به گزارش پارس به نقل از مشرق،توصیه‌هایی برای پای صندوق رأی
کمتر از ۴۸ ساعت تا آغاز رأی‌گیری و شروع آزمونی بزرگ برای ملت ایران باقی مانده و همه چشم‌ها منتظر است تا حرکت بزرگ ملت ایران را نظاره‌گر باشد. پای صندوق‌های رأی باید به نکاتی توجه کرد که یادآوری آن در آخرینبار بی‌حکمت نخواهد بود. 
۱- اولین مسئله حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی است. نباید فراموش کرد که همه بزرگان دینی و مراجع عظام تقلید «رأی دادن» را فریضه‌ای الهی و واجبی عینی دانسته‌اند که ترک آن بدون عذر شرعی جایز نیست؛ لذا ضمن آنکه خودمان در انتخابات شرکت خواهیم کرد، باید بکوشیم دیگران را به حضور در پای صندوق‌های رأی دعوت کنیم. ۲- نکته دیگر توجه به حرمت «رأی سفید» است که متأسفانه بدان کم‌توجهی می‌شود! در استفتائی از امام خامنه‌ای پرسیده شده: «حکم رأی دادن سفید و بی‌نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیر در انتخاب اصلح چطور؟» معظم‌له در جواب فرموده‌اند: «در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.» ۳- رهبر معظم انقلاب نه‌تنها از حرمت «رأی سفید» سخن گفته‌اند، بلکه از گذاشتن جای خالی در فهرست انتخاباتی نیز پرهیزمان داده و تأکید کرده‌اند: «توصیه‌ من این است که از همه حق‌شان استفاده کنند. مثلاً در تهران که ما سی نفر را باید انتخاب کنیم و همچنین در هر نقطه‌ای، هر تعدادی که نامزد انتخاباتی آنجا هست.» در این مسیر باید با مشورت با بزرگان یا اعتماد به فهرست‌هایی پیش رفت که کارشناسان امین برای انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان تنظیم کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب هنگام رأی دادن در سال ۱۳۹۲ فرمودند: «من به ۳۱ نفر برای شورای شهر رأی دادم. البته بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم، بعضی را هم نمی‌شناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌کنند و می‌دهند.»
به امید خلق حماسه‌ای دیگر و ساختن مجلسی کارآمد، با نمایندگانی شجاع، انقلابی و ساده‌زیست، چراکه به فرموده رهبر حکیم‌مان «اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیت جریان اشرافی‌گری باشد، کشور را بدبخت خواهند کرد.»


▼ گزارش روز

حضور حداکثری
کمتر از دو روز تا انتخابات مهم هفتم اسفند ماه باقی مانده است و فضای کشور به طور کامل تحت تأثیر انتخابات مجلسین در روز جمعه قرار گرفته و دیوارهای شهرها پر از پوسترهای تبلیغاتی است. در کنار این تبلیغات‌های گسترده که از دیوارهای شهر تا فضای مجازی امتداد یافته است، گمانه‌زنی‌های انتخاباتی و اعلام پیروزی‌های تاکتیکی و پیش بودن در نظرسنجی‌ها نیز به چشم می‌خورد و مع‌الاسف برخی جریان‌ها نیز تلاش می‌کنند همچنان با متهم کردن رقیب به تقلب و تخلف در انتخابات کار خویش را پیش ببرند که تنها در یک نمونه رسول منتجب‌نیا در سخنانی محیرالعقول مدعی شده است، اصولگرایان می‌خواهند یک میلیون نفر را از شهرها و روستاهای دور برای رأی دادن در روز جمعه به تهران بیاورند! اما در این میان چهار نهاد معتبر، از جمله مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی و صداوسیما، با اعلام نظرسنجی‌های خود تا حدودی وزنه رأی جریان‌های سیاسی مختلف در انتخابات را روشن کردند؛ بر اساس این نظرسنجی در صورتی که امروز انتخابات برگزار شود، از ۱۰۶ کرسی نمایندگی مجلس، بیش از ۸۰ کرسی به اصولگرایان تعلق خواهد گرفت. در شهرهای کوچک‌تر و روستاها نیز شرایط تقریباً به همین منوال است. نظرسنجی که موجب نگرانی رسانه‌های اصلاح‌طلبان شده و خبر آنلاین از پایگاه‌های حامی دولت تصریح کرده است که با این وضعیت، اصلاح‌طلبان باید منتظر معجزه باشند. عصر ایران نیز در این‌باره می‌نویسد: بی‌هیچ تعارفی، هفت توهم بزرگ و جدی می‌تواند شکست و سپس افسردگی را به وجود آورد، از جمله اینکه دچار این توهم شویم که انتخابات نیز مانند فضای مجازی است و همه چیز پشت کامپیوتر یا داخل موبایل‌ها رقم می‌خورد... دیگر اینکه دچار این توهم شویم که رقیب، پایگاه مردمی ندارد و از پیش شکست خورده است! اما واقعیت این است که همه جریان‌های سیاسی، پایگاه مردمی خود را دارند و اتفاقاً برخی جریان‌ها، رأی‌دهندگان ثابت و سنتی خود را دارند. البته این به معنای مشخص بودن نتیجه نهایی انتخابات نخواهد بود و فارغ از نتیجه انتخابات، آنچه اهمیت دارد، حضور حداکثری مردم در کشور است.


