به گزارش سرویس بین الملل پارس، وی در اظهاراتش در حالی که آمادگی کشور خود را برای آرام کردن هرچه بیشتر فضا ابراز می کرد تصریح کرد: " همیشه و در اکثر موارد ما کره شمالی را به تشنج آفرینی متهم می کنیم درحالی که نگرانی من این است که ما خود در این زمینه نقشی پررنگ تر داشته ایم" .

شرایط تنش آلود موجود از زمانی آغاز شد که آمریکا در تشدید تحریم ها علیه آن کشور در شورای امنیت - پس از آزمایش های موشکی سپتامبر گذشته- نقشی بسیار فعال ایفا کرد و با امضا پیمان جدید نظامی و انجام رزمایش های دریایی و هوایی این پیام را به همسایه شمالی القاء کرد که زمان انفجار رفته رفته تزدیک و نزدیک تر می شود.

اندکی پیش از آن یکی از سخنگویان ارشد وزارت دفاع آمریکا، اقدامات دستگاه دیپلماسی آن کشور را در علنی کردن لفاظی ها و موضع گیری ها علیه کره شمالی نادرست دانست وی که در عین حال از شرایط موجود ابراز تعجب می گرد یکی از دلایل افزایش تنش ها راموضع گیری های مقامات سیاسی و جنجال آفرینی رسانه های آمریکایی دانست که در مقابل پیونگ یانگ را به واکنش و تهدید متقابل وا داشته است. این در حالی است که ویکتوریا نولاند سخن گوی وزارت امور خارجه آمریکا این اظهارات را رد کرد و مواضع وزارت خانه متبوعش را اصولی و خدشه ناپذیر دانست.

با این وجود بسیاری از تحلیل گران اوج گیری تشنجات کنونی را امری محتمل یا قریب الوقوع نمی دانند، آنان بر این باورند که پیونگ یانگ از اعلام وضعیت جنگی، بستن گذرگاه مرزی، قطع خطوط تماس تلفنی اضطراری و صدور اجازه جهت استفاده از سلاح های اتمی چیزی جز کاهش تهدیدات و توقف رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی در سر نمی پروراند امری که نزدیک به دو دهه پیش و در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون دیگر رییس جمهور دموکرات آمریکا جامه عمل پوشید.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که آیاکیم جونگ اون رهبر بیست ونه ساله کره شمالی که همین پانزده ماه پیش بر اریکه قدرت نشست دست به اقدامی ماجراجویانه که امنیت و ثبات منطقه و حتی جهان را بر هم زند خواهد زد؟

 

/گزارش از مسعود عزیزی/