پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- هاشمی در سخنانی جالب گفت: «گروهی از نخبگان و خبرگان داخل و خارج مجلس خبرگان این لیست را تهیه کرده‌اند و از بنده و آقای روحانی خواستند سرلیست آن باشیم. » (1) این سخنان از چند لحاظ حائز اهمیت است:

1.در چند روز قبل و در روز 22 بهمن موضوعی در تمام رسانه های اصلاح طلب تیتر یک شد که جای بسی تامل داد. خبر از این قرار بود که عده ای لیست انتخاباتی هاشمی را از سطح شهر جمع آوری کردند. درشرایطی که بعدا قوه قضاییه و نیروی انتظامی توضیح داد. اما نکته مهم فضاسازی رسانه ای اصلاح طلبان در مورد جمع آوری بنر « هاشمی رفسنجانی » بوده است. در واقع تمام موضوع به اسم هاشمی و لیست خبرگان ملت تمام شد. و اینجا بود که هاشمی حداقل در رسانه های اصلاح طلبان یک چهره مظلوم نامیده شد! 

2. چند روز اخیر به صراحت بی  بی سی فارسی و رسانه های معارض با تاکید بر حمایت از لیست هاشمی برآن شدند تا چهره های ضد انگلیسی کاندیدای خبرگان رهبری یعنی آیات مصباح، یزدی و جنتی را از گردونه ی رقابت های انتخاباتی با فضا سازی و ایجاد هیجان دو قطبی حذف نمایند. در این زمینه دست به تخریب این سه چهره معظم شدند و حتی قلم بعضی از گروه های سیاسی داخلی نیز در همین راستا چرخید. البته افرادی همچون اکبر گنجی که حالا کارش به انکار بسیاری از مقدسات دینی رسیده هم موید خط بی بی سی شد و اجمالا باید گفت یک اجماع رسانه ای از سوی معارضان انقلاب اسلامی در حمایت از لیست هاشمی و علیه سه شخصیت برجسته حوزوی شد. 

3. در طرف دیگر آنچه پر اهمیت شده دخالت رسمی دولت انگلیس در فرآیند انتخاباتی پس از انقلاب اسلامی و به صورت مستقیم برای اولین بار در خبرگان رهبری است. مسئله ای که اگر پاسخ مناسب داده نشود می تواند به رفتار مداخله جویانه استعمار پیر مهر تایید بزند. سخنان چند روز گذشته رهبری در دیدار عمومی خود با مردم آذربایجان حاکی از اهمیت پاسخ به چنین زیاده گویی هایی بود. موضوعی که رهبری با بصیرت مردم و هوشیاری آنان نسبت به پاسخ قاطع و نه به دخالت انگلیس و هر کشور دیگر در انتخابات و سیاست داخلی کشورمان است. این جملات برای هاشمی که لیستش با تایید بی بی سی فارسی و دیگر معارضان همراه شده بود بیش از آنکه به نفعش باشد او را از دایره حاکمیت دور می کرد و حتی هر آنچه وی ساخته بود در فرآیند دو سال اخیر با عنوان استوانه انقلاب و حامی قرائت درست از ولایت فقیه، هوا می کرد. هاشمی دریافت در شرایطی قرار دارد که اگر نسبت به لیست موضع گیری نکند، مردم با نه خود در صندوق های رای نسبت به مداخله بی بی سی و پشت صحنه ی آن انگلیس خبیث خود به خود به وی نه گفته و هاشمی هم همانند دیگر افراد کنارگذاشته شده از سیاست ورزی کشور پس از فتنه 88 کنار گذاشته می شود.این مسئله بود که هاشمی صراحتا نسبت به لیست واکنش نشان داد و آن را لیست خود ندانست تا کمی از تبعات سیاسی آن بکاهد. هاشمی می داند اگر می خواهد در سیاست کشور باقی بماند بایستی نسبت به دخالت انگلیس واکنش نشان دهد. 

البته شخص حجت الاسلام سید حسن خمینی که تصویرش بر تمامی پوستر های لیست خبرگان ملت منقوش است نیز باید هوشیار باشد. نبایستی وی بگذارد بعضی از جریانات همانند موضوع ثبت نام از وی و عنوان « خمینی» برای ورود به انتخابات و مهندسی افکار عمومی استفاده نماید.

باید منتظر ماند و دید چه سرانجامی برای دخالت های انگلیس و حمایت های رسانه های معارض انقلاب از لیست «خبرگان ملت» ایجاد می شود و آیا دیگر کاندیدهای خبرگان قرارگرفته شده در لیست نسبت به این موضوع واکنش نشان می دهند یا خیر؟

1)  مشکلات تشخیص صلاحیت‌ها به جمهوریت نظام آسیب می‌زند