▼ اخبار ویژه 

۱- اهمیت انتخابات ایران برای غرب
گاردین نوشت: انتخابات روز جمعه پارلمان و مجلس خبرگان ایران در برهه زمانی مهمی برگزار می‌شود و می‌تواند پیامدهای وسیعی داشته باشد. روزنامه گاردین در گزارشی به قلم سعید کمالی‌دهقان نوشت: روز جمعه ایرانیان در دو انتخابات شرکت خواهند کرد که اولین انتخابات پس از امضای‌ توافق‌نامه مهم هسته‌ای است. بیش از شش هزار و ۲۰۰ نامزد، از جمله ۵۸۶ زن، برای راه‌یابی به مجلسی با ۲۰۰ کرسی رقابت می‌کنند. در تهران بیش از هزار نامزد برای فقط ۳۰ کرسی رقابت می‌کنند.

۲- هراس دولت اتریش از انتشار نامه رهبر انقلاب 
پایگاه اینترنتی شبکه «دویچه وله» نوشت: وزارت آموزش‌وپرورش اتریش درباره رویکرد این وزارتخانه در برابر ارسال نامه آیت‌الله خامنه‌ای به مدارس، اعلام کرد: «ما نماینده سفارت را به وزارتخانه فراخواندیم و در خصوص هرگونه اقدامی از این دست اعتراض کردیم.» در نامه اخیر امام خامنه‌ای به جوانان غرب، افراط‌گرایی جوانان مسلمان نتیجه سیاست‌های غرب و رژیم صهیونیستی دانسته شده است.
 

▼ اخبار

۱- پیش‌بینی بحران در تهران در ۱۰ سال آینده
سردار سرلشکر صفوی با اشاره به حرکت تهران تا ۱۰ سال آینده به سمت بحران گفت: تهران دو درصد وسعت کشور و ۲۰ درصد جمعیت کشور را داراست؛ به اصطلاح ظرف تهران لبریز شده و حتی برای نفس کشیدن هم مشکل وجود دارد. امکان مسکوت گذاشتن مسائل تهران وجود ندارد و ضروری است برای حل مشکلات تهران فکر اساسی شود. ۶۰ درصد سرمایه کشور در تهران است و تهران بالاترین مزیت سرمایه‌گذاری را دارد و بیش از ۵۲ درصد مالیات کشور از تهران تأمین می شود. ما در تهران سه میلیون خودرو و دو میلیون موتورسیکلت داریم. جمعیت روز و شب تهران سه میلیون نفر تفاوت دارد و مهم‌تر اینکه ۱۲ گسل زلزله در تهران وجود دارد که همه اینها باید مدنظر قرار گیرد.

۲- جان کری: در صورت شکست آتش‌بس، امکان تجزیه سوریه وجود دارد
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست استماع در کمیته روابط خارجی مجلس سنا در اظهاراتش مدعی شد، واشنگتن به روسیه و ایران گوشزد کرده است که پایان دادن به جنگ در سوریه با ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت امکان‌پذیر نخواهد بود. وزیر خارجه آمریکا در ادامه تهدید کرد، در صورت محقق نشدن طرح آتش‌بس یا دولت انتقالی در ماه‌های آینده، امکان تجزیه سوریه وجود دارد. او گفت: «اگر برای مدت بیشتر، دست روی دست بگذاریم، ممکن است برای یکپارچه نگه داشتن سوریه، خیلی دیر باشد.»

۳- پژوی ایرانی ۱۷ میلیون تومان گران‌تر از پژوی فرانسه
اعلام قرارداد با پژو برای تولید سه خودروی جدید در ایران با سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌خودرو و پژو در حالی اعلام شده است که مبتنی بر اعلام ایران‌خودرو، قیمت تمام‌شده این سه خودرو ۴، ۱۴ و ۱۷ میلیون تومان از قیمت همین خودروها در بازار امارات متحده عربی گران‌تر است. قیمت تمام‌شده این سه خودرو در ایران در حالی گران‌تر از قیمت آنها در بازارهای جهانی است که اجرت کارگر ایران فاصله بسیاری با اجرت یک کارگر فرانسوی داشته و هزینه تمام‌شده در ایران به‌مراتب نسبت به کشور گران‌قیمت فرانسوی پایین‌تر است.


