به گزارش پارس به نقل از فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی خود در دانشکده نظامی «وست پوینت» در نیویورک آغاز کرد.


وی در ابتدای این سخنرانی با بیان اینکه در سال‌های ریاست‌جمهوری خود تلاش کرده تا حضور خارجی آمریکا را کاهش دهد، گفت در این مدت حضور نظامی آمریکا در عراق پایان یافت، حضور این کشور در افغانستان کاهش یافت و همچنین «اسامه بن‌لادن» از بین رفت.
اوباما با بیان اینکه آمریکا جهان در حال تغییر است و خطرات و تهدیدات جدیدی به وجود آمده، افزایش توان گروه‌های تروریستی، تحرکات روسیه علیه کشورهای عضو شوروی سابق و همچنین رشد اقتصادی و نظامی چین را از جمله این موارد خواند.
رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «سوالی که اکنون وجود دارد، این نیست که آیا آمریکا همچنان جهان را رهبری می‌کند یا نه، بلکه این است که چطور باید جهان را رهبری کند.»
وی افزود عدم تحرک و اقدام واشنگتن علیه «خشونت در سوریه و اقدامات تهاجمی روسیه» بر خلاف قانون اساسی آمریکا است. اوباما گفت در قرن ۲۱ آمریکا نمی‌تواند خود را منزوی کند. اوباما ادامه داد: «ما نمی‌توانیم نسبت به آنچه خارج از مرزهایمان می‌گذرد، بی‌تفاوت باشیم.»
اوباما با اشاره به هزینه‌های مالی و انسانی آمریکا در جنگ‌های افغانستان و عراق، گفت منتقدان تصور می‌کنند که تنها از طریق مداخله نظامی است که واشنگتن می‌تواند خود را قدرتمند نشان دهد. وی افزود: «مداخله نظامی تنها گزینه و حتی گزینه اول آمریکا برای حل موضوعات نیست»، چراکه با توجه به هزینه‌های بالای آن، رهبران متمدن باید نسبت به آن بسیار محتاط باشند.
با این حال، وی گفت واشنگتن هرکجا که بنیان‌های امنیت ملی خود را در خطر ببیند، همچنان به استفاده یکجانبه از قوای نظامی ادامه خواهد داد. وی با این وجود گفت آمریکا ترجیح می‌دهد که استفاده از قوای نظامی بر اساس قوانین بین‌المللی و به صورت چندجانبه و با همکاری شرکای بین‌المللی باشد. رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «اینکه برای مقابله با هر کشوری که در آن تروریسم وجود دارد، از اقدام نظامی استفاده شود، ساده‌انگارانه و ناپایدار خواهد بود.»

اوباما تأکید کرد که آمریکا برای مقابله با تروریسم، که رئیس‌جمهور آمریکا آن را بزرگترین تهدید برای این کشور خواند، به کمک شرکای خود نیاز دارد.