادگی لازم برای کاهش آسیب در صورت وقوع حادثه را نداشتند.

غریب آبادی افزود: در حوزه کمک به مجروحین نیز عربستان سستی به خرج داد و شاهدان عینی و مجروحان عنوان کردند که تا ساعت‌ها کسی به کمک آنها نرفته است و اجازه کمک رسانی افراد دیگر از دولت‌های دیگر همچون ایران به زائران اعطاء نشده است.

وی انتقال پیکر قربانیان به کشور مبدا را یکی دیگر از نقاط ضعف دولت عربستان برشمرد و گفت: دولت عربستان در روزهای اول در این خصوص با ایران همکاری نکرد و اکنون در حال همکاری با ایران است هر چند برخی کشورها راضی به خاکسپاری اتباع خود در عربستان بودند.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد: باید سرنوشت حجاج مفقود شده در فاجعه منا مشخص شود و اینکه تمام مفقود شدگان را قربانی اعلام کنند پذیرفته شده نیست و باید مشخص شود که این افراد در بازداشت یا بیمارستان هستند و یا جان باختند.

وی افزود: مسئولیت دولت میزبان در هنگام ورود توریست به یک کشور در حقوق بین‌الملل مورد تاکید است و در اینجا که موضوع کنگره حج در میان است مسئولیت دو چندان می‌شود بنابراین عربستان در خصوص جانباختن حجاج کشورهای دیگر در کشور خود مسئول است، ضمن اینکه ما موافقتنامه‌های دو جانبه با عربستا داریم که ایجاد مسایل امنیت و آرامش برای حجاج را بر عهده دولت عربستان نهاده است.

غریب‌آبادی گفت: در موضوع اطلاع‌رسانی نیز اقدامات دولت عربستان ضعیف و بحث‌برانگیز است چرا که اگر یکی از اتباع کشور فرستنده در کشور پذیرنده فوت کند باید در کمترین زمان ممکن اطلاع‌رسانی شود و دولت عربستان در این مورد سهل‌انگاری کرده است.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نتیجه‌گیری کرد که سه راهکار برای پیگیری حقوقی فاجعه منا وجود دارد که یکی رسیدگی قضایی در محاکم کشور عربستان به نیابت از حادثه دیدگان توسط کنسول‌گری است و بررسی موضوع و شکایت در محاکم داخل ایران است و یکی از شعبات دادگاه مسئول رسیدگی به این موضوع شده است.

غریب‌آبادی تشکیل کمیسیون حقیقت یاب و بی‌طرف و پیگیری موضوع از طریق شورای حقوق بشر را از دیگر راه‌های پیگیری حقوقی فاجعه منا برشمرد.