▼ تا انتخابات

◄با نزدیک شدن به روز انتخابات، عده‌ای در یک خطای محاسباتی ادله رجحان سناریوی «رأی ناقص» بر سناریوی «رأی لیستی» در انتخاب خبرگان را مطرح کرده‌اند. باتوجه به وضعیت موجود به نظر می‌رسد، در انتخاب خبرگان باید از خالی گذاشتن ظرفیت‌های رأی‌دهی پرهیز کرد و در انتخاباتی با ظرفیت ۱۶ رأی، نام ۱۶ نفر را نوشت.
◄سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اگر تخلفی در تبلیغات صورت گرفت که این تخلف در آن حوزه یا شعبه انتخابیه به نحو غیرقانونی تأثیرگذار باشد، شورای نگهبان درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند و ممکن است به تجدیدنظر در صلاحیت فرد منجر شود. در مرحله رأی‌گیری نیز ممکن است درباره آرای یک یا چند صندوق تصمیم‌گیری شود که در حیطه اختیار شورای نگهبان است.
◄وزیر کشور با بیان اینکه نهادهای نظامی در روند انتخابات دخالتی ندارند، گفت: قانون برای تمام افراد فضا و شرایطی را ایجاد کرده تا بدون کمک گرفتن از جایگاه و توانمندی‌های حقوقی خود در عرصه انتخابات وارد شوند.
◄کمپین موج سلفی اصلاح‌طلبان در فضاهای مجازی در حال گسترش است. در این کمپین موج سلفی چهره‌های شاخص سیاسی، فرهنگی و هنری با قرار گرفتن مقابل دوربین افزون بر اعلام پیام حضور در انتخابات از مردم می‌خواهند که به فهرست آنها رأی دهند.

▼ اخبار کوتاه
◄رسانه‌های سعودی از برکناری رئیس شبکه العربیه به سبب پخش مستندی درباره جنبش حزب‌الله لبنان خبر دادند. شبکه العربیه به تازگی فیلم مستندی از سیدحسن نصرالله با هدف مخدوش کردن وجهه وی پخش کرده بود؛ اما این اقدام توهین‌آمیز آنها نتیجه عکس داد و به ضرر آنها تمام شد؛ به گونه‌ای که دنبال‌کنندگان برنامه‌های شبکه العربیه تأکید کردند، این فیلم در حقیقت از سیدحسن نصرالله دفاع می‌کند و از پشت به سعودی‌ها خنجر می‌زند.
◄محمد جهرمی، وزیر اسبق کار در واکنش به آمار اشتغال‌زایی دولت روحانی که نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور ارائه داده، گفت: طبق آمار، کشور سالیانه به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون شغل نیاز دارد. ایجاد هر شغل به‌طور میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. با توجه به تشدید رکود در دو سال و نیم گذشته حتی بسیاری از شغل‌های موجود در کشور هم از دست رفته است.
◄یکی از دستیاران رئیس‌‌جمهوری برزیل از تمایل ایران برای خرید ۵۰ هواپیما، ده‌ها هزار تاکسی گازسوز، کامیون و اتوبوس از آن کشور خبر داده است. به نوشته رویترز ایران به خرید ۵۰ هواپیما از شرکت امبرائر تمایل دارد. وزیر تجارت گفته است: برزیل حاضر به دریافت یورو، واحد پول اروپایی، به جای دلار آمریکا از ایران است تا مشکلات احتمالی تحریم‌های باقی‌مانده ایالات متحده متوجه روابط بازرگانی دو کشور نشود.
◄مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از عرضه میوه‌های قاچاق خارجی در میادین عرضه میوه در تهران گلایه کرد و گفت: گیلاس کیلویی ۱۰۰ هزار تومان در میدان و در این فصل ارائه می‌شود که باید فقها اعلام کنند خرید گیلاس کیلویی ۱۰۰ هزار تومان در این شرایط حلال یا حرام است؟
◄منابع آگاه از تصمیم جدید عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان برای کمک مالی و پشتیبانی به سودان به میزان پنج میلیارد دلار خبر دادند. دلیل این اقدام عربستان را همخوانی مواضع دیپلماتیک سودان با عربستان در جریان حمله به سفارت این کشور در تهران دانسته‌اند.
◄سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه که چندی پیش سفر غیرمنتظره‌ای به تهران داشت، «پیام ویژه» پوتین را درباره روابط دوجانبه، تسلیم رئیس‌جمهور کرد. منابع آگاه گفتند، پوتین از روحانی خواست که برای دریافت موشک‌های اس ٣٠٠ درنگ و موضع روسیه را درک کند.